Za drugim podejściem udało się rozstrzygnąć przetarg na przebudowę dróg i chodników w części ulic Piłsudskiego, Matejki, Krakowskiej oraz pl. Sobieskiego. Oficjalna nazwa inwestycji jest nieco myląca, bo można by odnieść wrażenie, że jej przedmiotem będzie wymiana nawierzchni. Tymczasem w tym przedsięwzięciu najważniejsze będzie to, co jest ukryte pod ziemią i niewidoczne dla wzroku mieszkańców, czyli kanalizacja deszczowa.
Miejski Zarząd Dróg i Mostów zamierza przeprowadzić gruntowną przebudowę infrastruktury deszczowej w tym rejonie, aby rozwiązać problem zalewania fragmentu ulicy Piłsudskiego pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Piekarską a Chrobrego. Jak wykazały ekspertyzy zlecone przez miasto, to właśnie tam spływają wody opadowe z obszaru około 500 hektarów obejmującego znaczną część Śródmieścia sięgającego aż ul. Tarnogórskiej i Olimpijskiej.
W tym celu urzędnicy chcą m.in. wybudować nowy kanał pod ul. Piłsudskiego, przywrócić do eksploatacji wyłączony kanał o dużej średnicy, który powstał jeszcze przed wojną, a także wybudować zbiornik retencyjny pod powierzchnią placu Sobieskiego. Jego zadaniem będzie odbieranie nadmiaru wody podczas gwałtownych deszczów, która do tej pory zalewała ulicę Piłsudskiego z powodu zbyt małej przepustowości kanalizacji.
Zakres inwestycji jest bardzo szeroki i został podzielony na dwie części realizowane przez Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Bytomskie przedsiębiorstwo Komunalne. Pierwszy etap inwestycji obejmuje zaprojektowanie i wykonanie przebudowy sieci kanalizacji deszczowej wraz z budową zbiornika retencyjnego podziemnego oraz układu drogowego wzdłuż DK 94, czyli ulicy Piłsudskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Matejki do skrzyżowania z ul. Chrobrego wraz z przebudową obydwu tych skrzyżowań. Warto dodać, że w ramach inwestycji przebudowana zostanie także ulica Matejki od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego do ul. Szkolnej. W ramach drugiego etapu powstanie projekt budowlany i zostanie wybudowana sieć oraz przyłącza wodociągowe i kanalizacji sanitarnej w pasie drogowym ul. Piłsudskiego-Matejki.
- Kompleksowe zamówienie obejmuje przebudowę jezdni, chodników wraz z modernizacją kanalizacji deszczowej oraz retencjonowanie wód, celem nie tylko poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ograniczenia hałasu, ale również ograniczenia występujących tam podtopień, które zdarzają się podczas gwałtownych opadów atmosferycznych - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Całe przedsięwzięcie ma potrwać łącznie 3 lata, z czego w pierwszym roku będzie musiała powstać dokumentacja projektowa, a na jej podstawie wykonawca będzie musiał uzyskać niezbędne decyzje, uzgodnienia i pozwolenia na budowę. Przez pozostałe dwa lata będą prowadzone prace budowlane.
- W trakcie realizacji inwestycji wykonawca będzie również zobowiązany do opracowania tymczasowej organizacji ruchu, która będzie podlegać zaopiniowaniu i zatwierdzeniu. Na jej podstawie zostaną wprowadzone objazdy na czas prowadzonych robót - mówi Paweł Wittich, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu.
Na realizację inwestycji miasto Bytom pozyskało dofinansowanie ze środków Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład w wysokości 30 mln zł. Łączny koszt tego przedsięwzięcia wyniesie niecałe 45 mln zł. Pod względem wartości będzie więc przekraczać nawet rewitalizację ul. Dworcowej, czy budowę nowego lodowiska.
- To jedna z najważniejszych inwestycji, jaka zostanie zrealizowana w najbliższych latach a do realizacji której od dłuższego czasu trwały przygotowania. Najpierw na zlecenie gminy przygotowany został raport dotyczący pracy kanalizacji deszczowej w ul. Piłsudskiego w czasie opadów nawalnych, a następnie miasto pozyskało blisko 30 mln zł ze środków rządowych na przebudowę układu drogowego wraz z siecią kanalizacji deszczowej w części ul. Piłsudskiego i Matejki oraz pl. Sobieskiego - mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. - Inwestycja ta znacznie przekroczyła środki, jakie gmina pozyskała z Rządowego Funduszu Polski Ład, dlatego na wrześniowej sesji Rady Miejskiej przeznaczyliśmy z budżetu miasta ponad 9,5 mln zł, aby rozstrzygnąć postępowanie o zamówienie publiczne i wyłonić wykonawcę tej inwestycji - dodaje.