- Przebudowa torowiska tramwajowego z centrum do zajezdni w Stroszku to jedna z najważniejszych inwestycji tramwajowych w naszym mieście. Jej realizacja wchodzi w decydujący etap związany z dobudową drugiego torowiska przy ul. Tarnogórskiej i przebudową tramwajowego węzła rozjazdowego przez ul. Chrzanowskiego - powiedział Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Już we wtorek, 17 października zostanie zamknięty odcinek ulicy Chrzanowskiego w rejonie Szkoły Mistrzostwa Sportowego i Urzędu Miejskiego, natomiast ulica Tarnogórska zostanie zwężona, lecz jej przejezdność zostanie utrzymana w obu kierunkach. Utrudnienia drogowe w tym miejscu potrwają co najmniej do 17 grudnia.
Na ten czas zostaną wprowadzone objazdy:
- dojazd do Urzędu Miejskiego przy ul. Parkowej będzie możliwy tylko od strony skrzyżowania ul. Chrzanowskiego z Wrocławską. Kierowcy jadący ulicą Tarnogórską lub ul. Strzelców Bytomskich od strony Tarnowskich Gór, aby dojechać do Urzędu Miejskiego będą musieli kierować się do skrzyżowania ul. Strzelców Bytomskich i Wrocławskiej, a następnie ulicą Wrocławską do skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego;
- kierowcy wyjeżdżający z Urzędu Miejskiego w kierunku ul. Strzelców Bytomskich będą musieli kierować się do skrzyżowania ul. Chrzanowskiego z ul. Wrocławską, a następnie ul. Wrocławską, Kolejową i Powstańców Warszawskich do ul. Strzelców Bytomskich;
- od strony ulicy Tarnogórskiej w kierunku ulicy Wrocławskiej i ul. Parkowej objazd zostanie poprowadzony następującymi ulicami: Chrzanowskiego - Strzelców Bytomskich - Wrocławską i ponownie ulicą Chrzanowskiego;
- od strony ul. Wrocławskiej w kierunku ulicy Tarnogórskiej objazd zostanie poprowadzony następującymi ulicami: Wrocławską - Kolejową - Powstańców Warszawskich - Chrzanowskiego.
Urząd Miejski apeluje do kierowców o zachowanie ostrożności i stosowanie się do zmian w organizacji ruchu.
Największa inwestycja tramwajowa w Bytomiu od lat
Powyższe prace będą prowadzone w ramach modernizacji torowisk tramwajowych z centrum Bytomia do Zajezdni Stroszek. Wartość tego przedsięwzięcia wyniesie aż 88,5 mln zł. Przebudowane zostanie łącznie 14 kilometrów toru, z czego większość zostanie wykonana w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych, zaś przejazdy torowo-drogowe i przejścia przez torowisko powstaną z użyciem prefabrykowanych płyt betonowych. Inwestycja obejmuje również modernizację układu zasilania, wymianę słupów i sieci trakcyjnej, budowę nowych peronów oraz montaż elektrycznego sterowania wraz z podgrzewanymi zwrotnicami i systemem smarownic minimalizujących hałas.
W rejonie ulicy Tarnogórskiej wykonawca rozebrał już stare torowisko i sieć trakcyjną, po czym przystąpił do prac ziemnych oraz ułożenia warstwy stabilizującej pod nowe torowisko. To jedyny odcinek na tej linii, na którym występowało zwężenie do jednego toru. W ramach przebudowy powstanie drugi tor, dzięki czemu cała trasa od Śródmieścia do Suchej Góry będzie już dwutorowa. W tym celu jednak konieczna będzie wycinka drzew w pobliżu szkoły sportowej. Spółka Tramwaje Śląskie uzyskała już pozytywne decyzje Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na usunięcie dziesięciu topoli. Drzewa nie tylko kolidują z nowym torowiskiem, ale też poprzez płytki system korzeniowy od lat rozsadzają tamtejszy chodnik, co wręcz uniemożliwia poruszanie się po nim osobom z niepełnosprawnościami, czy rodzicom z wózkami dziecięcymi. Co więcej, część z tych topoli jest pochylona, co stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych, pasażerów i przejeżdżających samochodów z uwagi na typową dla tego gatunku łamliwość.