Przypomnijmy, że dwupasmowa, jednokierunkowa ulica Karola Miarki w centrum Bytomia, którą jest poprowadzona również Droga Krajowa nr 94, była od września do listopada 2021 r. miejscem eksperymentu. Przeprowadzono go pod egidą zespołu Metropolitalnej Szkoły Prototypowania, złożonego ze specjalistów zajmujących się inżynierią ruchu, transportem publicznym, urbanistyką i rewitalizacją z różnych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Pisaliśmy o tym wielokrotnie:
- Zwężenie ulicy Miarki, ograniczenie prędkości, droga rowerowa. Ulica Miarki jak poligon doświadczalny
- Ulica Miarki, Bytom. Śródmiejska autostrada czy jednopasmowa droga? Kończy się eksperyment
Ulica Miarki bez pędzących 80 czy 100 km/h samochodów
Celem eksperymentu miało być uspokojenie ruchu na tej "śródmiejskiej autostradzie" z szerokimi pasami.
W jego ramach m.in.:
- zawężono jezdnię ulicy z dwóch pasów do jednego na odcinku od gmachu poczty do budynku numer 54, z pozostawieniem odcinka dwupasmowego na początku (od skrzyżowania z pl. Wolskiego i ul. Jagiellońską do gmachu poczty) i na końcu (od budynku nr 54 do rozplotu jezdni w kierunkach na Kraków i na Katowice), a także pasów dodatkowych do skrętu w lewo,
- poprowadzono wzdłuż prawie całej ul. Miarki ścieżkę rowerową,
- przeniesiono parkingi z chodników na jezdnię i wprowadzono dodatkowe parkingi w układzie równoległym lub skośnym,
- wyznaczono nowe przejście dla pieszych na wysokości budynku numer 52.
Żółte oznakowanie na ulicy Miarki jest już ponad pół roku, a miało być 1,5 miesiąca
W listopadzie 2021 r., podczas spotkania z mieszkańcami tej ulicy, wiceprezydent Michał Bieda ogłosił, że miasto zdecydowało jednak nie wcielać w życie tymczasowej organizacji ruchu. Jednym z argumentów przeciwko były korki, jakie w godzinach szczytu tworzyły się na ul. Łagiewnickiej i Zabrzańskiej.
Na ulicy Miarki mają zostać przywrócone 2 pasy ruchu, ale z innymi sposobami ograniczenia tegoż. Nowe pasy mają mieć mniejszą szerokość, bo 3 m, a po bokach przewidziano parkingi na jezdni o szerokości 2,5 m. Z jednej strony ulicy będzie biegł ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 m, z drugiej - chodnik o szerokości 2 m. Będzie też przebudowane przejście dla pieszych, będzie miało azyl w środku.
Nowa organizacja ruchu ma być wprowadzona w całości w czerwcu 2022 r., ale kilka jej elementów, jako etap przejściowy, miało być zrealizowanych już na przełomie 2021 i 2022 r., by przynajmniej nieco upłynnić ruch na wlocie z Łagiewnickiej, Zabrzańskiej i pl. Wolskiego na ul. Miarki. Jednak żaden z nich na razie nie powstał, a mamy koniec marca 2022 r.
Wydłużenie suwaka do ulicy Moniuszki
Co więc z wydłużeniem do ulicy Moniuszki suwaka, gdzie auta z lewego pasa mogą się włączyć na jedyny później prawy pas?
- Opracowany i zatwierdzony projekt zmiany organizacji ruchu polegający na wydłużeniu pasa zanikającego na ul. Miarki w kierunku skrzyżowania z ul. Moniuszki zostanie wprowadzony niezwłocznie po podpisaniu umowy z wykonawcą na utrzymanie oznakowania poziomego na terenie miasta. Miejski Zarząd Dróg i Mostów ma już zatwierdzony projekt nowej organizacji ruchu - informuje Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Kiedy dokładnie suwak zostanie wydłużony? Tego jeszcze nie wiadomo, bo termin jest uzależniony od trwającego postępowania przetargowego i terminu jego rozstrzygnięcia. Do 25 marca oferenci mają czas na składanie ofert w przetargu.
- Przypuszczalny termin wprowadzenia rozwiązania to druga połowa kwietnia lub początek maja - wyjaśnia Węgiel-Wnuk.
Sygnalizacja świetlna przed przejściem dla pieszych
Według informacji z listopada 2021 roku, przed skrzyżowaniem Miarki z Moniuszki miała pojawić się też tymczasowa sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych, która pozwoliłaby pieszym przechodzić przez jezdnię tylko grupowo. Ten pomysł, jak się okazuje, został jednak zarzucony.
Jak mówi rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Bytomiu, urzędnicy zmienili nieco pośrednią koncepcję organizacji ruchu w tym rejonie.
- Zamiast sygnalizacji świetlnej będzie zawężenie dwóch pasów ruchu i w finalnym etapie wprowadzania zmian – doświetlenie przejścia dla pieszych na ul. Miarki w rejonie skrzyżowania z ul. Moniuszki. Takie rozwiązanie powinno zapewnić bezpieczeństwo pieszym oraz odpowiednią przepustowość ul. Miarki - ma nadzieję Małgorzata Węgiel-Wnuk.
ZOBACZ TEŻ:
- Zderzenie cysterny z tramwajem przy Łagiewnickiej. Miejsce zdarzenia zostało zabezpieczone
- Mężczyznę w pracy przygniótł betonowy element. Lądował śmigłowiec LPR
Może Cię zainteresować: