Trwają prace związane z przebudową dworca kolejowego w Bytomiu. Pierwszy etap to utworzenie tymczasowego peronu dla pasażerów, którzy podróżują na trasie Bytom - Gliwice, gdzie ruch ma zostać przeniesiony 13 września. Na tymczasowy peron będzie można dojść od ul. Zabrzańskiej przez peron kolei wąskotorowej.
- Dojście do peronu od strony pl. Michała Wolskiego będzie możliwe tunelem zachodnim oraz dalej przez peron kolei wąskotorowej. Dodatkowo wyznaczone zostanie alternatywne dojście do peronu od strony ul. Zabrzańskiej dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zapewnia Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP.
Ponadto już od jakiegoś czasu w kierunku Katowic oraz Nakła Śląskiego kursuje zastępcza komunikacja autobusowa, która odjeżdża z pl. Michała Wolskiego.
Hala dworca ma zostać ponownie przeszklona
Prace na bytomskim dworcu kolejowym są prowadzone w porozumieniu PKP z Urzędem Miejskim w Bytomiu, a także Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w Katowicach. Najbardziej spektakularnym efektem remontu ma być odtworzenie historycznego przeszklenia hali dworca, co nie tylko przywróci mu częściowo charakter z lat świetności, ale również doświetli perony. Ponadto odnowione zostaną dwa dostępne przejścia podziemne.
- Na stacji będą trzy nowe perony, przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie. Wymienione zostanie oświetlenie oraz zamontowane nowe ławki - wymienia Katarzyna Głowacka.
Przebudowa obejmie także wiadukty kolejowe w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickie i Karola Miarki. Zachowane mają zostać fronty konstrukcji stalowych, a odnowione powierzchnie ścian i gzymsów z cegły.
- Na stacji zostanie przebudowanych około 28 kilometrów torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa-Batorego do Radzionkowa - wyjaśnia Katarzyna Głowacka.
- Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej - dodaje. Jej zachowania domagali się społecznicy i pasjonaci historii.
Pociągi pojadą z prędkością 120 kilometrów na godzinę
Przebudowa stacji kolejowej w Bytomiu to tylko fragment dużo większej inwestycji na odcinku Chorzów-Batory - Nakło Śląskie, której realizacja jest możliwa dzięki finansowemu wsparciu Unii Europejskiej. Koszt przeprowadzania prac oszacowano na 1,2 mln złotych.
W przyszłości pociągi na tej mają poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę, a pasażerowie będą mogli korzystać z nowej infrastruktury peronów i przystanków. Przebudowanych zostanie także 25 obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty kolejowe w Bytomiu czy Radzionkowie.