W pierwszej połowie stycznia informowaliśmy o rozstrzygnięciu przetargu na realizację jednej z kluczowych inwestycji dla rewitalizacji Śródmieścia. Mowa o gruntownej przebudowie ulic Piekarskiej i Sądowej, a przede wszystkim znajdującej się na nich infrastruktury tramwajowej. We wspólnym postępowaniu spółki Tramwaje Śląskie, Gminy Bytom i Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego wybrano ofertę firmy Eurovia Polska S.A., która w naszym mieście przeprowadziła m.in. budowę Obwodnicy Północnej i modernizację ul. Łagiewnickiej. 2 lutego nastąpiło podpisanie umowy z wykonawcą.
- Projekt ten jest potwierdzeniem, że we właściwy sposób realizujemy misję Eurovia - to już kolejne zadanie, wpływające na komfort życia i mobilność mieszkańców, które realizujemy wspólnie z Tramwajami Śląskimi. Jest to również szczególny projekt dla mnie, jako rodowitego bytomianina. I może zabrzmi to nieco nostalgicznie, ale spędziłem w tym mieście spory kawałek swojego życia i bardzo często korzystałem z linii, którą przyjdzie nam modernizować - mówił podczas podpisania umowy Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes Eurovia Polska S.A.
Kontrakt będzie realizowany w formule projektuj i buduj. Przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie koniecznych decyzji administracyjnych powinno zakończyć się najpóźniej 2 lipca. Od tego momentu wykonawca będzie mieć maksymalnie 12 miesięcy na przeprowadzenie robót budowlanych.
- Unikatowy, niemal zabytkowy charakter ulicy Piekarskiej ma swój niezaprzeczalny urok, jednak pod pewnymi względami dzisiejszy układ komunikacyjny jest niewystarczający. Modernizacji poddane zostanie torowisko nie tylko w ulicy Piekarskiej, lecz także w części ulicy Sądowej, co pozwoli na wydłużenie trasy linii 38 do placu Sikorskiego. Mamy nadzieję, że linia 38 pozostanie jedną z wizytówek Bytomia, jednak już w nowym, ładniejszym i bardziej komfortowym wcieleniu - stwierdził Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie.
Jak zmieni się Piekarska?
Przebudowa obejmie odcinek ulicy Piekarskiej od skrzyżowania z ul. Sądową aż do przystanku tramwajowego przy domu żałoby oraz niespełna dwukilometrowy fragment linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Sądowej z Powstańców Warszawskich do przystanku tramwajowego po północnej stronie skrzyżowania Piekarskiej z ul. Powstańców Śląskich.
- Torowisko wykonane zostanie w prefabrykowanych płytach torowych oraz na płycie betonowej wykonanej na miejscu, ze sprężystym mocowaniem szyn w komorach za pomocą mas poliuretanowych. Na etapie prac ziemnych wykonane zostaną roboty przezbrojeniowe sieci podziemnych kolidujących z zakresem torowym. Posadowione zostaną nowe słupy trakcyjne i trakcyjno-oświetleniowe, rozwieszona nowa sieć trakcyjna, zastosowane zostaną elektrycznie sterowane i ogrzewane zwrotnice oraz smarownice, nowe systemy sterowania, nowe elementy układu zasilania oraz wybudowane zostaną nowe platformy przystankowe, w tym także tzw. przystanki wiedeńskie. Na końcowym przystanku linii nr 38, czyli przystanku Bytom Powstańców Śląskich, powstanie dwutorowa krańcówka z torem odstawczym - informuje Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
W pozostałym zakresie mają zostać przebudowane jezdnia, miejsca postojowe i ścieżka rowerowa, chodniki i perony przystankowe, a także oświetlenie uliczne i kolidujące sieci podziemne. Ulica Piekarska ma zostać dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym osób niedowidzących oraz z trudnościami w poruszaniu się, natomiast nowe platformy przystankowe zostaną wyniesione na większą wysokość, aby ułatwić pasażerom wsiadanie do tramwaju - przede wszystkim historycznego wagonu typu N. Zabytkowy tabor będzie kursować naprzemiennie z niskopodłogowymi tramwajami Moderus Beta MF AC BD.
- To niezwykle ważna inwestycja, która przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i kierowców oraz komfortu podróży pasażerów tramwajów – powiedział Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. - Modernizacja torowiska tramwajowego w ulicy Piekarskiej i wydłużenie linii nr 38 do placu Sikorskiego wpłyną też na lepsze skomunikowanie Śródmieścia Bytomia. Chcemy, aby po zakończeniu realizacji inwestycji linię 38 obsługiwały naprzemiennie nowy tramwaj niskopodłogowy i wagon zabytkowy - dodał.