Reklamoza to powszechny problem większości miast w Polsce. Tak powszechny, że to słowo, choć brzmi dość potocznie, trafiło już do Wielkiego Słownika Języka Polskiego, gdzie oznacza: "używanie w przestrzeni publicznej zbyt dużej liczby reklam" i jest według ekspertów ma wydźwięk pejoratywny, czyli nacechowany negatywnie.
Część samorządów stara się walczyć z reklamowym chaosem. Najbardziej spektakularne efekty uchwał krajobrazowych widać już m.in. w Krakowie, Gdańsku, a teraz mają być one zauważalne w Bytomiu. W poniedziałek, 30 stycznia, bytomska rada miejska przyjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie miasta.
- Uchwała reklamowa pozwoli przeciwdziałać powstawaniu chaosu reklamowego w naszym mieście. Ze względu na to, że procedura przyjęcia tego aktu prawa miejscowego była dość skomplikowana i wymagała wielu uzgodnień, m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, proces opracowania finalnego tekstu uchwały trwał wiele miesięcy - tłumaczy prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. - O wprowadzenie regulacji i zmian w przestrzeni miejskiej upominali się mieszkańcy Bytomia podczas spotkań w dzielnicach i konsultacji społecznych. Najczęściej bytomianie zwracali uwagę na szyldozę w Śródmieściu i zbyt dużą liczbę reklam na historycznych budynkach - podkreśla.
Projekt uchwały był konsultowany z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami. Bytomianie mogli wypowiedzieć się w badaniach ankietowych, wziąć udział w spotkaniach dyskusyjnych oraz spacerach badawczych.
Może Cię zainteresować:
Zginęło 145 górników. Przetrwała pamięć, ale już nie mogiły
Co zmieni się w Bytomiu?
Przyjęta przez radnych uchwała dzieli Bytom na trzy strefy:
- strefę wrażliwą (Śródmieście oraz najcenniejsze zabytkowo obszary miasta),
- strefę przyrodniczą (tereny zielone w Bytomiu),
- strefę komercyjną (pozostałe rejony miasta).
- Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwała reklamowa dotyczą szyldów i reklam. W tym przypadku uchwała wyraźnie rozgranicza możliwości stosowania reklam w strefie wrażliwej i przyrodniczej oraz komercyjnej. Tym samym w strefie wrażliwej i przyrodniczej przepisy określają dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach, ograniczają lokalizację szyldów do kondygnacji parteru, witryn oraz strefy wejściowej do budynku. Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w uchwale jest dopuszczenie możliwości zachowania szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach - informuje biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Strefy komercyjnej dotyczą identyczne przepisy, natomiast wprowadzają one możliwość stosowania większego formatu szyldów w przypadku wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych, a także możliwość montażu pylonów, totemów i masztów flagowych o określonych wymiarach.
Może Cię zainteresować:
Rondo Praw Kobiet w Bytomiu i dyskusja podczas sesji. "Najwięcej do powiedzenia mają mężczyźni"
- Ważne zmiany zaszły również w stosunku do tablic reklamowych. Tutaj również w uchwale określono różne wymagania dla poszczególnych stref. Wprowadzono w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko ograniczenia związane z wymiarami reklam, ale też ograniczenia dotyczące lokowania poszczególnych typów reklam w przestrzeni publicznej. Przykładowo, uchwała wprowadza zakaz instalowania wolnostojących billboardów w strefie wrażliwej. Zakazuje też umieszczania migających reklam świetlnych w strefie wrażliwej oraz wprowadza zakaz umieszczania na budynkach pod ochroną konserwatorską w Śródmieściu naściennych reklam wielkoformatowych. W przypadku strefy przyrodniczej również wprowadzone są ograniczenia dotyczące instalowania reklam wielkoformatowych, masztów flagowych, reklam o wyświetlanej treści - wyjaśnia biuro prasowe magistratu.
- W strefie komercyjnej dopuszczono dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwość stosowania reklam na tych budynkach, a także ulokowania pylonów, totemów i masztów flagowych. W uchwale znajdują się także szczegółowe zapisy dotyczące dopuszczalnych wymiarów i parametrów reklam wielkoformatowych i billboardów - dodaje.
Zmiany, które wprowadza uchwała, dotyczą nie tylko reklam, ale także m.in. ogródków gastronomicznych. Restauratorzy będą teraz zobligowani do ujednolicenia ich kolorystyki, a także stosowania określonych materiałów. W teorii np. na rynku nie będzie można ustawić zwykłych plastikowych krzeseł ogrodowych, ponieważ ogródki w strefie wrażliwej powinny być wyposażone w stoliki i krzesła wykonane z drewna, metalu lub wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Ponadto mogą być zdobione tylko naturalnymi roślinami, a parasole, markizy etc. powinny mieć kolor biały, beżowy, kremowy lub ciemnozielony. Mniej restrykcyjne są przepisy dla strefy przyrodniczej i komercyjnej.
Może Cię zainteresować:
Finał WOŚP 2023 w Bytomiu. Dużo lepiej niż rok temu!
Nawet 8 lat okresu dostosowawczego
Uchwała, która ma ograniczyć reklamowy chaos, została już przyjęta przez Radę Miejską w Bytomiu. Teraz musi zostać jeszcze opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Nie oznacza to jednak, że zmiany wejdą w życie od zaraz. Przewidziano okres dostosowawczy, który będzie wynosił:
- 12 miesięcy w przypadku siatek i banerów,
- 2 lata w przypadku szyldów,
- 5 lat w przypadku pozostałych tablic i urządzeń w strefie wrażliwej,
- 8 lat w przypadku pozostałych tablic i urządzeń w strefie przyrodniczej oraz komercyjnej.