Działania te kojarzone są z programem Erasmus+, jednak w przypadku mobilności zrealizowanych w ostatnich trzech latach był to Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) – projekt Międzynarodowa mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zespół Szkół Technicznych kończy we wrześniu 2022 realizację dwóch projektów tego typu. Pierwszy, rozpoczęty w roku 2019 - „Staże na południu Europy dla techników ZSTIO szansą na lepszy start w zawodzie”, o wartości 641 376,99 PLN pozwolił na odbycie staży w zagranicznych przedsiębiorstwach dla 61 osób. W przypadku tego projektu, pandemia pokrzyżowała plany wyjazdowe i projekt został wydłużony o rok, dzięki czemu udało się ostatecznie wysłać zagranicę planowaną liczbę beneficjentów.
Drugi, rozpoczęty w roku 2020 – „Uzupełnienie kształcenia
zawodowego ZST poprzez staże zagraniczne dla techników”, o
wartości 633 070,49 PLN, umożliwił zdobycie doświadczenia
zawodowego 59 uczestnikom.
Staże zagraniczne mają na celu zdobycie przez beneficjentów
praktycznego doświadczenia zawodowego, poprzez pracę w
przedsiębiorstwach. W przypadku informatyków są to firmy zajmujące
się grafiką komputerową, sieciami komputerowymi, serwisem sprzętu
komputerowego, projektowaniem stron i aplikacji internetowych.
Mechatronicy pracują w firmach specjalizujących się w utrzymaniu
ruchu, projektowaniem CAD, produkcją materiałów, obsługą
urządzeń CNC, drukarek 3D, itp. Ekonomiści odbywają staże w
biurach, oddziałach firm, księgowościach czy sekretariatach.
Technicy OZE odbywają specjalistyczne kursy na temat wykorzystania
systemów solarnych w produkcji energii elektrycznej i termicznej.
Geodeci na podstawie pomiarów terenowych tworzą mapy w
specjalistycznych programach do tego celu.
Dodatkiem podczas mobilności jest bogaty program kulturowy w postaci
wycieczek do wielu ciekawych miejsc. W przypadku grup jadących do
Hiszpanii są to m.in.: Sewilla, Grenada, Kordoba, Malaga, Gibraltar,
Kadyks, Jerez de la Frontera, Sierra Nevada, organizowane są też
wyjścia na pokazy tańca flamenco. W przypadku grup odbywających
staż w Irlandii: Cliffs of Moher, Blarney, Kobh czy Ring of Kerry.
Podczas mobilności duży nacisk kładziony jest również na kurs
języka hiszpańskiego i angielskiego. W większości przypadków
stażyści mieszkają u rodzin, co pozwala wniknąć jeszcze bardziej
w kulturę i zwyczaje miejsc docelowych.
Staże to z pewnością solidna lekcja prawdziwego, dorosłego życia.
I nie chodzi tylko o zdobyte umiejętności zawodowe, lecz również
nowe postawy, kompetencje organizacyjne i społeczne. Do
najważniejszych można zaliczyć: umiejętność organizacji miejsca
i czasu pracy, podziału odpowiedzialności, pracy w zespole,
poniesienia odpowiedzialności za podejmowane działania,
przewidywania skutków podejmowanych działań, budowania i
utrzymywania dobrych relacji ze współpracownikami, komunikacji w
społeczeństwie lokalnym, zdolność dzielenia mieszkania z innymi
współlokatorami, wzrost pewności siebie, nabycie otwartości i
tolerancji w stosunku do odmiennych kultur, nawiązanie nowych
znajomości, itd. Uczestnicy zgodnie twierdzą, że tego typu
działania są mocno rozwijające, a start w rekrutacji do projektu
był strzałem w dziesiątkę.
Oczywiście ZST nie zwalnia tempa. Aktualnie w Hiszpanii odbywa staż
15-osobowa grupa informatyków w ramach Erasmus+, a niebawem
wyjeżdżają kolejne grupy. Są planowane również w tym troku
szkolnym mobilności dla kadry edukacyjnej na działania typu
„job-shadowing”, polegających na obserwacji zajęć w
szkole partnerskiej. Ma to zmienić podejście nauczycieli do
nauczania, wprowadzić nowe techniki w procesie nauczania, np.
zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe, zachęcić do
powrotu do nauki języków obcych, czy zaangażować w większym
stopniu kadrę w działania europejskie.
Uczniowie, nauczyciele i rodzice zgodnie uważają, że projekty są
potrzebne, że dają możliwości na lepszy start po zakończeniu
edukacji w szkole średniej. ZST zapowiada zatem realizację
następnych projektów w kolejnych latach.
WWW ║ Facebook ║ Youtube