W niedzielę 24. 11. 2013 r. / g. 18.00 - Gaetano Donizetti MARIA STUARDA - scena Opery Śląskiej w Bytomiu.
We wtorek 26. 11. 2013 r. / g. 18.00 - Modest Musorgski BORYS GODUNOW - scena Teatru Śląskiego w Katowicach.
MARIA STUARDA opera w 2 aktach - reżyserem spektaklu jest światowej sławy twórca Dieter Kaegi – od lat szef artystyczny Opery Irlandzkiej, mający na swoim koncie realizacje m.in. w operach i teatrach Waszyngtonu, Zurychu, Nicei, Madrytu czy Monte Carlo. Kierownictwo muzyczne objął Krzysztof Dziewięcki – znamienity dyrygent i pedagog, a dekoracje i kostiumy zaprojektował Bruno Schwengl. Przedstawienie jest wspólną produkcją Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki w Poznaniu i Opery Śląskiej w Bytomiu. Polska prapremiera opery miała miejsce w styczniu 2011 r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu; w Teatrze Wielkim w Łodzi dzieło w premierowej realizacji zaprezentowane zostało w październiku, a w Operze Śląskiej w Bytomiu w grudniu 2011 r.
Donizetti skomponował „Marię Stuardę” w ślad za popularną w dobie romantyzmu legendą o tragicznych losach szkockiej władczyni XVI wieku. Fundamentem, na którym Donizetti zbudował swoją operę, była często wówczas wystawiana adaptacja tragedii Fryderyka Schillera „Maria Stuart”. Jednak w procesie powstawania utworu kompozytor wspólnie z autorem libretta, Giuseppe Bardarim uprościli schillerowską intrygę i wykluczyli liczne postaci lub połączyli je w jedną. Libretto opery, częściowo oparte na faktach z życia Marii Stuart i zawierające wątki biograficzne, skupia się wokół zawiłych relacji i konfliktu władzy pomiędzy nią a jej kuzynką – angielską królową Elżbietą I. Ważną częścią fabuły jest burzliwa konfrontacja dwóch władczyń, która w rzeczywistości nigdy nie miała miejsca, ale która złożyła się na przejmującą historię nieszczęśliwej miłości, zniszczonej w imię władzy i opłaconej najwyższą ceną, jaką jest ludzkie życie.
Wielka polityka, dworskie intrygi oraz animozje; konflikt dynastii i religii, spisek przeciw koronie, rebelia, oskarżenia, zabójstwo. Opowieść o wybitnych indywidualnościach i romantycznej miłości w przestrzeni mrocznego zamku… Dwie rywalizujące kobiety skazane z wyroku historii na nieuchronny konflikt i walkę o władzę: Elżbieta I - Królowa Anglii i Maria Stuart - Królowa Szkocji, która zginie zgładzona na szafocie... Mistrzowska muzyka, piękne arie, zachwycające belcanto! Wielkie namiętności i tragedie ożywające od wieków...
Obsada w dn. 24. 11. 2013 r.*
MARIA - Swietłana Kaliniczenko, ELŻBIETA - Joanna Kściuczyk-Jędrusik, HRABIA LEICESTER - Adam Sobierajski, HRABIA TALBOT - Cezary Biesiadecki, LORD CECIL - Włodzimierz Skalski, ANNA - Iwona Noszczyk oraz chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Krzysztofa Dziewięckiego.
BORYS GODUNOW dramat muzyczny w 4 aktach - wprowadzenie do repertuaru „Borysa Godunowa" w premierowej realizacji w 2004 r. uznane zostało za jedno z najbardziej ambitnych i odpowiedzialnych zadań w historii śląskiej sceny operowej; spektakl zrealizowany został z niezwykłym rozmachem inscenizacyjnym, w pięknych i bogatych kostiumach, znakomicie korespondujących z rewelacyjną i monumentalną muzyką. Spektakl powstał w realizacji: reżyseria i inscenizacja - Wiesław Ochman, kierownictwo muzyczne - Tadeusz Serafin, scenografia - Allan Rzepka, choreografia - Jarosław Świtała.
26 października 2013 r. tytuł ten powrócił do repertuaru Opery Śląskiej po kilkuletniej nieobecności z okazji obchodów Jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej Wiesława Ochmana – reżysera spektaklu, który – dodajmy - na czołowych scenach świata sam wielokrotnie kreował dwie tenorowe partie tego dzieła: Dymitra Samozwańca i Kniazia Szujskiego.
Twórca „Borysa Godunowa" - Modest Musorgski, to w historii muzyki postać wyjątkowa. Przykuwający mocą samorodnego kompozytorskiego talentu geniusz-nowator, a jednocześnie człowiek prawdziwie tragiczny. Żył niespełna 43 lata, jednak to, co stworzył wywarło ogromny wpływ nie tylko na muzykę Rosji. Claude Debussy napisał: „On jest i pozostanie jedynym twórcą dalekim od szablonów i oschłych formuł. Nigdy wrażliwość artysty nie wyraziła się równie prostymi środkami - ma się wrażenie sztuki tworzonej przez jakiegoś dzikusa, który idąc tropem swej wrażliwości na każdym kroku odkrywa muzykę". „Borys Godunow”, jedno z największych i najbardziej oryginalnych dzieł w całej literaturze operowej, to monumentalny fresk historyczny o posępnej głębi, przykuwający uwagę scenami zbiorowymi. Rzecz dzieje się w Rosji i Polsce na przełomie XVI i XVII wieku. Po objęciu tronu przez Borysa Godunowa po Rosji krążą plotki o domniemanym związku cara ze śmiercią prawowitego następcy, carewicza Dymitra. W oparciu o poemat Puszkina stworzył Musorgski sceny operowe malujące wyraziście tragedię rosyjskiego ludu oraz polityczną anarchię, a na tym tle - osobisty dramat cara Borysa.
Obsada w dn. 26. 11. 2013 r.*
BORYS GODUNOW - Aleksander Teliga, FIODOR, jego syn – Mariola Płazak-Ścibich, KSENIA, córka Borysa – Aleksandra Stokłosa, GRIGORIJ, DYMITR SAMOZWANIEC – Maciej Komandera, PIMEN – Damian Konieczek, ANDRIEJ SZCZEŁKAŁOW – Włodzimierz Skalski, MARYNA MNISZCHÓWNA – Renata Dobosz, RANGONI – Adam Woźniak, WARŁAAM – Bogdan Kurowski, KNIAŹ SZUJSKI – Feliks Widera, MISAIŁ – Piotr Rachocki, NIANIA –Magdalena Spytek, SZYNKARKA – Anna Borucka, MIKITICZ PRISTAW – Michał Schoppa, NAWIEDZONY – Dariusz Nurzyński, MITIUCH – Witold Dewor, ŁAWICKI, jezuita – Janusz Wenz, CZERNIKOWSKI, jezuita –Hubert Miśka, BOJAR CHRUSZCZOW – Juliusz Krzysteczko, NACZELNIK POLICJI –Ireneusz Miczka, BOJARIN – Michał Bagniewski oraz chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tadeusza Serafina.