Odbudowa połączeń kolejowych z Bytomia do Rudy Śląskiej i Zabrza. Twa opracowanie dokumentacji. Pociągiem pojedziemy za 5 lat

Odbudowa połączeń kolejowych z Bytomia do Rudy Śląskiej i Zabrza potrwa kilka lat. Ruszyły prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej. W poniedziałek 11 marca 2024 r. przedstawiciele władz miasta, PKP PLK i wykonawcy projektu omówili zakres prac i wyzwania związane z inwestycją.

Odbudowa połączeń kolejowych z Bytomia do Zabrza i Chebzia. Co zyskają mieszkańcy?

Projekt zakłada budowę około 6 km torów i modernizację istniejącego 3-kilometrowego odcinka torowiska oraz budowę łącznic, przystanku przy ul. Zabrzańskiej w rejonie Bobrka oraz stacji kolejowej (mijanki) Ruda Śląska Orzegów. Ponadto, planowana jest nowa infrastruktura kolejowa (tory, perony, sieć trakcyjna, urządzenia sterowanie ruchem kolejowym, odwodnienie, zasilanie) oraz obiekty inżynieryjne, w tym wiadukty i mosty, ściany oporowe oraz przepusty.

- Bytom stanie się ważną stacją Kolei Metropolitalnej. Modernizacja linii kolejowej nr 131, czyli popularnej Magistrali Węglowej, linii kolejowej nr 132 oraz budowa połączenia do Rudy Śląskiej, Zabrza oraz możliwość dojazdu pociągiem do Pyrzowic z pewnością poprawi ofertę komunikacji publicznej w naszym regionie. Mieszkańcy oczekują szybkich i wygodnych połączeń kolejowych między miastami metropolii – mówi wiceprezydent Bytomia Michał Bieda.

Budowa nowych łącznic ma przyczynić się do usprawnienia istniejących połączeń kolejowych. Na budowie nowej linii kolejowej najwięcej zyskają mieszkańcy Bobrka i Szombierek oraz rudzkiego Orzegowa, którzy będą mogli bezpośrednio dojechać do Zabrza, Katowic i Gliwic. - W Bytomiu planujemy również budowę trzech centrów przesiadkowych, przy stacjach kolejowych, dzięki którym podróż transportem publicznym będzie jeszcze wygodniejsza – dodaje Michał Bieda.

Pociągiem pojedziemy za 5 lat

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia pozyskała dofinansowanie na realizację inwestycji w ramach programu "Kolej Plus". W sierpniu 2023 została zawarta umowa na prace projektowe (wykona je konsorcjum firm: Mosty Katowice i Arcadis), a w 2026 r. zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót budowlanych. Za organizację postępowania oraz nadzór nad realizacją umów odpowiada Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która pokryje 75% kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją programu. Pozostałe 25% zapłaci Miasto Bytom.

Studium Planistyczno-Prognostyczne
ma zostać opracowane do 2026 r. Zakłada stworzenie dokumentacji projektowej, w tym koncepcji programowej przestrzennej, projektu budowlanego i wykonawczego, dokumentacji geologicznej i przetargowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych i pozwoleń niezbędnych do realizacji inwestycji. Realizację robót budowlanych zaplanowano na lata 2026-2029.

Pociag FLIRT Koleje Slaskie

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie od maja wracają na trasę do Zakopanego. Pociągi wyraźnie przyspieszą

Autor: Michał Wroński

13/03/2024

Stacja Suszec budynek dworca

Może Cię zainteresować:

Coraz bliżej przebudowy linii kolejowej między Pszczyną a Żorami. Pociągi mocno przyśpieszą

Autor: Michał Wroński

11/03/2024

Linia lotniskowa Pyrzowice

Może Cię zainteresować:

Od majówki więcej pociągów w Beskidy. Wcześniej na kolei wiele utrudnień

Autor: Michał Wroński

07/03/2024

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon