Nowe tory kolejowe na trasie z Bytomia do Zabrza. Pociągi mogą jeździć znacznie szybciej niż do tej pory

Zakończyła się wymiana torów na szlaku towarowym między Bytomiem a Maciejowem Północnym w Zabrzu. Pociągi jeżdżą tu już po nowych torach. Co to daje?

Daniel Lekszycki/bytomski.pl
Bytom, tory kolejowe

Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., pociągi jeżdżą po nowych torach od Bytomia do Maciejowa Północnego w Zabrzu.

Nowe tory na odcinku Bytom-Zabrze Maciejów Północny

Zakończyły się prace torowe na linii łączącej Bytom z Gliwicami. Pociągi towarowe jeżdżą już szybciej i sprawniej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Od grudnia pojadą one z prędkością do 100 km/h – to trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h. Jednocześnie, mimo szybszej jazdy składów, transport towarów przebiega bezpieczniej i ciszej.

Poziom hałasu i wibracji został zredukowany dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie.

Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice.

Wymiana 18 kilometrów torów i 30 km sieci trakcyjnej

Prace na odcinku Bytom – Maciejów Płn. objęły wymianę ok. 18 km torów, 30 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów. Do położenia nowych torów wykorzystano ponad 112 tys. ton kruszywa, czyli tyle, ile zmieściłoby się w ok. 2200 wagonach. Położono też ponad 30 tys. sztuk podkładów.

Remont torów z Bytomia do Zabrza to część większej inwestycji realizowanej na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A..

Inwestycja obejmuje także trasę od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. Część prac już została wykonana: wymieniono ok. 7 km torów i sieci trakcyjnej na linii Dorota – Sosnowiec Jęzor. Roboty przeniosły się na odcinek od Sosnowca Jęzora do Mysłowic Brzezinki. W IV kwartale 2021 r. planowane jest rozpoczęcie przebudowy stacji Katowice Szopienice Płn.

Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach

Efektem inwestycji realizowanej na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., ma być szybszy i sprawniejszy przewóz towarów koleją w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Zwiększy się przepustowość, tzn. będzie mogło kursować więcej składów z ładunkami.

- Inwestycja wzmocni rolę kolei jako ekologicznego, zrównoważonego i konkurencyjnego środka transportu względem transportu drogowego. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i tym samym korzyści dla środowiska naturalnego. Sprawny przewóz ładunków wpłynie na rozwój gospodarki i regionu - mówi Katarzyna Głowacka, rzeczniczka prasowa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A

Inwestycja o łącznej wartości 350 mln zł

Projekt „Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obejmuje linię kolejową nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linię nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linię nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka, a także stację Katowice Szopienice Płn. Inwestycja ma wartość ponad 350 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zadanie łącznie obejmuje prace na 47 km torów i sieci trakcyjnej oraz wymianę 56 rozjazdów. Zaplanowano odnowę 39 obiektów inżynieryjnych i 4 nastawni. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon