Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to jeden z najważniejszych elementów Szlaku Zabytków Techniki i jedna z najciekawszych atrakcji turystycznych, ciesząca się niesłabnącą popularnością. Można nimi dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, Rezerwatu „Segiet” w Bytomiu - Suchej Górze oraz nad Zalew Nakło - Chechło.
Nocna szychta, czyli przejażdżka i ognisko
Kolejna okazja do przejechania się wąskotorówką już w piątek 19 lipca o godz. 18:00. Nocna szychta rozpocznie się odjazdem z przystanku Bytom Wąskotorowy, a następnie zbiórką o 18:15 na stacji BKw przy ul. Reja, gdzie na chętnych będą czekać przewodnicy, którzy oprowadzą zainteresowanych po stacji. Tego wieczoru na stacji zapłonie ognisko, a uczestnicy będą mogli upiec przyniesione przez siebie kiełbaski. Organizator zapewnia ognisko i kije do pieczenia.
Na godz. 20:30 zaplanowany jest wyjazd pociągu w kierunku stacji Miasteczko Śląskie. Powrót do Bytomia jest planowany na ok. godz. 23:30. Jak informuje organizator, w drodze powrotnej będzie możliwość wysiadania na stacjach pośrednich.
- Pociąg poprowadzi lokomotywa spalinowa serii Lxd2. Pociąg będzie się składał z zamkniętych i otwartych wagonów letnich bez ogrzewania, dlatego zabrać ze sobą ciepłe okrycia, noce są już chłodne.
Bilet normalny kosztuje 60 zł, a ulgowy 50 zł. Można je nabyć na stronie.
Wąskotorówki - dziedzictwo Górnego Śląska
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych powstało w 2003 roku, a celem jego istnienia jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego.
Jego wolontariusze i pracownicy wykonują prace obejmujące wszelkie aspekty działania firmy kolejowej: od utrzymania porządku na terenie stacji i wzdłuż torów, poprzez remonty nawierzchni kolejowej i remonty taboru, aż po prowadzenie wszelkiej niezbędnej dokumentacji.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Powstała w 1853 roku i przez ponad 140 lat służyła tutejszemu przemysłowi przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu, po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.
Od 2002 r. kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przy wsparciu samorządów.
Może Cię zainteresować:
Aż 5 bytomskich sportowców pojedzie na Igrzyska do Paryża!
Może Cię zainteresować:
Zamilkną dzwony w Bytomiu? Plaga skarg na kościoły
Może Cię zainteresować: