Przez ostatnie dwa lata na przebudowywanej stacji PKP w Bytomiu funkcjonował tylko jeden peron – tymczasowy. Położony poza halą peronową, niedaleko peronu kolei wąskotorowej obsługiwał pociągi kursujące do Gliwic. To było zresztą jedyne miasto, do jakiego dało się z blisko 150-tysięcznego Bytomia dojechać pociągiem. Prowadzona przez PKP PLK modernizacja linii z Chorzowa Batorego przez Bytom do Tarnowskich Gór odcięła to miasto od reszty sieci kolejowej na Śląsku.
Ten etap dobiega już końca. Od grudnia z Bytomia ponownie będzie można pojechać pociągiem w kierunku Tarnowskich Gór, Chorzowa i Katowic. Sygnałem zmian jest ponowne otwarcie dla podróżnych hali peronowej. Będzie z niej można korzystać od 16 października. Ściślej zaś mówiąc, do dyspozycji pasażerów będzie peron 3. Dwa pozostałe perony mają być gotowe w grudniu.
- Nowy obiekt wyposażyliśmy w ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Jest oświetlenie i nagłośnienie. Peron został połączony z dwoma przebudowanymi przejściami podziemnymi, a dostęp do pociągów ułatwią windy – podaje PKP PLK.
W trakcie przebudowy wzmocniona została także sama konstrukcja hali peronowej. Pojawił się nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej, ale zachowano historyczne przeszklenia (prace są realizowane zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków). Na szklanej elewacji obiektu zamontowano nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Kolejarze podkreślają, że przebudowanych peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Zwracają też uwagę, że na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.
Na stacji w Bytomiu zmieni się nie tylko hala peronowa. Przebudowanych zostanie łącznie ok. 28 km torów (inwestycja pozwoli na rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego), a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. To właśnie z Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej.
Może Cię zainteresować:
Bytomska nastawnia już bez rusztowań. Zabytek odzyskuje oryginalny wygląd
Może Cię zainteresować: