Koniec peronu tymczasowego. Podróżni wrócą do hali peronowej stacji PKP w Bytomiu

Od 16 października udostępniona dla podróżnych zostanie hala peronowa na stacji kolejowej w Bytomiu. Co prawda na razie zakończono prace tylko przy peronie 3, ale to wystarczy. Z Bytomia pojechać można obecnie pociągiem jedynie do Gliwic. Pozostałe dwa perony mają być gotowe do grudnia, kiedy wrócą również kolejowe połączenia z Bytomia do Chorzowa i Tarnowskich Gór.

mat. PKP PLK
Bytom stacja PKP

Przez ostatnie dwa lata na przebudowywanej stacji PKP w Bytomiu funkcjonował tylko jeden peron – tymczasowy. Położony poza halą peronową, niedaleko peronu kolei wąskotorowej obsługiwał pociągi kursujące do Gliwic. To było zresztą jedyne miasto, do jakiego dało się z blisko 150-tysięcznego Bytomia dojechać pociągiem. Prowadzona przez PKP PLK modernizacja linii z Chorzowa Batorego przez Bytom do Tarnowskich Gór odcięła to miasto od reszty sieci kolejowej na Śląsku.

Ten etap dobiega już końca. Od grudnia z Bytomia ponownie będzie można pojechać pociągiem w kierunku Tarnowskich Gór, Chorzowa i Katowic. Sygnałem zmian jest ponowne otwarcie dla podróżnych hali peronowej. Będzie z niej można korzystać od 16 października. Ściślej zaś mówiąc, do dyspozycji pasażerów będzie peron 3. Dwa pozostałe perony mają być gotowe w grudniu.

- Nowy obiekt wyposażyliśmy w ławki, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Jest oświetlenie i nagłośnienie. Peron został połączony z dwoma przebudowanymi przejściami podziemnymi, a dostęp do pociągów ułatwią windy – podaje PKP PLK.

W trakcie przebudowy wzmocniona została także sama konstrukcja hali peronowej. Pojawił się nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej, ale zachowano historyczne przeszklenia (prace są realizowane zgodnie z ustaleniami z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków). Na szklanej elewacji obiektu zamontowano nowe, ledowe napisy z nazwą stacji. Kolejarze podkreślają, że przebudowanych peronach zachowano pierwotny układ płytek w karo. Zwracają też uwagę, że na konstrukcji obiektu pozostawiono widoczne efekty działań wojennych, takie jak wgniecenie w przęśle po upadku bomby i dziury od kul.

Na stacji w Bytomiu zmieni się nie tylko hala peronowa. Przebudowanych zostanie łącznie ok. 28 km torów (inwestycja pozwoli na rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego), a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. To właśnie z Lokalnego Centrum Sterowania w Bytomiu dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów od Chorzowa Miasta do Radzionkowa. Układ torowy został zaprojektowany z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej.

Remont nastawni bramowej Bt w Bytomiu

Może Cię zainteresować:

Bytomska nastawnia już bez rusztowań. Zabytek odzyskuje oryginalny wygląd

Autor: Daniel Lekszycki

23/06/2024

Bytom stacja PKP T Staniek 2

Może Cię zainteresować:

Na hali peronowej stacji PKP zamontowano nowe napisy "Bytom". Pamiętajmy, że to ledwie jeden z trzech takich obiektów w Polsce

Autor: Michał Wroński

12/04/2024

Dworzec PKP Dabrowa Gornicza

Może Cię zainteresować:

Odnowiony dworzec PKP w Dąbrowie Górniczej znalazł się w finale konkursu Dworzec Roku

Autor: Michał Wroński

10/10/2024

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon