Stalowa wieża piaskowa przejdzie gruntowny remont
Stalowa wieża piaskowa, znajdująca się na terenie Parozowni Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, służy jako stelaż pod zbiornik piasku technicznego, którego używa się do napełniania piasecznic w lokomotywach – urządzeniach w pojeździe szynowym. Ich zadaniem jest podawanie piasku pod koła napędowe, zapobiegając ich poślizgowi, zwłaszcza podczas ruszania i przy hamowaniu.
Prace renowacyjne ruszą od 20 września i potrwają do połowy listopada 2021 roku. W ramach nich zostanie wykonane wypiaskowanie konstrukcji stalowej. Będzie także zrobiona nowa podłoga pomostu górnego w postaci karty pomostowej oraz otulina zbiornika na piasek. W planach jest także usunięcie nadmiernych skorodowanych elementów, a w ich miejsce wstawione nowe. Ponadto wykonana zostanie izolacja przeciwwilgociowa fundamentu podstawy wieży, odtworzone końcówki do podawania piasku do lokomotywy, a konstrukcja piasecznicy zostanie pomalowana dwuskładnikowymi farbami na bazie żywic.
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych poza konserwacją, planuje podświetlić konstrukcję wieży od dołu oraz podświetlić jej pomost. Remont piasecznicy będzie opiewał na kwotę 10 tys. zł.
Remont kanału oczystkowego
Bytom podpisał także w ubiegłym tygodniu umowę na remont kanału oczystkowego, który umożliwia oczyszczanie popielnika parowozu z resztek spalonego węgla. Inwestycję zrealizuje bytomska firma INFOPOLGAZ. Będzie opiewała na kwotę ponad 109 tys. Wykonawca ma 1,5 miesiąca na zrealizowanie wszystkich prac.
Remont kanału oczystkowego jest konieczny. Pogarszający się stan techniczny elementów betonowych oraz posadzki i schodów umożliwiających zejście do kanału, wymaga przeprowadzenia gruntownego remontu kanału oczystkowego.
– Dzięki kolejnej inwestycji realizowanej przez gminę Bytom będziemy mogli przywrócić pełną sprawność kanału oczystkowego, który służy do prac przeglądowych lokomotyw i wagonów kursujących na liniach Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – mówi Kamil Czarnecki z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Wykonawca ma 45 dni na realizację wszystkich prac remontowych. Co zostanie wykonane w ramach nic? Na początku trzeba będzie rozebrać tor kolejowy o długości około 30 mb, który zamocowany jest w kanale oczystkowym. Następnie wykonawca wyremontuje ściany betonowe kanału poprzez skucie luźnych fragmentów i uzupełni ubytki zaprawą naprawczą do betonu. W planach jest także wykonanie uzupełnienia betonu w miejscu istniejących podkładów oraz odwodnienie obiektu. Ponadto zostaną naprawione płyty posadzkowe, dno kanału, a także schody. Trzeba będzie także zmontować tor do ściany kanału o długości 12 mb. Wykonana zostanie także nawierzchnia utwardzona wokół kanału oczystkowego i żurawia wodnego oraz odpływ z misy ociekowej do istniejącej kanalizacji.
Bytom zwiększa wydatki inwestycyjne na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe już od 2019 roku. – W 2020 roku ze środków budżetu miasta oraz pozyskanych funduszy z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej przeznaczyliśmy 834 tys zł, z czego 769 tys. zł stanowiło dofinansowanie z GZM-u. Remont kanału oczystkowego to kontynuacja naszych działań, mających na celu poprawę infrastruktury kolei wąskotorowej – mówi zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.