Jeszcze stosunkowo niedawno Ruch był największym dystrybutorem prasy w Polsce. Pod koniec lat 90-tych spółka posiadała blisko 200 hurtowni i ponad 31 tysięcy punktów sprzedaży detalicznej na terenie całego kraju, z czego przeszło 15 tys. funkcjonowało w ramach własnej sieci. W 2006 roku firma zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych, a emisja akcji okazała się sukcesem - na otwarciu sesji kosztowały 16 proc. powyżej ceny emisyjnej. Niestety później zaczęły się kłopoty. W 2018 roku - w stulecie spółki - wierzyciele złożyli wnioski o upadłość, natomiast niektórzy wydawcy prasowi z powodu zaległości w płatnościach wycofali, bądź ograniczyli dostępność swoich tytułów w punktach Ruchu.
Ostatecznie firma została z powrotem przejęta przez państwo. Większościowy pakiet akcji nabył PKN Orlen, zaś pozostałymi akcjonariuszami zostały spółki PZU, PZU Życie oraz Alior Bank. Słynna marka mimo to będzie dalej znikać z krajobrazu polskich miast. Nowy właściciel zapowiedział przekształcenie kiosków w nowe punkty sprzedaży pod nazwą "Orlen w ruchu", które oprócz prasy mają oferować sprzedaż drobnych produktów i gastronomii - także znanych ze stacji benzynowych hot dogów. Format przypomina sklepy Żabka, lecz na ulicach mają pojawiać się również pawilony wolnostojące, a w miejscach o szczególnie dużym natężeniu ruchu (dworcach, lotniskach, biurowcach) mają powstać automatyczne kąciki kawowe. W ciągu pięciu lat państwowy koncern chce otworzyć ok. 900 takich sklepów, z czego do końca tego roku miało powstać 40 pierwszych. Póki co wiadomo tylko o uruchomieniu pilotażowego punktu w Warszawie w miejscu dawnego saloniku Ruch oraz w bydgoskiej galerii handlowej.
- ORLEN w ruchu to oferta dla tych, którzy większą część dnia spędzają w biegu, poruszając się pieszo lub komunikacją miejską i potrzebują przekąsek wygodnych do zjedzenia, ale nie chcą iść na kompromis w kwestii jakości. Chcą, by to co jedzą, było starannie skomponowane, świeże i zdrowe dlatego w naszych punktach obok dobrej kawy i hot dogów, będą mogli kupić również najwyższej jakości dania gotowe do szybkiego odgrzania po powrocie do domu - powiedziała Patrycja Klarecka, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Sprzedaży Detalicznej.
Automaty Orlen Paka zastępują kioski Ruchu
W ostatnich latach Ruch udostępnił za pośrednictwem swoich punktów sprzedaży usługę Paczka w Ruchu. Dzięki niej klienci mogli odbierać i nadawać przesyłki w kioskach, salonikach prasowych oraz punktach partnerskich współpracujących z firmą. Orlen zdecydował się kontynuować tę działalność i dodatkowo ją rozwinąć. Jeszcze w tym roku miało powstać 5,5 tys. punktów odbioru paczek, a ponadto rozpoczęto budowę sieci automatów działających jak popularne paczkomaty InPost.
W Bytomiu uruchomiono na razie 3 automaty do paczek, z czego dwa stanęły w miejscu po zlikwidowanych kioskach: na placu Sobieskiego i na ul. Chorzowskiej. Nie kupimy już tam biletów autobusowych czy gazety, a jedynie odbierzemy lub wyślemy paczkę. W ciągu dwóch lat Orlen zamierza postawić ok. 2 tys. takich automatów, natomiast po kilkunastu latach ma być ich ok. 10 tys. Dla porównania InPost już dziś dysponuje siecią 14 tysięcy paczkomatów.