Modernizacja linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie to jedna z największych inwestycji kolejowych realizowanych obecnie w naszym regionie. Jej wartość wynosi aż 1,2 mld zł. Przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Zakres prac jest ogromny i obejmuje m.in. wymianę ok. 60 km torowisk i sieci trakcyjnej, przebudowę mostów i wiaduktów, remonty przystanków i budowę nowych, montaż nowych urządzeń sterowania ruchem. W ramach inwestycji również są odnawiane perony bytomskiego dworca i przykrywająca je hala, a także w rejonie ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania Ruchem wyposażone w nowoczesne systemy. Po zakończeniu prac pociągi na tej trasie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h.
Z przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych cieszą się mieszkańcy Stroszka i osiedla Ziętka, bowiem planowane jest przeniesienie przystanku kolejowego Bytom Północny w rejon ulicy Strzelców Bytomskich, co znacząco poprawi jego dostępność. Z tym elementem inwestycji wiążą nadzieje również władze Bytomia, które planują w pobliżu zlokalizować centrum przesiadkowe integrujące kolej z autobusami, tramwajami i rowerami miejskimi.
Niestety jedna kwestia psuje radość z korzyści płynących z modernizacji tej linii. Jak się okazało, PKP PLK nie założyły wcześniej potrzeby budowy ekranów akustycznych w pobliżu Vitoru. Tymczasem torowisko przebiega zaledwie 50 metrów od tamtejszych bloków, a w niektórych miejscach odległość zmniejsza się do 40 m. Ponadto w ramach robót nasypy kolejowe zostały wykarczowane ze wszystkich drzew i krzewów, które wcześniej osłaniały osiedle przed hałasem.
Mieszkańcy osiedla zdecydowali się działać. Powstała petycja, poprzez którą zamierzają przekonać PKP PLK do postawienia ekranów, jak uczyniono to np. w centrum Bytomia. Do tej pory udało się już zebrać ponad 100 podpisów. Te są zbierane w administracji mieszkaniowej PPUH "ENCo" przy ul. Strzelców Bytomskich 165.
- Wydana Decyzja Środowiskowa nie przewidywała ekranów w rejonie stacji Bytom Północny. Po zakończeniu inwestycji zostaną przeprowadzone ponowne pomiary natężenia hałasu i – gdyby zaszła taka konieczność – zostaną wprowadzone środki ograniczające hałas. Warto zaznaczyć, że dla komfortu mieszkańców przy realizacji inwestycji stosuje się m.in. tory bezstykowe - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Przedstawicielka inwestora dodaje, że petycja mieszkańców nie wpłynęła jeszcze do spółki i PKP PLK jeszcze nie zdążyły się zapoznać z jej treścią.