R: Czym jest INSOLVEO? Nowy usługodawca zlokalizowany w samym centrum bytomskiego rynku?
BS: INSOLVEO to innowacyjne centrum pomocy dla zadłużonych
konsumentów i przedsiębiorców. Wychodzimy z naszą ofertą dla
lokalnej społeczności właśnie teraz, gdy rosnące raty kredytowe
oraz galopująca inflacja wymagają od wielu osób poważnego namysłu
nad sytuacją finansową. Niewypłacalność nie jest końcem
osobistego świata i warto tę myśl dzisiaj szczególnie nagłaśniać.
R: Czy potrzebny jest kolejny podmiot piszący wnioski o upadłość? Dlaczego dłużnicy nie mogliby pójść do jednej z wielu kancelarii prawnych lub firm ogłaszających na słupach ogłoszeniowych uwolnienie od długu i komorników?
BS: Oczywiście mogą. My jednak oferujemy usługę na
zupełnie innym poziomie wrażliwości
i specjalizacji. Po
pierwsze, nie jesteśmy kolejną kancelarią prawną, która świadczy
cały wachlarz usług – od spadków, przez rozwody i spory
majątkowe, aż po niewypłacalność i upadłość. Wśród członków
zespołu INSOLVEO są prawnicy i ekonomiści, ale przede wszystkim
licencjonowani doradcy restrukturyzacyjni, którzy tylko w tym
momencie pełnią funkcję syndyków w ponad 100 upadłościach
konsumenckich. Znamy je od kuchni, wiemy gdzie leżą punkty
ciężkości.
R: Co to oznacza w praktyce?
BS: Że nie sprzedajemy obietnic bez pokrycia i uproszczonych
rozwiązań, które ostatecznie nie prowadzą do celu. Upadłość
konsumencka to nie jest – wbrew krzykliwym reklamom - proste
„uwolnienie się od długów”, bo nie jest przecież tak, że one
nagle znikają wraz z ogłoszeniem upadłości. To tak nie działa.
Najpierw jest likwidacja majątku przez syndyka, później zazwyczaj
ustalenie przez sąd planu spłaty dostosowanego do możliwości
zarobkowych. Plan spłaty może obejmować okres od roku do siedmiu
lat, a więc rozpiętość różnych scenariuszy jest w tym przypadku
bardzo duża i zależy od wielu czynników. Spotkaliśmy w ramach
wykonywania zawodu syndyka wielu dłużników, którzy zupełnie nie
rozumieli jakie są konsekwencje złożonego wniosku o upadłość,
reagując z gniewem na wynikające z przepisów działania syndyka i
sądu. Można tego uniknąć.
R: Czy to oznacza, że upadłość konsumencka nie jest dla dłużników atrakcyjnym rozwiązaniem? Nie stanowi realnej pomocy?
BS: Tego nie powiedziałem! Upadłość konsumencka stwarza
realną przestrzeń wyjścia ze stanu niewypłacalności, z której z
powodzeniem korzysta coraz więcej Polaków. Tylko w 2021 roku
ogłoszono ponad 18 tys. upadłości konsumenckich, co stanowi wzrost
o 39% w stosunku do roku 2020, w którym ogłoszono ich ponad 13 tys.
Nie ma w tej chwili bardziej efektywnego narzędzia wychodzenia z
osobistej zapaści finansowej, niemniej trzeba być gotowym raczej na
maraton niż sprint, podchodząc do całego procesu oddłużenia
odpowiedzialnie, transparentnie i świadomie.
R: Czy są obecnie jeszcze jakieś inne narzędzia wychodzenia z problemów finansowych?
BS: Zdecydowanie tak. Upadłość konsumencka nie tylko nie
jest jedynym rozwiązaniem, ale niekiedy nie jest rozwiązaniem
najlepszym. Możliwe jest na przykład zawieranie układu
z
wierzycielami (wtedy można uchronić majątek przed likwidacją),
albo upadłość w trybie pre-pack, czyli ze wskazaniem nabywcy
naszego majątku i szybką transakcją. Czasami warto też rozważyć
negocjowanie i zawieranie dwustronnych porozumień z kluczowymi
wierzycielami. Zdiagnozować niewypłacalność może „lekarz
pierwszego kontaktu”, niemniej sformułowanie optymalnej ścieżki
powrotu do finansowego zdrowia to już domena wyspecjalizowanych w
tym zakresie doradców. W razie podejrzenia ciężkiej choroby płuc
nie chcielibyśmy być diagnozowani przez znajomego lekarza
laryngologa lub leczeni przez znanego nawet chirurga – podobnie
jest z niewypłacalnością. Przemyślana strategia to klucz do
oddłużenia.
R: Na wstępie stwierdził Pan, że INSOLVEO to „innowacyjne” centrum pomocy dla osób zadłużonych. Dlaczego innowacyjne?
BS: Choćby dlatego, że przełamujemy pewne społeczne tabu
otwierając punkt usługowy
w samym centrum miasta, naprzeciw
słynnej bytomskiej rzeźby śpiącego lwa, tuż obok popularnej
piekarni i lodziarni. Chcemy w ten sposób powiedzieć, że
niewypłacalność jest naturalną częścią codziennego życia i
nie musi wiązać się z odium winy, wstydu i zażenowania. Tak
jak chorują nasze ciała, tak też mogą chorować nasze finanse –
czasami dlatego, że nienależycie o nie dbaliśmy, ale częściej z
przyczyn od nas niezależnych (np. nabytych uwarunkowań społecznych,
zdarzeń losowych, chorób, utraty pracy lub konkurencyjności
prowadzonego biznesu).
R: Pewnie wiąże się to również z tym, że INSOLVEO nie chce być „firmą-krzakiem” z anonimowym numerem telefonu na słupie, ale miejscem obustronnej transparentności, również z waszej strony?
BS: Zdecydowanie. Można nas sprawdzić i poznać; mamy
twarze, nazwiska, bogatą historię zawodową i szereg sukcesów.
Twórcami marki INSOLVEO są wspólnicy Kancelarii Kubiczek Michalak
Sokół sp. z o.o. (kmsbiznes.pl), jednego z wiodących podmiotów w
branży niewypłacalności. KMS w ostatnich dwóch latach zajął III
miejsce w Rankingu Kancelarii Prawnych w kategorii Nowe Prawo
Restrukturyzacja, organizowanym przez dziennik Rzeczpospolita,
otrzymując również rekomendację Forbes Polska w rankingu
„Najlepsze Kancelarie Polska 2022” w obszarze restrukturyzacji i
upadłości. KMS w 2020 r. był też najczęściej powoływanym
syndykiem w upadłościach gospodarczych w Polsce. Nie jesteśmy
znikąd, nie zajmujemy się tym od wczoraj – Klient musi wiedzieć,
że powierza tę niezwykle wrażliwą część swojego życia w ręce
sprawdzonych profesjonalistów.
R: „Innowacyjne” nie oznacza w tym przypadku cyfrowe i technologicznie zaawansowane? Taki jest, jak się zdaje, wiodący trend.
BS: Nie boimy się nowych technologii. Oferujemy chat-box na
stronie www oraz zdalne prowadzenie sprawy za pomocą technologii
cyfrowych. Nasze zasoby są w pełni zdigitalizowane, obecni jesteśmy
też mocno w przestrzeni internetowej. Nasza innowacyjność to
jednak komplementarność świata cyfrowego i dotykalnego –
teleporada to często za mało! Gotowi jesteśmy spotkać się w
lokalu, wysłuchać historii powstania problemów i pomóc również
tym, którzy wolą przynieść dokumenty do biura niż skanować i
przesyłać mailem. Nie zapominajmy, że dla wielu starszych osób
życie toczy się wciąż w trybie czysto analogowym!
R: Czy jest coś, co chciałby Pan powiedzieć osobom szukającym pomocy związanej z zadłużeniem? Od czego mogliby zacząć?
BS: Przede wszystkim nie warto czekać i zwlekać z udaniem
się po pomoc. Nie ma sytuacji bez wyjścia – prawo oferuje dziś
wiele rozwiązań, które spełniają funkcję społeczną i
humanitarną. Najtrudniej niekiedy zrobić pierwszy krok i podjąć
wewnętrzną decyzję, później bywa już łatwiej. Z mojej strony
zapraszam na stronę www.insolveo.pl,
ale również do naszego biura w Bytomiu, mieszczącego się
przy ul. Rynek 22 w samym centrum miasta. Każdą pierwszą poradę
oferujemy bezpłatnie. Jesteśmy dostępni również pod telefonem:
602 502 301. Dziękuję za rozmowę.