Najkrótsza linia tramwajowa w Europie przejdzie remont!

Ulica, po której kursuje słynny tramwaj numer 38 doczeka się gruntownej przebudowy. Tramwaje Śląskie, miasto Bytom oraz Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne ogłosiły wspólny przetarg na przeprowadzenie prac.

Perspektywa Piekarskiej w stronę skrzyżowania z Wrocławską

Chociaż Piekarska od wielu lat budzi skrajne emocje, jedno jest pewne - ulica wymaga remontu. Miasto Bytom, wspólnie z Tramwajami Śląskimi i Bytomskim Przedsiębiorstwem Komunalnym ogłosiły już przetarg, który ma wyłonić przyszłego wykonawcę prac.

Jeden, wspólny przetarg oznacza, że ulica zostanie kompleksowo zmodernizowana, dzięki czemu nie powinno być potrzeby ponownego rozkopywania jej w najbliższej przyszłości. Całe zadanie podzielone będzie na kilka etapów. Do spółki Tramwaje Śląskie należeć będzie kompletna przebudowa torowiska na ul. Piekarskiej oraz Sądowej. To element unijnego „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”.

Tramwaje będą poruszać się po torowiskach wykonanych z prefabrykowanych płyt torowych oraz płyt betonowych. Posadowione zostaną także nowe słupy trakcyjne wraz z oświetleniem. W planach jest również budowa tzw. przystanków wiedeńskich oraz platform przystankowych przystosowanych do potrzeb osób starszych, które często wybierają linię nr 38 podczas wypraw na cmentarze.

Modernizacja obejmie cały odcinek torowiska na Piekarskiej (aż do przystanku po północnej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich), a także dalej, wzdłuż ul. Sądowej, aż do skrzyżowania z ul. Powstańców Warszawskich. Po wielu latach spokojnej jazdy na odcinku 1350 metrów trasa 38 - nieco się wydłuży.

- To dla nas niezwykle ważne zadanie, dzięki któremu zyskamy możliwość rozszerzenia oferty linii nr 38 kursującej ulicą Piekarską. Budowa nowych relacji na skrzyżowaniu ulicy Piekarskiej z ulicą Sądową i następnie ulicy Sądowej z ulicą Powstańców Warszawskich pozwoli nam na wydłużenie trasy linii nr 38 do placu Sikorskiego, a co za tym idzie ułatwienie pasażerom dalszej podróży. Zyskamy również znacznie większy komfort podróży tramwajem i podniesiemy komfort życia mieszkańców okolicznych budynków - podkreśla Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Nie tylko torowisko

Metamorfoza czeka całą ulicę Piekarską. To często wybierana alternatywa dojazdu do popularnej DK88. Kierowcom - ma jeździć się lepiej. Miasto wzięło pod uwagę także potrzeby pieszych i rowerzystów.

- Przebudowa ulicy Piekarskiej to niezwykle ważna inwestycja, w ramach której ulica zyska nowe chodniki, nową nawierzchnię, wygodne dla pasażerów przystanki tramwajowe oraz miejsca postojowe. Wzdłuż fragmentu ul. Piekarskiej wybudowana zostanie także droga rowerowa - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Wspomniana ścieżka rowerowa ma powstać na odcinku od skrzyżowania z ul. Wrocławską do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego. Co ciekawe w rejonie zabytkowego gmachu dawnej poczty jezdnia ma być wykonana z kostki ciętej, płomieniowej. Wszystko po to, by przywrócić reprezentacyjny charakter, z którego kiedyś słynęła ulica. Ponadto piekarska ma być przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym również osób niedowidzących.

Trzeci z podmiotów zaangażowanych w przebudowę - Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne - odpowiadać będzie za pełną przebudowę sieci wodociągowej.

Przetarg na przebudowę ul. Piekarskiej został ogłoszony 3 września. Otwarcie ofert ma nastąpić 6 października 2021 roku. Po wyłonieniu wykonawcy, zostaną podpisane wszystkie niezbędne umowy. Od tego czasu, wyłoniony wykonawca będzie zobligowany do zrealizowania prac w terminie do 12 miesięcy.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon