Rok 2023 był wyjątkowo udany dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Gwiazdą sezonu, podobnie jak w poprzednim roku, okazał się parowóz "Ryś", obsługujący zarówno pociągi ogólnodostępne na trasie Bytom – Tarnowskie, jak i specjalne kursy zamawiane przez pasjonatów kolejnictwa z Polski, Szwajcarii i Niemiec. Pociągi spalinowe regularnie kursowały na trasie z Bytomia do Miasteczka Śląskiego.
Bytomska kolej wąskotorowa brała również udział w różnych wydarzeniach, takich jak Industriada, doroczne święto Zabytków Techniki, Święto Pary w Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, czy cykl spotkań „Kultura Przemysłowa Ziemi Tarnogórskiej” i „Po torach przez granicę” organizowane wraz ze stowarzyszeniem „Wrazidlok” z Gliwic. Te udane projekty zmotywowały Stowarzyszenie Górnośląskich kolei Wąskotorowych do dalszego rozwijania oferty edukacyjnej, planując kolejne wydarzenia na rok 2024, zgodnie z zasadą „uczyć bawiąc, bawiąc uczyć”. Dodatkowo organizacja planuje uczestnictwo w ważnych wydarzeniach, takich jak Industriada oraz uroczyste obchody 180-lecia tutejszej kolei i 770. rocznicy nadania praw miejskich Bytomiowi.
- Kolej wąskotorowa magnes, który przyciąga do Bytomia turystów. Aby kolej mogła regularnie kursować, stale finansujemy remonty infrastruktury, naprawę i modernizację istniejącego taboru oraz współfinansujemy działalność Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, którego gmina Bytom jest członkiem. W zeszłym roku zainwestowaliśmy w kolej wąskotorową ponad 800 tys. zł. To dobrze zainwestowane środki – podkreślił Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Współpraca z samorządami miast Bytomia i Tarnowskie Góry oraz Województwa Śląskiego, jak również wsparcie PKP Polskie Linie Kolejowe, które przekazały materiały torowe, stanowiły kluczowy element zeszłorocznego sukcesu. Ponadto, liczni przedsiębiorcy z całej Polski wspierali SGKW różnymi darowiznami rzeczowymi, takimi jak materiały budowlane, farby, lakiery, elementy metalowe czy artykuły poprawiające komfort i bezpieczeństwo pracy.
W ubiegłym roku przeprowadzono istotne inwestycje, m.in. remont 450 metrów toru w Tarnowskich Górach oraz kontynuację prac przy nastawni i urządzeniach sterowania ruchem kolejowym na stacji Bytom Karb Wąskotorowy. Regularnie utrzymywane są także tory, wagony i lokomotywy. Warto podkreślić, że dzięki staraniom władz Tarnowskich Gór powstała również ścieżka rowerowa wzdłuż linii wąskotorowej.
W sezonie 2023 ogólnodostępne pociągi kursowały od maja do września, zaś ostatni pociąg zamówiony przez grupę zorganizowaną wyruszył 28 grudnia. Łącznie wszystkie pociągi pokonały blisko blisko 7 tysięcy kilometrów i przewożąc 25 959 pasażerów, czyli o 23,5% więcej niż w roku 2022.
- Na rok 2024 patrzymy z optymizmem i radością. Rosnąca popularność Górnośląskich Kolei Wąskotorowych jest dla nas najlepszą nagrodą za przeszło 20 lat pracy. Cieszy nas też zbliżająca się budowa centrum przesiadkowego w Miasteczku Śląskim. Inwestycja ta bez wątpienia poprawi dostępność naszej kolei, podniesie walory estetyczne stacji oraz spowoduje dalszy wzrost popularności wąskotorówki. Ze swojej strony podejmujemy działania mające na celu przywrócenie do ruchu ciężkiego parowozu serii Tw, który, w przeciwieństwie do niewielkiego „Rysia” będzie mógł prowadzić pociągi planowe na całej linii do samego Miasteczka Śląskiego. Uruchomienie tego parowozu znakomicie uzupełni działania prowadzone obecnie przez władze Miasteczka Śląskiego - czytamy w komunikacie prasowym SGKW.