Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Inwestycje kolejowe w Bytomiu

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/16 09:28 #95992

  • lemur
  • lemur Avatar
  • Gość
  • Gość
Pełne poparcie dla MK1992 !

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/16 15:15 #96000

  • mk1992
  • mk1992 Avatar Autor
  • Gość
  • Gość
Nie wiem czy użytkownicy tego forum są zorientowani, ale jednym z głównych czynników, który wpływa na tragiczny rozkład jazdy dla Bytomia, a co za tym idzie na puste perony i pociągi jest stan techniczny linii Tarnowskie Góry - Katowice. Trasa liczy 34 kilometry, a tylko 5 kilometrów jest w bardzo dobrym stanie (bdb stan=V max wynosząca 100 km/h, jest to odcinek Bytom - Chorzów Stary).

Z Tarnowskich Gór do Bytomia jadący pociąg nie przekracza zawrotnej prędkości 50 km/h, przy czym na odcinku Nakło - Radzionków nie przekracza nawet 20 km/h.

Szlak Bytom Północny - Bytom Karb to jedna wielka tragedia - jeśli w danym tygodniu nie ma ani jednego usypu węgla, to możemy mówić o święcie. Stan techniczny torów też jest przerażający, zresztą nie trzeba być toromistrzem, aby to stwierdzić, wystarczy spojrzeć na torowisko gołym okiem.

Szlak Chorzów Stary - Chorzów Miasto popada w coraz większą ruinę, tor numer 2 już od kilku miesięcy jest zamknięty, a sieć trakcyjna na odcinku ok. 600 metrów została poważnie uszkodzona. Natomiast tor numer 1 przyjął na siebie ruch z dwóch kierunków, co też w swoim czasie się na nim negatywnie odbije. Oczywiście maksymalna prędkość na tym odcinku to 20 km/h, przy czym wczoraj jechałem osobówką do Katowic i gdzieś w połowie pociąg zwolnił do ok. 10 km/h, tak więc dodatkowy komentarz chyba jest zbędny.

Szlak Chorzów Miasto - Chorzów Batory jest już nieco lepszy, ale o ile kilka lat temu była tutaj "70-ka", o tyle teraz jeździ się już tylko 50 km/h. Od Batorego do Katowic wskakujemy na magistralę E 30, która w swoim czasie będzie modernizowana. Ale tutaj akurat tragedii nie ma, bo dochodzą jeszcze osobówki od strony Gliwic.

Tak więc wszystko odbija się moi drodzy o tragiczny stan torów. Ja się nie dziwię przewoźnikom, że nie chcą uruchamiać przez Bytom i Tarnowskie Góry swoich pociągów, bo przy takich prędkościach jest to po prostu nieopłacalne.

Jako ciekawostkę napiszę, że kilka dni temu na rynku kolejowym pojawiła się informacja, że spółka PKP IC na okres wakacji letnich planuje uruchomić sezonowy pociąg TLK relacji Racibórz - Katowice - Zduńska Wola - Inowrocław - Bydgoszcz - Trójmiasto - Łeba. Wszyscy mieliśmy nadzieję, że od Katowic pojedzie przez Tarnowskie Góry, tak jak to jeszcze do niedawna miało miejsce w przypadku pociągu relacji Katowice - Łeba, ale niestety przeliczyliśmy się i to bardzo. Pociąg od Katowic pojedzie przez Sosnowiec i Częstochowę, i dopiero od Częstochowy pojedzie na Zduńską Wolę pomimo tego, że przez Bytom i TG w założeniu jazdy z pominięciem Częstochowy, która już ma kilka pociągów w kierunku Trójmiasta, jest zdecydowanie krócej. Tak więc jest źle, a lepiej w najbliższym czasie nie będzie.

Za stan torów odpowiedzialna jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a dokładniej Zakład Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach:

Dyrektor
Grzegorz Skarwecki

tel. (0-32) 719-14-37
fax (0-32) 719-24-24
ul. Nakielska 3
42-600 Tarnowskie Góry
e-mail: iz.tarnowskiegory@plk-sa.pl

Polecam napisać w sprawie fatalnego stanu torów na odcinku TG - Katowice. Ja już to zrobiłem.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/16 18:28 #96008

Ja jestem duzym zwolennikiem rozwoju kolei - mialem okazje byc za granica, dokladnie w Holandii to polaczenie metra, autobusu, tramwaju oraz kolei daje tam swietne rezultaty i to pomimo doskonale rozwinietych autostrad. Ludziom zwyczajniej bardziej sie oplaca/wygodniej jechac pociagiem i przesiasc sie na tramwaj i juz zamiast stac w korkach czy szukac miejsca parkingowego. Ja to rozumiem, popieram i popierac bede.

Niestety w przypadku Dworca stoimy w sytuacji, gdzie mozna wyremontowac Dworzec do pierwotnego stanu - 4 perony i piekna hala, ale bedzie na nim hulac wiatr, a okoliczny margines szybko przywroci mi obecny stan, lub mozemy przeksztalcic dworzec w punkt przesiadkowy i handlowy (i nie mam tu na mysli taniej chinszczyzny z bazaru). Czy naprawde potrzebne sa nam 4 perony ?

Kwestia torow i inwestycji - remont popieram, pociag z TG jedzie dluzej niz autobus 19/820... Tylko skoro Polska nie zmodernizowala kolei przed euro 2012 to o czym my tutaj mowimy w kontekscie linii do Katowic ?

Uwazam, ze skoro nasz Dworzec nie dorownuje walorom architektonicznym temu w Tarnowskich Gorach, to nalezy to zaakceprowac i zrobic kolejny krok - pierwszym bylo przeksztalcenie ukladu komunikacyjnego w rejonie pl. wolskiego. W II kroku przeksztalcmy Dworzec w nowoczesne centrum przesiadkowe, punkt handlowy, poczekalnie oraz ciekawostke turystyczna w postaci waskortorowki. Tak rozmarzylem sie...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/16 19:32 #96012

Wystarczyłoby puścić szybką kolej do Pyrzowic przez Bytom centrum ,i Tarnowskie Góry ,oczywiście przedtem zmodernizować linie do 160 km/h , puścić pociąg co pól godziny ,a zapewne linia była by bardzo oblegana. Może wydłużyło by to linie kolejową o kilka kilometrów , oraz czas przejazdu z Katowic do Pyrzowic o jakieś kilka minut , ale za to linia ta była by dużo bardziej rentowna niż w przypadku puszczenia jej przez Piekary,gdyż ta koncepcja sprawi ,że trasa ta ominie centrum Bytomia ,oraz centrum Tarnowskich G.
Dworzec w Bytomiu by na tym bardzo zyskał ,tak samo Dworzec w Tarnowskich G.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/17 08:38 #96035

ADALBERTUS napisał: Dworzec w Bytomiu by na tym bardzo zyskał ,tak samo Dworzec w Tarnowskich G.


Szkoda tylko, że czas przejazdu to będzie jakaś makabra...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/17 20:09 #96064

  • adrian1981
  • adrian1981 Avatar
  • Gość
  • Gość

Daro85 napisał:

ADALBERTUS napisał: Dworzec w Bytomiu by na tym bardzo zyskał ,tak samo Dworzec w Tarnowskich G.


Szkoda tylko, że czas przejazdu to będzie jakaś makabra...


Przy podniesieniu prędkości szlakowej (remoncie torowiska) na całej trasie do chociaż 120km/h nie byłaby to żadna makabra. Problem jest tylko taki, że nikomu specjalnie na opcji kolei Katowice - Pyrzowice przez centrum Bytomia i Tarnowskie Góry specjalnie nie zależało a teraz jest to już "musztarda po obiedzie".

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/17 20:52 #96067

adrian1981 napisał: Przy podniesieniu prędkości szlakowej (remoncie torowiska) na całej trasie do chociaż 120km/h nie byłaby to żadna makabra. Problem jest tylko taki, że nikomu specjalnie na opcji kolei Katowice - Pyrzowice przez centrum Bytomia i Tarnowskie Góry specjalnie nie zależało a teraz jest to już "musztarda po obiedzie".


Byłaby to makabra, poza tym linia biegnąca w tak dziwaczny sposób samym przebiegiem trasy odstraszałaby sporą grupę klientów. Poza tym ja sobie nie wyobrażam prowadzenia taką trasą pospiesznych, lub ekspresów od strony Łodzi i Częstochowy. W ogóle prowadzenie kolei do Pyrzowic ma sens tylko wtedy, gdy linia od strony Siewierza będzie mieć dostęp do CMK i linii myszkowskiej. Inaczej to bezsensowna linia przez pola.

A z drugiej strony jeśli jej nie będzie to Pyrzowice nie wygrają z lotniskami we Wrocławiu i Krakowie. Przegrają tym, że są za daleko od miast, przegrają tym, że nie ma taniego dojazdu (parkingi za 7 zł za 20 min i autobus za 20 zł w jedną stronę to żadna alternatywa).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/17 23:11 #96078

Daro85, A nie 7 złotych za godzinę? jeszcze w sierpniu tak było.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/18 07:02 #96079

  • adrian1981
  • adrian1981 Avatar
  • Gość
  • Gość

Daro85 napisał: Byłaby to makabra, poza tym linia biegnąca w tak dziwaczny sposób samym przebiegiem trasy odstraszałaby sporą grupę klientów. Poza tym ja sobie nie wyobrażam prowadzenia taką trasą pospiesznych, lub ekspresów od strony Łodzi i Częstochowy. W ogóle prowadzenie kolei do Pyrzowic ma sens tylko wtedy, gdy linia od strony Siewierza będzie mieć dostęp do CMK i linii myszkowskiej. Inaczej to bezsensowna linia przez pola.


Obsługa pospiesznych i ekspresów od strony Łodzi i Częstochowy (szybki dostęp do CMK) oczywiście wymagałby również remontu całego odcinka Tarnowskie-Góry - Zawiercie (przez Siewierz). Inny wariant Łódź - Pyrzowice jest bez sensu. Opcja Katowice - Pyrzowice przez centrum Bytomia i Tarnowskie Góry byłaby "dwoma pieczeniami przy jednym ogniu" - linia na lotnisko i poprawa stanu linii Tarnowskie Góry - Bytom.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/18 08:41 #96084

Jacek napisał: Daro85, A nie 7 złotych za godzinę? jeszcze w sierpniu tak było.


Tam się ta gdzina liczy od 5 minut postoju ;) .

Opcja Katowice - Pyrzowice przez centrum Bytomia i Tarnowskie Góry byłaby "dwoma pieczeniami przy jednym ogniu" - linia na lotnisko i poprawa stanu linii Tarnowskie Góry - Bytom.


No tyle, że trzeba rozbudowy infrastruktury, a nie robienia linii na około, by ktoś tam miał lepiej. Ja mając opcję jechać dookoła pociągiem to sory ale wybieram auto. Poza tym Panie w PKP obowiązuje taryfa kilometrowa- przynajmniej na ekspresy. Jazda z Czewy przez Myszków i dalej do TG i dalej do Katowic to jest masakra- lekko 30 km więcej i od razu bilet droższy. A nie gadam o czasie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/18 15:27 #96112

Daro85 napisał:

Jacek napisał: Daro85, A nie 7 złotych za godzinę? jeszcze w sierpniu tak było.


Tam się ta gdzina liczy od 5 minut postoju ;) .

Opcja Katowice - Pyrzowice przez centrum Bytomia i Tarnowskie Góry byłaby "dwoma pieczeniami przy jednym ogniu" - linia na lotnisko i poprawa stanu linii Tarnowskie Góry - Bytom.


No tyle, że trzeba rozbudowy infrastruktury, a nie robienia linii na około, by ktoś tam miał lepiej. Ja mając opcję jechać dookoła pociągiem to sory ale wybieram auto. Poza tym Panie w PKP obowiązuje taryfa kilometrowa- przynajmniej na ekspresy. Jazda z Czewy przez Myszków i dalej do TG i dalej do Katowic to jest masakra- lekko 30 km więcej i od razu bilet droższy. A nie gadam o czasie.


Nie zgodzę się z Tobą ,że puszczenie kolei do Pyrzowic przez Tarn-Góry jest aż takim puszczeniem tej linii "na około" , patrząc na mapkę ,można stwierdzić ,że przebieg linii przez T-G wydłużyło by tą trasę, jedynie o kilka kilometrów ,a pociąg wydłużyłby jazdę w czasie tylko parę minut. Osobie ,która spędza w samolocie ,oraz przed i po podróży ,na lotnisku ,dwie lub trzy godziny, nie sprawi już różnicy ,czy do Katowic dojedzie w ciągu 32 minut ,jak to ma być , jadąc przez Piekary ,czy 38 minut podróżując przez Tarnowskie Góry.
Linie kolejową powinno się przeprowadzić właśnie tak , jak piszesz wyżej ,aby "ktoś miał lepiej", bo to ma być dla ludzi ,a nie tylko dla samego pomysłu. Właśnie chodzi o to ,żeby taka linia była jak najbardziej rentowna , i żeby tą linią podróżowało jak najwięcej osób , bo to jest przecież podstawowym celem funkcjonowania jakiejkolwiek komunikacji.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/18 15:45 #96114

Pani Barbara Dziuk , radna Sejmiku Województwa Śląskiego ciągle walczy o korzystny dla Tarnowskich Gór przebieg linii kolejowej do Pyrzowic, co opisuje na swoim blogu.
http://www.tg.net.pl/blog/post/dziuk/54 ... isterstwie
http://www.tg.net.pl/blog/post/dziuk/55 ... wa-lskiego

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/04/18 20:37 #96132

ADALBERTUS napisał: Wystarczyłoby puścić szybką kolej do Pyrzowic przez Bytom centrum ,i Tarnowskie Góry ,oczywiście przedtem zmodernizować linie do 160 km/h

Czyli co, wyburzyć 1/4 Radzionkowa by uzyskać w/w 160km/h? Łuki po drodze spore - w okolicy wiaduktu nad DK11 linia musiałaby zacząć skręcać w prawo orząc domki na Rojcy a przed wiaduktem na Schwallenberga przejść na drugą stronę obecnych torów i skosić wszystko po drodze, łącznie z komisariatem Policji. Niestety, duże prędkości to odpowiednie promienie łuków a nie tylko naprawa nawierzchni i odpowiednia przechyłka. Realne jest 100km/h, max 120km/h na niektórych odcinkach.

Problemem są szkody górnicze i ciągłe kradzieże (a także brak $ na inwestycje). Kilka lat temu był remontowany tor nr 1 od Bytomia Płn. do Tarnowskich Gór. Szlakowa była 100km/h, po torze 2 - 50km/h. Niestety, na rozjazdy w Radzionkowie zabrakło i od lat jest 20km/h. Przez permanentne kradzieże (i miał węglowy "rozwalający" odwodnienie) dzisiaj na większości tego odcinka jest 40km/h, miejscami nawet 20km/h. Pieniędzy na wymianę toru, a chociaż jego podbicie i wymianę podsypki nie ma, bo skąd. W wymienionym zakładzie linii kolejowych nie ma pieniędzy na wymianę kilkuset spróchniałych podkładów w mojej stacji (przez co de facto mam zamkniętych 6 z 18 torów stacyjnych). I co? I nic, lepiej to już było.

Obecnie przez budowę autostrady od Karbia do Radzionkowa przepustowość leży i kwiczy. Czynny tylko jeden tor i pociągiem towarowym praktycznie nie ma jak (kiedy) przejechać. Większość pociągów przetrasowanych dookoła - dochodzi do takich absurdów, że pociąg z Karbia do T.G. jechał przez Gliwice, Toszek i Kalety.

A jeśli chodzi o odcinek Karb - Północny - czeka nas tylko dalszy rozkład. Bobrek - Centrum ciągle fedruje i tory siadają. Nasypu nie da się już podnosić bo jest już tak wysoki, że zaczyna wchodzić na sąsiednie działki. Z tego powodu tworzy się "siodło" i pociągi utykają (=przerwa w ruchu przynajmniej na kilkadziesiąt minut). Trzeba by zbudować mur oporowy, tylko nie ma jak, bo trzeba by na czas budowy rozebrać część nasypu. A jak to zrobić przy zastrzeżeniu utrzymania ruchu? Bypassu zbudować się nie da, bo z jednej strony przepaść i prywatne firmy, z drugiej jeszcze wyższy nasyp.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/05/14 10:32 #97304

  • lemur
  • lemur Avatar
  • Gość
  • Gość
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... oloza.html

Szybka Kolej Regionalna dojedzie do Bierunia. Dołożą się prywatne firmy

Tychy zapytały pracowników Fiata i kilku innych dużych firm, czy chcieliby dojeżdżać do pracy pociągami. Ponad 70 proc. powiedziało, że tak. Jeszcze w tym roku Szybka Kolej Regionalna zostanie przedłużona do Bierunia!

Więcej... http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... z1upa1Vody

Jeszcze kilka miesięcy temu był tylko odważny pomysł, by przedłużyć trasę Szybkiej Kolei Regionalnej w stronę Bierunia, a dziś plan nabiera realnych kształtów. Władzom Tychów udało się nie tylko przekonać władze PKP PLK, by wyłożyły pieniądze na odbudowę sieci trakcyjnej, którą przed laty zlikwidowano, ale namówiły też prywatne firmy: Fiata w Tychach oraz Danona w Bieruniu, by dołożyły się do remontów dwóch przystanków - Bieruń Mleczarnia oraz Bieruń Stary.

Efekt? Obie stacje zostaną uruchomione prawdopodobnie jeszcze w tym roku, a trasa Szybkiej Kolei Regionalnej wydłuży się tym samym o dodatkowe 8 kilometrów. - Wokół tego pomysłu udało się nam zjednoczyć nie tylko samorządowców, ale i przedsiębiorców. Ze względu na remont DK 1 w Tychach zależy nam, by nowe przystanki zostały otwarte jak najszybciej - mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.


Z nowego połączenia moją korzystać przede wszystkim pracownicy Fiata dojeżdżający dziś do fabryki głównie autobusami i samochodami oraz wszyscy ci, którzy pracują w Tyskiej Strefie Ekonomicznej - kilka tysięcy ludzi każdego dnia. Skąd pewność, że przesiądą się na pociągi? Tak wynika z ankiety, którą Tychy przeprowadziły wśród pracowników. Ponad 70 proc. odpowiedziało w niej, że mając do wyboru wygodne połączenie kolejowe, na pewno będą z niego korzystać. - To dowód, że pociągi SKR nie będą wozić powietrza - zapewnia prezydent Dziuba.

Szansę na przedłużenie SKR rosną także dlatego, że w projekt zaangażowały się władze Oświęcimia oraz województwa małopolskiego. Uruchomienie dwóch nowych przystanków SKR otworzy bowiem drogę do przedłużenia linii do Oświęcimia, a potem nawet do Krakowa. Byłby to drugi etap inwestycji; niestety, znacznie trudniejszy i kosztowniejszy niż pierwszy. W tym wypadku trzeba bowiem wybudować około dwóch kilometrów nowych torów, które pozwoliłyby na ominięcie kolejowej bocznicy należącej do kopalni Piast.

Więcej... http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... z1upa7AcGz


Inne podejscie miasta do kolei zelaznych.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwestycje kolejowe w Bytomiu 2012/05/22 12:34 #97595

  • lemur
  • lemur Avatar
  • Gość
  • Gość
Będzie konkurencja na śląskich torach. Województwo ogłosi przetarg

Więcej... http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... z1var5u5oE

Pod koniec maja urząd marszałkowski ogłosi otwarty przetarg na obsługę kilkunastu linii kolejowych w regionie. Na razie wstępne zainteresowanie wyraziły dwie firmy: Koleje Śląskie i Arriva. Czy będą następni?

Jeszcze kilka tygodni temu urząd marszałkowski zastanawiał się, czy znajdą się chętni do obsługi takich linii kolejowych w regionie jak trasa Bytom - Gliwice, gdzie w tym roku zawieszono kursowanie pociągów, Katowice - Rybnik - Chałupki, Katowice - Tarnowskie Góry czy Katowice - Nowy Bieruń - Oświęcim. Aby rozwiać wszystkie wątpliwości, ogłoszono tzw. dialog techniczny, czyli serię spotkań z przewoźnikami, którzy byliby zainteresowani śląskim zamówieniem.

Jak ustaliliśmy, nie było wielkiego poruszenia, bo województwo chce znaleźć przewoźników do raczej mało atrakcyjnych linii w regionie, ale nie było też kompletnej klapy. Na apel odpowiedziały ostatecznie dwie firmy: Koleje Śląskie i należąca dziś w większości do Deutsche Bahn spółka Arriva. To zdecydowało, że przetarg na obsługę kilkunastu linii dojdzie jednak do skutku. - Ogłosimy go prawdopodobnie w ostatnim tygodniu maja. Specyfikacja przetargowa jest już gotowa, określiliśmy w niej dokładnie nasze oczekiwania - mówi Witold Trólka z biura prasowego urzędu marszałkowskiego. Dodaje, że urzędnicy mają jednak nadzieję, że na placu boju zjawią się też inni przewoźnicy.

Okazało się, że konsultacje, jakie przeprowadzono z obiema firmami, mogą w przyszłości przynieść pasażerom kilka korzyści. Dowiedzieliśmy się, że wprowadzono do specyfikacji wymóg, by zwycięska firma honorowała bilety pozostałych przewoźników działających w regionie. Postulowano też, by rozkład jazdy na liniach objętych otwartym przetargiem uwzględniał godziny szczytu w aglomeracji, związane głównie z dojazdem do szkoły czy pracy. Dopuszczono również współpracę z podwykonawcami, by uniknąć sytuacji, w której zwycięski przewoźnik nie poradzi sobie z realizacją umowy.

Więcej... http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... z1var9yqva

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: olowpbFantusGhost


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.