Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Centrum przesiadkowe

Centrum przesiadkowe 2013/02/21 17:31 #121439

  • miras
  • miras Avatar
  • Gość
  • Gość
To miała być alternatywa dla tunelu pomiędzy Jagiellońską a Zamłyniem, ale jeśli uda się wybudować becetke to pomysł tunelu (?) (o ile dobrze pamiętam kiedyś była mowa o moście) raczej zostanie odłożony na xx lat lub całkiem zaniechany.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/21 20:34 #121449

Węzeł przesiadkowy już tam jest, wystarczy go uporządkować.

W koncepcji UM nie chodziło o żadne przesiadki, tylko o przestrzenie komercyjne - ta sama sprawa co z Katowickim dworcem PKP, podobna do sprawy dworca w Cieszynie.

Chodziło o to, żeby sprzedać tę ważną dla miasta przestrzeń.
Bylejak, bez szerokiej wizji urbanistycznej, byle była kasa tu i teraz.

Bytom ma wspaniałą strefę pieszą, a dworce PKP, PKS, KZK GOP powinny stanowić jej wygodne uzupełnienie. Dworce te powinny stać na krańcu strefy pieszej i służyć transportowi ludzi do niej i z niej w dalsze okolice.

Dziś strefę pieszą od dworców oddziela ruchliwa droga dwujezdniowa po placu Wolskiego. Ruch samochodowy powinien zostać wyprowadzony za dworzec a plac Wolskiego zamieniony na spokojną strefę pieszą - taki korytarz prowadzący do dworców.

Koncepcja UM blokuje możliwość przeprawy ul. Kolejowej na Szombierki a tym samym utrwala ruch samochodowy na placu Wolskiego. Czyli utrwala oddzielenie dworców od korzystających z nich pasażerów.

Koncepcja UM wydaje się być nieprzemyślana. Po prostu kolejny szablonowy sposób na sprzedaż cennych działek albo wyciągnięcie kasy z UE. Tak samo nieprzemyślana i szablonowa jak to przyszłe Śląskie Centrum Nauki czy popularne ostatnio stawianie hal widowiskowych albo akwaparków.

Swoją drogą (tylko trochę zbaczając z tematu) mam wątpliwości, czy dotacje z UE to dobry pomysł. Kultura zarabiania jest ściśle związana z kulturą wydawania. A dotacje to stosunkowo łatwy pieniądz dla ludzi, co za bardzo nie wiedzą co z takimi pieniędzmi się robi. Takie dotacje łatwo trafiają do gmin i ludziska w administracji zaczynają świrować.

W telewizji pokazują czasem biednych mieszkańców Bronxu, co szybko dorabiają się na handlu narkotykami i potem kupują sobie złote felgi. Mniej więcej takie samo podejście.

Tak czy siak, jeśli zbudują ten gmach przy dworcu, to prędzej czy później trzeba będzie go zburzyć. Czy Bytom stać na takie marnotrawstwo?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 07:14 #121471

Ratnik, juz chyba nie mieszkasz w Bytomiu i nic ci nie pasuje.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 11:38 #121488

Ratnik ma rację. Moim zdaniem takie centrum przesiadkowe w Bytomiu funkcjonuje od lat. Przecież większość linii autobusowych kończy na dworcu. Przesiadki na tramwaj do Szombierek, Chebzia, Zabrza czy nawet Stroszka to żaden problem dla każdego z kierunków.
Tam na pewno nie potrzeba kolejnej galerii handlowej. Lecz retuszu tego co już tam jest. Oczywiście można zaadaptować pomieszczenia dworca kolejowego.
Dworzec Kolejowy do kapitalnego remontu (przede wszystkim chodzi mi o ten tunel łączący Zamłynie z Centrum)
A perony dla autobusów mogą też wyglądać Ciekawie i nowocześnie jeśli wzbogaci się je o system informacji pasażerskiej.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 12:40 #121498

igor napisał: Ratnik ma rację. Moim zdaniem takie centrum przesiadkowe w Bytomiu funkcjonuje od lat. Przecież większość linii autobusowych kończy na dworcu. Przesiadki na tramwaj do Szombierek, Chebzia, Zabrza czy nawet Stroszka to żaden problem dla każdego z kierunków.


Moim zdaniem większość centralnych przystanków w GOPie wygląda jak za starej Polski. Wystarczy sobie jechać do Rybnika, żeby zobaczyć jak powinien, przynajmniej częściowo wyglądać dworzec autobusowy.
A powinno to wyglądać tak, że na dworcu są perony z ławeczkami, ale kioski, POP i zaplecze dla pasażerów znajduje się w budynku dworca, połączonym z poczekalnią, dużą tablicą odjazdów itd. I takie coś powinno powstać w Bytomiu, przynajmniej byłoby się gdzie schować przed wiatrem i deszczem oczekując 10-20 min na autobus.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 13:03 #121503

  • Robot
  • Robot Avatar
  • Gość
  • Gość

Daro85 napisał: Moim zdaniem większość centralnych przystanków w GOPie wygląda jak za starej Polski. Wystarczy sobie jechać do Rybnika, żeby zobaczyć jak powinien, przynajmniej częściowo wyglądać dworzec autobusowy.
A powinno to wyglądać tak, że na dworcu są perony z ławeczkami, ale kioski, POP i zaplecze dla pasażerów znajduje się w budynku dworca, połączonym z poczekalnią, dużą tablicą odjazdów itd. I takie coś powinno powstać w Bytomiu, przynajmniej byłoby się gdzie schować przed wiatrem i deszczem oczekując 10-20 min na autobus.


Fajnie, tylko nie sądzisz, że hala dworca jest zbyt daleko od przystanków, aby pasażerowie mogli tam spokojnie oczekiwać na bus nie bojąc się, że im ucieknie zanim przejdą na przystanek?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 13:12 #121504

Robot napisał:

Daro85 napisał: Moim zdaniem większość centralnych przystanków w GOPie wygląda jak za starej Polski. Wystarczy sobie jechać do Rybnika, żeby zobaczyć jak powinien, przynajmniej częściowo wyglądać dworzec autobusowy.
A powinno to wyglądać tak, że na dworcu są perony z ławeczkami, ale kioski, POP i zaplecze dla pasażerów znajduje się w budynku dworca, połączonym z poczekalnią, dużą tablicą odjazdów itd. I takie coś powinno powstać w Bytomiu, przynajmniej byłoby się gdzie schować przed wiatrem i deszczem oczekując 10-20 min na autobus.


Fajnie, tylko nie sądzisz, że hala dworca jest zbyt daleko od przystanków, aby pasażerowie mogli tam spokojnie oczekiwać na bus nie bojąc się, że im ucieknie zanim przejdą na przystanek?


No to dworzec autobusowy zrobić bezpośrednio na placu Wolskiego, tuż przy dworcu PKP. Połączenie ul. Kolejowej z Szombierkami i tak szłoby przez teren dzisiejszego dworca autobusowego, więc ten i tak musiałby być przesunięty.

Daro85 napisał: 10-20 min na autobus.

To za dużo czekania. Moim zdaniem nie powinno się planować poczekalni na taki takt. Przyjście na dworzec i odjazd powinno być jak najbardziej płynne.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 13:39 #121507

Robot napisał: Fajnie, tylko nie sądzisz, że hala dworca jest zbyt daleko od przystanków, aby pasażerowie mogli tam spokojnie oczekiwać na bus nie bojąc się, że im ucieknie zanim przejdą na przystanek?


Zależy jakby się ją zbudowało.

To za dużo czekania. Moim zdaniem nie powinno się planować poczekalni na taki takt. Przyjście na dworzec i odjazd powinno być jak najbardziej płynne.


Tak, ale są kierunki, gdzie niestety trochę trzeba czekać- np. wioski w gminie Zbrosławice, albo jakieś okolice Piekarskie (Wymysłów, Bobrowniki, Wojkowice, Nowe Chechło, Orzech). Poza tym zawsze fajnie w ciepełku czekać a nie w deszczu i błocie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 14:00 #121508

Daro85 napisał:

Robot napisał: Fajnie, tylko nie sądzisz, że hala dworca jest zbyt daleko od przystanków, aby pasażerowie mogli tam spokojnie oczekiwać na bus nie bojąc się, że im ucieknie zanim przejdą na przystanek?


Zależy jakby się ją zbudowało.

On chyba pisał o obecnej hali dworca PKP.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 15:00 #121513

antonio napisał: On chyba pisał o obecnej hali dworca PKP.


Nie nie- dla autobusów musiałby być dodatkowy budynek.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 15:07 #121514

Nawet w dzisiejszych czasach da się zrobić wszystko - ludzie w kosmos latają a nie da się zrobić porządnego centrum przesiadkowego? Wystarczy wywalić te wszystkie budy i dobudówki doklejone do dworca (buty, kilka kiosków itp) a na poczekalnię zaadaptować pomieszczenia w sąsiedztwie zachodniego tunelu pod torami. Wtedy poczekalnia byłaby na tyle blisko autobusów (rozwalić dotychczasowe stanowiska i zbudować jedno wzorem GK czy TG), że podróżni mogliby wychodzić z niej na moment przed odjazdem.

Obecny hall zaadaptować częściowo dla potrzeb podróżnych (połączyć go z nowym, autobusowym), częściowo dla potrzeb handlowych oraz na nową siedzibę SM.

Dzięki przeniesieniu dworca autobusowego bliżej kolejowego można uzyskać teren na "przeniesienie" Kolejowej wiaduktem przez tory, do Zabrzańskiej, a autobusy, by nie blokować "wyspy", mogłyby zjeżdżać na postój w rejon dawnych ramp kolejowych, pod wiaduktem w rejonie nastawni Bt.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2013/02/22 20:26 #121542

Robot napisał: Fajnie, tylko nie sądzisz, że hala dworca jest zbyt daleko od przystanków, aby pasażerowie mogli tam spokojnie oczekiwać na bus nie bojąc się, że im ucieknie zanim przejdą na przystanek?

Od tego jest tablica odjazdów, aby żaden autobus nie uciekł. Na nowym dworcu w Tarnowskich Górach ma być system GPS, dzięki któremu dyspozytorzy będą mogli weryfikować czas przyjazdu pojazdów kursujących na wszystkich liniach. Skoro tam da się takie rozwiązanie wprowadzić, to tym bardziej w 2x większym Bytomiu.

Ratnik napisał: To za dużo czekania. Moim zdaniem nie powinno się planować poczekalni na taki takt. Przyjście na dworzec i odjazd powinno być jak najbardziej płynne.

Tylko musiałbyś mieć pewność, że rozkład jazdy umożliwia szybkie przesiadanie się z jednego autobusu do drugiego. Teraz niestety tak nie jest... Poza tym uważam, że do Śródmieścia powinny wrócić linie międzynarodowe, a w ich przypadku poczekalnia z prawdziwego zdarzenia byłaby jak znalazł.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2014/12/24 05:46 #153730

Taki artykuł z forsal.pl

Czeka nas dworcowa rewolucja? Zobacz, jakie plany mają PKP

Kolej negocjuje 14 projektów za ok. 10 mld zł. Pierwsze umowy mają zostać podpisane w styczniu .

Menedżerowie PKP nabrali wiatru w żagle po wybudowaniu wspólnie z deweloperami nowych stacji Katowice Główne i Poznań Główny (obok wyrosły „przy okazji” galerie handlowe). Spółka HB Reavis rusza z budową nowej Warszawy Zachodniej, która jest krytykowana za to, że pasażerska część inwestycji jest nieproporcjonalnie mała w stosunku do komercyjnej. W 2016 r. ekipy pracujące dla Ghelamco mają wbić pierwszą łopatę w rejonie Warszawy Gdańskiej. A to dopiero początek. DGP poznał plany nowej spółki deweloperskiej PKP, która ma zostać powołana po Nowym Roku.

Mechanizm jest taki, że PKP zawiązują spółkę z deweloperem, wnosząc do niej aportem nieruchomość. Prywatny partner buduje dla PKP stację, a dla siebie biura, centra handlowe itp. Kolej stację przejmuje – po kosztach budowy. Co dalej? Kolejowy holding pozbywa się mniejszościowego pakietu udziałów w części komercyjnej (np. udziały w galerii Poznań City Center PKP sprzedały w tym roku).

– PKP mają grunt, ale nie mają pieniędzy, więc szukają prywatnego partnera, który ma pieniądze, ale nie ma gruntu – tłumaczy osoba zaangażowana w negocjacje.

Na pierwszy ogień pójdzie Międzytorze, wielki teren – kilkanaście hektarów – w centrum Gdyni. Biura i mieszkaniówka powstaną według wytycznych władz miasta (teren jest objęty miejscowym planem zagospodarowania). Szacowany koszt – ok. 900 mln zł. Druga transakcja: pod biura, hotele i sklepy zostanie przez PKP przekazana niewielka działka (poniżej 1 ha) przy ul. Bosackiej w Krakowie. Koszt – 240 mln zł. Te dwa projekty są dla deweloperów prostsze, bo nie wymagają odtwarzania dworców.

– Negocjacje w sprawie tych projektów powinniśmy zakończyć w tym roku. Umowy z deweloperami będą podpisywane w styczniu 2015 r. – zdradza Jarosław Bator, członek zarządu PKP.

Tym będzie się już zajmowała nowa spółka deweloperska PKP. Kolejowy holding uznał, że liczba projektów deweloperskich w formule joint venture jest na tyle duża, że dla każdego z nich nie ma sensu powoływać osobnej spółki celowej. Kompetencje przejmie więc jeden podmiot, którego zadaniem będzie rewitalizacja terenów kolejowych (czyli wykorzystanie gruntów PKP pod cele komercyjne).

Nie udało się potwierdzić, kto będzie prezesem spółki. Wiadomo za to, że będzie bazowała na działającej w PKP ekipie zajmującej się komercjalizacją nieruchomości, która została ściągnięta z firm doradczych – np. Deloitte – przez wiceprezesa PKP Piotra Ciżkowicza. Niewykluczone, że w przyszłości spółka wraz z projektami zostanie sprzedana – jeśli taka będzie decyzja resortu skarbu. Bo spółkę skupiającą wszystkie inwestycje (i obietnice przyszłych zysków) będzie można spieniężyć – np. przez giełdę – szybciej niż każdy z projektów po kolei.

PKP przygotowały listę nieruchomości do wypuszczenia na rynek. Projektów – w różnej fazie zaawansowania – jest 12. Ich wartość przekracza 10 mld zł. – Zakładamy, że wyłonimy partnerów prywatnych dla tych inwestycji do końca 2015 r. – zapowiada Bator.

Największe emocje budzi warta 3,6 mld zł przebudowa Warszawy Głównej. To projekt biurowo-handlowo-mieszkaniowy na najdroższej nieruchomości kolejowej w Polsce w sercu Warszawy (może być warta 0,5 mld zł). Tę transakcję blokował konflikt z urzędem marszałkowskim na Mazowszu w sprawie przenosin Muzeum Kolejnictwa. Dopiero w tym roku udało się dograć szczegóły. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada, że przy okazji zostanie przywrócone zatrzymywanie się tutaj pociągów podmiejskich.

W pierwszej połowie 2015 r. PKP obiecują wskazać inwestora, który zbuduje centrum biznesowo-rozrywkowo-handlowe w rejonie zabytkowej stacji Wrocław Świebodzki. O tym, czy będą się tu zatrzymywać pociągi obsługujące połączenia aglomeracyjne, zdecyduje miejscowy urząd marszałkowski. Do zabudowy przeznaczony jest też Olsztyn Główny (powstanie też nowy dworzec). Następne mają być mniejsze dworce, m.in. w Mińsku Mazowieckim, Koninie, Dębicy, Oświęcimiu i Włocławku.

Kolej wytypowała następne dworce do budowy z partnerami prywatnymi także po 2015 r. Analizowanych jest 130 lokalizacji, np. teren o powierzchni trzech hektarów w rejonie stacji PKP Sopot Wyścigi, Wolne Tory w Poznaniu (ok. 68 ha), działki w rejonie stacji w Gdańsku: Głównym i Wrzeszczu, a także płyta nad linią średnicową w Warszawie o wielkości ok. 2,75 ha.

– Spodziewam się zainteresowania deweloperów współpracą z PKP – ocenia Mikołaj Martynuska z agencji nieruchomości CBRE. – Dla dewelopera atrakcyjne jest to, że nie musi ponosić dużych nakładów początkowych na zakup nieruchomości. Poza tym oferowane działki mają często duży potencjał, bo znajdują się w dobrych lokalizacjach, w ścisłych centrach miast. Minusem może być konieczność ponoszenia dużych wydatków na infrastrukturę, a także to, że działki PKP często nie są objęte procedurą planowania przestrzennego.

===============================================================================

Tak sprawę w 2012 roku widział magazyn Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego


Obraz rynku PPP w Polsce

(...) Ponieważ nie sposób wymienić wszystkie plany polskich podmiotów publicznych odnośnie zastosowania formuły PPP w realizacji zadań publicznych, poświęcimy uwagę tym, które wydają się szczególnie odpowiadać modelowi partnerstwa publiczno-prywatnego, a to dlatego, że umiejętnie łączą funkcje publiczne z obszarami, w których lepiej poradzi sobie sektor prywatny.

Przykładem takiego rodzaju inwestycji są zyskujące na coraz większej popularności centra przesiadkowe, które – zlokalizowane najczęściej w kluczowych punktach miast – oferują szczególnie pożądaną i pożyteczną formułę połączenia funkcji publicznych z komercyjnymi. Funkcjami publicznymi są w tym przypadku funkcje komunikacyjne (dworce kolejowe, tramwajowe, PKS lub autobusowe), obsługa mieszkańców ze strony administracji publicznej czy dostęp do opieki zdrowotnej, a funkcjami komercyjnymi szeroko rozumiane handel i usługi, niezbędne do naszego codziennego funkcjonowania. Inwestycje tego typu zamierzają w nadchodzącym czasie realizować następujące gminy: Łomża (centrum komunikacyjne), Zabrze (centrum przesiadkowe), Bytom (dworzec zintegrowany), natomiast nieco później Poznań (projekt tzw. „Bramy Zachodniej”), Bydgoszcz (zagospodarowanie okolic dworca PKP), Mława oraz Szczecin. (...)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2014/12/24 08:05 #153731

Zgadzam się z Ratnikiem to, co UM próbuje Nam sprzedać, jako Centrum Przesiadkowe (patrząc na tą wspaniałą wizualizację) to galeria handlowa z dworcem na pierwszym poziomie. Czyli kolejne sklepy z dowozem klientów wprost do środka.

Po pierwsze całą inwestycja została przesunięta w złą stronę. Dworzec autobusowy powinien zostać przesunięty do kolejowego. Budynki powinny zostać połączone, hala dworca w końcu byłaby poczekalnią. Do obecnego wnętrza dodać tablice informacyjne o przyjazdach/odjazdach pociągów i autobusów. Otworzyć tam punkt gastronomiczny i toalety.

Dodatkowo żeby nazwać to centrum przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia trzeba by przenieść dworzec tramwajowy z pl. Sikorskiego przed dworzec kolejowy. Tylko żeby to zrobić trzeba by mieć dużo kasy i grande cojones żeby zmienić układ drogowy w tej okolicy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe 2014/12/24 08:22 #153732

Szczepan napisał: Zgadzam się z Ratnikiem to, co UM próbuje Nam sprzedać, jako Centrum Przesiadkowe (patrząc na tą wspaniałą wizualizację) to galeria handlowa z dworcem na pierwszym poziomie. Czyli kolejne sklepy z dowozem klientów wprost do środka.

Po pierwsze całą inwestycja została przesunięta w złą stronę. Dworzec autobusowy powinien zostać przesunięty do kolejowego. Budynki powinny zostać połączone, hala dworca w końcu byłaby poczekalnią. Do obecnego wnętrza dodać tablice informacyjne o przyjazdach/odjazdach pociągów i autobusów. Otworzyć tam punkt gastronomiczny i toalety.

Dodatkowo żeby nazwać to centrum przesiadkowym z prawdziwego zdarzenia trzeba by przenieść dworzec tramwajowy z pl. Sikorskiego przed dworzec kolejowy. Tylko żeby to zrobić trzeba by mieć dużo kasy i grande cojones żeby zmienić układ drogowy w tej okolicy.


A czy nie jest tak, że zachodnia część dworca stoi pusta? A przynajmniej nie jest tak, że w ogóle dworzec jest w dużej mierze pusty? Jeśli tak, to może dałoby się poprzenosić to co jest na jego wschodnią część a w zachodniej zorganizować poczekalnię dla dworca autobusowego.. Pewnie trzeba by było przebudować co nieco, ale skoro budynek już jest, mury są... szkoda byłoby to marnować.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: olowpbFantusGhost