Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT: Plan Mobilności Miejskiej Dla Gminy Bytom

Plan Mobilności Miejskiej Dla Gminy Bytom 2017/04/27 13:01 #171878

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Plan Mobilności Miejskiej Dla Gminy Bytom 2017/04/27 14:32 #171881

Rzecz jest ciekawa i na pewno warta dyskusji.
Plan mobilności jest pisany pod tezę: "Centrum Przesiadkowe na Placu Wolskiego i Becetka w proponowanym kształcie są najlepszymi rozwiązaniami dla Bytomian".

To jest podstawowy błąd ponieważ należałoby odwrócić pytanie. Już dawno zrobić rzetelny plan mobilności i dopiero na jego podstawie wyciągać wnioski co trzeba wybudować, gdzie i skąd wziąć na to pieniądze. Niestety u nas wszystko jest postawione na głowie. Kolejny aspekt tej sprawy jest taki, że cały plan mobilności pisany pod tezę jest w dużej części do wyrzucenia ponieważ Becetka i CP najprawdopodobniej nie otrzymają dofinansowania.

Są w planie jednak tym planie mobilności rzeczy o których warto rozmawiać np. pomysł na uruchomienie „małej” bez emisyjnej komunikacji autobusowej w Śródmieściu.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Plan Mobilności Miejskiej Dla Gminy Bytom 2017/04/27 15:26 #171882

W czerwcu 2015
r. na terenie miasta funkcjonowało 48 linii autobusowych, z czego 3 linie to linie
przyspieszone (820 Tarnowskie Góry – Bytom – Katowice, 830 Bytom – Gliwice oraz
850 Bytom – Gliwice).


Nie wiedziałem nawet o takim przebiegu linii 830...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Plan Mobilności Miejskiej Dla Gminy Bytom 2017/04/27 19:16 #171885

Brakuje mi w planie mobilności kilku ważnych rzeczy mianowicie:

1. Pomysłu na zmianę udziału przewozów koleją w transporcie miejskim - 1%. A gdyby tak pomyśleć o SKR na wzór Tyski? Żeby nie być gołosłownym mam kilka propozycji:
- Utworzenie p.o na osiedlu Gen. Ziętka na wysokości przejścia do dzielnicy Rojca ->
goo.gl/maps/BfrAfQSHA812
- Utworzenie przystanku autobusowego na wysokości stacji Bytom Karb - zwiększenie jej dostępności.
To pierwsze rozwiązanie to raczej daleka przyszłość - przyszłość SKM w aglomeracji. Nie musi to także być superprojekt jak w Tychach gdzie powstał jeden przystanek kolejowy troszkę na wyrost przy Al. Bielskiej. Niech to będzie tani, prosty przystanek osobowy, z dobrym dojściem dla każdego.
2. Pomysłu na budowę sieci DDR. W ankiecie założono, że mieszkańcy będą tylko rekreacyjnie korzystać z roweru - kolejny błąd. Miejsca jest dość, gdyby zbudować sensowną sieć międzydzielnicowych dróg dla rowerów z asfaltu i z sygnalizacją świetlną z detektorami wyglądałoby to zupełnie inaczej. W tej chwili najlepiej swoją funkcję spełnia DDR w Parku Kachla. Do zniesienia jest ścieżka na łagiewnickiej chociaż w dużej części wybudowana na siłę. Źle wygląda to na Strzelców Bytomskich i Miechowickiej. Droga się urywa, a w przypadku Miechowickiej nie ma w sumie określone czy to jest ścieżka kierunkowa, kończy się w dziwnym miejscu i w całości jest wyłożona kostką. W Miechowicach w ogóle nie ma DDR, a miejsca również jest pod dostatkiem.
3. Budowa Centrum Przesiadkowego na Pl. Wolskiego. W tym kształcie jest to zmarnowanie około 90 milionów złotych.
Co natomiast byłoby dobre? Zwężenie ulicy Kolejowej do dwóch pasów w jednym kierunku (po wybudowaniu BECETki ul. Kolejowa straci na znaczeniu, ruch w stronę Szombierek i Łagiewnik zostanie przejęty przez BECETKĘ. Na pewno zwężenie ul. Karola Miarki również się przyda. W tej chwili ta ulica jest martwa - dużo samochodów, okropne barierki i hałas. Tam się źle mieszka...Nie widzę też sensu doprowadzania tramwaju do CP. Dlaczego? - Jest przystanek Bytom Zamłynie.
Wystarczy solidnie wyremontować przejście (które należy do miasta), oświetlić i zrobić monitoring. W miejscu gdzie teraz stają autobusy do wysiadania można zrobić parking P+R. Obecne stanowiska autobusowe przesunąć w kierunku przejścia do przystanku tramwajowego Bytom Zamłynie. Wyremontować ulicę, zrobić porządne ładne wiaty (podobne na przykład jak w Chorzowie) i mamy dobre centrum przesiadkowe Autobus+pociąg+tramwaj+samochód. Zamiast okropnych bud i pojedynczych kiosków ruchu i szaletu wybudować porządny kompleks dworcowy zawierający sklepy, toalety i małe zaplecze dla kierowców. Jak myślicie ile proponowane przeze mnie CP może kosztować? Bez kładek, niepotrzebnych rond, i innych udziwnień? Nawet jeżeli założymy zmianę układu drogowego (Kolejowa-Pl.Wolskiego-Miarki-Powst. Warszawskich).

Swego czasu miałem też pomysł na reorganizację linii KZK GOP w dzielnicy Miechowice.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Plan Mobilności Miejskiej Dla Gminy Bytom 2017/04/28 08:08 #171895

Moje myśli na temat poprawy komunikacji publicznej w Bytomiu:

1. Stworzenie wspólnych pasów autobusowo tramwajowych:

- odcinek od Supersamu na Powstańców Warszawskich aż do ulicy Łużyckiej (wzdłuż linii T6) oraz na Tarnogórskiej ( wzdłuż linii T19) wraz z przeniesieniem i zintegrowaniem dwóch przystanków autobusowych (Wrocławska UM i Strzelców Bytomskich/Kasperka) i tramwajowego (Urząd Miejski) w nowym miejscu - na wysokości basenu.
- odcinek ulicy Zabrzańskiej od Zamłynia do Kosynierów
- odcinek na ulicy Chorzowskiej od Arki Bożka do przystanku Park Mickiewicza
- odcinek Strzelców Bytomskich od przystanku Stroszek Osiedle do okolicy M1 lub nawet z opcją do samego centrum

Intencją jest oczywiście z jednej strony skrócenie czasu podróży przez wyznaczenie dedykowanych dróg a z drugiej stworzenie wspólnych autobusowo-tramwajowych przystanków ułatwiających przesiadanie.

2. Stworzenie węzłów/hubów przesiadkowych na wzór tego o czym się obecnie mówi w kontekście przeniesienia przystanku kolejowego Bytom Północ w okolice Strzelców Bytomskich również w takich miejscach jak:

- przystanek Stroszek Osiedle
- pomiędzy Tarnogórską a Strzelców Bytomskich na wysokości Olimpijskiej/Tesco (tam gdzie garaże) z jednoczesną zmianą kursowania linii autobusowych w kierunku Piekar Śląskich tak aby jechały wspólnym pasem T/A do hubu na Tarnogórskiej a następnie Aleją Legionów i Żeromskiego do Chrobrego (tam samo z powrotem!)
- pomiędzy Chorzowską a Siemianowicką (tam gdzie rozebrana kamienica)- stworzenie przystanku Bytom Rozbark dla pociągów (TAK!) i połączenie przystanków A/T na Chorzowskiej, autobusowych na Siemianowickiej i przystanku A Bytom Pogoda (początek/koniec trasy 192), przy jednoczesnym stworzeniu nowego przystanku A na ul Chorzowskiej, na wysokości Kościoła/ul.Głowackiego
- Bytom Karb - przystanek A (niech na początku będzie choćby na żądanie!) na wiadukcie plus pociągi plus umiejscowienie przystanku końcowego/pętli T6 pod wiaduktem plus patrz punkt 4
- Bytom Miechowice -w kwadracie Szkolna/Hutnicza/Dąbrowskiego z jednoczesną zmianą trasy dla wszystkich autobusów w kierunku Kopalni Miechowice tak aby jechały nie ulicą Racjonalizatorów przez przystanek Miechowice Park ale wzdłuż drogi 88 z przystankiem przy Plejadzie (ale bez wjazdu na parking Plejady - tamten przystanek bym zlikwidował) a następnie już dalej jak teraz (lub lepiej ze zbudowaniem wyznaczonej tylko dla A/T drogi w miejscu starej trasy kolejowej do Kopalni Miechowice dochodzącej łukiem do Francuskiej). Przystanek Park do połączenia z Przystankiem Plac Zamkowy i umiejscowieniem na wysokości kościoła
-Bytom Szombierki - przy Targowisku/Kościele

Takie huby ze wspólnymi przystankami A/T ułatwią przesiadanie w różnych kierunkach. Zamiast myśleć o budowie dużego P+R w centrum może lepiej wykorzystać mniejsze mini dworce, gdzie też istnieje możliwość wyznaczenia mniejszych parkingów wokół?

3. W ramach propozycji bezemisyjnych miejskich linii autobusowych proponuję trasę Miechowice (w mej wizji oczywiście węzeł Warszawska) - Łużycka - węzeł Tarnogórska - Woźniaka - Powstańców Śląskich - Witczaka - węzeł Bytom Rozbark - Arki Bożka.

4. Taka odważna wizja i pytanie do osób bardziej rozeznanych w temacie w kontekście kosztów i sytuacji prawnej:

Czy istnieje taka możliwość i czy ma sens włączenie w sieć miejskiej komunikacji (a zarazem KZK GOP) Górnośląskich Kolei Wąskotorowych??
Pierwsza faza to oczywiście linia Bytom Zamłynie - Stroszek Dolomity (z wydłużeniem trasy T19 pod Jopka aby tam był wspólny przystanek A/T/GKW. Druga faza to pytanie o możliwość poprowadzenia torów wąskotorówki tak, aby korzystać z peronu dworca PKP i poprowadzić trasę do węzła Bytom Rozbark (PKP/T/A/GKW). W trzeciej fazie można rozbudować trasę - poprowadzić ją w kierunku Żabich Dołów z obsługą osiedla Arki Bożka. W kolejnej marzycielskiej fazie poprowadzenie drugiej linii, która idąc od Arki Bożka/Rozbarku przez PKP - Szombierki - Karb odchodziłaby łukiem w kierunku ulicy Olimpijskiej i węzła na Tarnogórskiej.
Cokolwiek by nie mówić wśród atrakcji turystycznych Bytomia mamy T38 na Piekarskiej (wciąż nie wyciskamy z tej atrakcji tyle ile możemy), wąskotorówkę, Rezerwat Żabie Doły i Sportową Dolinę. Połączenie tego wszystkie plus aspekty ekologiczne, możliwość szybkiego dotarcia w tereny zielone (wagony z miejscami na rowery), ba!, połączenia bezpośredniego między atrakcjami przyrodniczymi, może dać szansę na duże dofinansowanie?

5. W przypadku przedłużenia tramwaju do Miechowic poprowadzić go wzdłuż drogi 88 do Plejady a następnie przez Francuską w kierunku osiedla Miechowice.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Plan Mobilności Miejskiej Dla Gminy Bytom 2017/04/30 01:23 #171928

Pasy autobusowo-tramwajowe spoko, przystanek kolejowy Bytom Rozbark też wydaje się ciekawym pomysłem. Mam wątpliwości jednak co do przebiegu linii tramwajowej do Miechowic. Lepiej chyba będzie poproawdzić ją przez osiedle (najchętniej widzę przez Park, potem Matki Ewy wzdłuż DK94 obok lidla i aldi, obok garaży i pod linią wysokiego napięcia dodocelowej pętli tramwajowej albo na tyłach ul. Bławatkowej. Kopalnia może nie wygenerować tak znaczących potoków.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: olowpbFantusGhost