Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Dworzec kolejowy

Dworzec PKP 2008/09/23 08:20 #22531

Dziennnik POLSKA napisał: Nadciąga rewolucja: Dworce przejdą w ręce gmin.
Koniec z wielkim brudem i fetorem na dworcach kolejowych w całej Polsce. Zadbają o to samorządy, które mają je przejąć.

W filmie "Szczur" Jana Łomnickiego na Dworcu Centralnym w Warszawie lęgły się gryzonie, na peronach spali bezdomni, a toalety lepiły się od brudu. Reżyser wcale nie przesadził - tak wygląda nie tylko Centralny, ale i większość głównych dworców w kraju, np. w Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi.

Wkrótce to się może zmienić. Dziennik "Polska" dotarł do projektu ustawy, która umożliwia bezpłatne przejmowanie dworców od PKP przez samorządy gmin, starostwa lub urzędy marszałkowskie. W przyszłym roku, gdy ustawa wejdzie w życie, samorządy będą mogły złożyć do PKP wnioski o przejęcie dworców. Kolej nie będzie mogła odmówić, nawet jeśli majątek, który oddaje za darmo, wart jest, tak jak w przypadku Dworca Centralnego, około miliarda złotych.

Jest jednak warunek: samorządy muszą dbać o porządek i odpowiadać za stan techniczny dworca.
Samorządy będą mogły wystąpić o pieniądze na modernizację i dofinansowanie przejmowanych obiektów z funduszy unijnych. Dotacje z Funduszu Infrastruktury i Środowiska mogą wynieść nawet 70 proc. wartości inwestycji.

Założenia w projekcie ustawy powinny więc cieszyć obie strony: PKP pozbywa się problemu, czyli niszczejących dworców, w które musiałyby zainwestować kilkanaście miliardów złotych, natomiast samorządy dostają bardzo wartościowe tereny usytuowane zwykle w centrach miast.

Najbardziej jednak na zmianach mogą zyskać pasażerowie i okoliczni mieszkańcy. Pokazuje to przykład Giżycka. Zrujnowany dworzec został kilka lat temu wydzierżawiony przez gminę, która wyremontowała go za 1,2 mln zł. Całkowicie odnowiono poczekalnię, wstawiono nowe okna i wymieniono dach i bruk na peronach.

Takich samorządów jak Giżycko, które zdecydowały się wyłożyć pieniądze na własność należącą do kolei, było jednak niewiele. Gminy nie chciały bowiem płacić za dzierżawę. Nie miały też pieniędzy na remonty zdewastowanych dworców. Do tej pory PKP wydzierżawiła tylko 350 z 3 tys. dworców. Kilka nieczynnych obiektów sprzedała prywatnym inwestorom, którzy przeznaczyli je np. na restauracje (tak jest w Białowieży).

- Teraz gmin chętnych do przejęcia za darmo budynków będzie znacznie więcej, bo na dworcowym biznesie można nieźle zarobić.

Udowodniły to władze Grudziądza, które wydzierżawiły dworzec, wyremontowały i zmodernizowaną powierzchnię wynajęły pod supermarket. Z kolei władze Będzina odnowiły dworzec i część pomieszczeń przeznaczyły na siedzibę straży miejskiej, a w Redzie pod Gdynią samorząd otworzył na dworcu zakład opieki zdrowotnej. Dzięki temu władze nie muszą już wynajmować pomieszczeń, za które trzeba słono płacić.




Zainteresowanie już widać. Jak się dowiedzieliśmy, z wnioskami do PKP wystąpią na pewno samorządy Bytowa, Czechowic-Dziedzic, Karpacza i Świdnicy.

- To, co chce zrobić rząd, to przełom, bo dotychczas nie mówiło się, że budynek dworca mógłby stać się naszą własnością - mówi Stefan Sroka, kierownik Wydziału Mienia Komunalnego Urzędu Miejskiego w Bytowie, niedaleko Słupska.

A starosta bytowski Jacek Żmuda-Trzebiatowski zapowiada, że złoży wniosek do PKP o nieodpłatne przekazanie całego terenu kolejowego, w tym dworca. Planuje, że wspólnie z prywatnymi inwestorami gmina odrestauruje dworzec i wynajmie powierzchnię różnym firmom.

Podobnie myślą władze Sopotu. Już szukają firmy, która po przejęciu dworca przez samorząd, wyłoży kilka milionów złotych na inwestycje w budynek i okolice. Liczą na to, że zainteresownych będzie wielu, bo przez dworzec w Sopocie przewijają się miliony turystów rocznie. Przedstawiciele rady miasta zdają sobie sprawę, że dworzec jest wizytówką kurortu.

W Europie Zachodniej większość dworców należy albo do prywatnych firm, albo do miast. Na przykład jeden z głównych dworców kolejowych w Londynie, Victoria Station, w całości należy do prywatnych inwestorów, a lśniące czystością dworce w Niemczech w większości zostały sprzedane samorządom.

Jednak jeśli gmina lub powiat nie będą chciały przejąć dworca, pozostanie on własnością PKP.
Dla pasażerów to zła wiadomość, bo kolej nie radzi sobie ani z utrzymaniem dworców, ani z pozyskiwaniem inwestorów.

ING Real Estate, czyli inwestor Złotych Tarasów w Warszawie, długo nie był w stanie uzgodnić z PKP warunków częściowej modernizacji Dworca Centralnego. Wreszcie zrezygnował i "wizytówka" Warszawy jak straszyła, tak straszy podróżnych z kraju i z zagranicy.

źródło http://www.polskatimes.pl/stronaglowna/ ... ,id,t.html


Mam nadzieję, że te sprawy potoczą się w miarę szybko. Wtedy Bytom mógł by się starać o dotację unijną :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/09/23 08:29 #22533

Oby tylko władze chciały podjąć się takiego wyzwania. Nasza stacja jest bardzo duża, więc konieczne byłoby zainwestowanie w nią sporej ilości pieniędzy. UM może się tego przestraszyć, chociaż wygląda na to, że będzie można z tego zrobić niezły biznes.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/09/23 08:42 #22535

Można by się dogadać z potencjalnym inwestorem, który chciałby wejść do współpracy z gminą. Nie wiem czy w naszym urzędzie są takie powołane komórki, natomiast wiem ,że wielu miastach taka wsółpraca jest możliwa dla pozyskiwania inwestorów.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/09/23 09:36 #22536

kris_61 napisał:

Dziennnik POLSKA napisał: Wkrótce to się może zmienić. Dziennik "Polska" dotarł do projektu ustawy, która umożliwia bezpłatne przejmowanie dworców od PKP przez samorządy gmin, starostwa lub urzędy marszałkowskie. W przyszłym roku, gdy ustawa wejdzie w życie, samorządy będą mogły złożyć do PKP wnioski o przejęcie dworców. Kolej nie będzie mogła odmówić, nawet jeśli majątek, który oddaje za darmo, wart jest, tak jak w przypadku Dworca Centralnego, około miliarda złotych.


U nas od zapowiedzi ustawy do jej ustanowienia jest zwykle droga daleka, co nie zmienia faktu, że bytomscy urzędnicy powinni już przygotowywać odpowiednie uchwały wspomagające przejęcie dworca w przyszłości.

Dla ciekawostki przedstawiam kilka fotek ukraińskich dworców

Lwów:
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=2293....http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=2292

Symferopol:
http://bytomski.pl/album_pic.php?pic_id=2294

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/12/10 15:37 #23956

Od wczoraj właściwie władze samorządowe moga się starać o udziały w PKP przewozy regonalne. Województo śląskie otrzymało ok 11% tych udziałów. Do infrastruktury nalęży tabor i nieruchomości. Tory i trakcja, puki co nalężą do innych podmiotów. Na początek to władze województwa muszą się w tym wszystkim rozeznać i podjąć decyzję co z tym zrobić w dalszej kolejnośći.
Ja mam nadzieję, że w końcu dojdze do tego, że dworzec będzie właśnościa gminy.
Wtedy można opracować jakiś rozsądny plan zagospodarowania - bądź co bądź sporej powierzchni.
Może zniknie kładka na pl. Wolskiego i powstanie przejście podziemne coś na wzór Sosnowca:)


http://img181.imageshack.us/img181/9549/hpim3418ak9.jpg

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/12/10 22:03 #23957

Przejście podziemne to taki sam szit jak kładka. Nie, gorszy! Z kładki są ładniejsze widoki.

miasto jest dla ludzi wpierw, nie dla samochodów. Tam powinien zostać ograniczony ruch samochodowy, a jeśli wydłubanoby przejście podziemne, to ten ruch na pewno stamtąd nie zniknie (argument: no bo skoro już jest przejście podziemne...) Nie wspominam już o potrzebie płynności ruchu pieszych (zwłaszcza problem wózków), której zarządcy miasta - najczęsciej zmotoryzowani - w ogóle nie chcą zauważać (pierwszy z brzegu... przykład irytujących knefli na światłach - to pieszy ma się "prosić" o przejście? We własnym mieście?)

Przejęcie majątku przez miasto wydaje się słusznym rozwiązaniem, chociaż czy Bytom nowym obowiązkom podoła, to zupełnie inna sprawa.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/12/10 22:14 #23958

  • BU
  • BU Avatar
  • Gość
  • Gość

kris_61 napisał: Może zniknie kładka na pl. Wolskiego i powstanie przejście podziemne coś na wzór Sosnowca:)

Kładka i tak ma zniknąć :) Zostanie utworzone przejście dla pieszych na istniejących światłach. Cudowna anihilacja kładki ma nastąpić (zdaje się) na wiosnę przyszłego roku.

A udziały w PKP PR przejmują samorządy wojewódzkie, a nie samorządy miejskie. Nie ma to nic wspólnego z przekazywaniem przez PKP S.A. dworców, co było możliwe już wcześniej.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/12/11 10:10 #23959

Ratnik napisał: Przejście podziemne to taki sam szit jak kładka. Nie, gorszy! Z kładki są ładniejsze widoki.

miasto jest dla ludzi wpierw, nie dla samochodów. Tam powinien zostać ograniczony ruch samochodowy, a jeśli wydłubanoby przejście podziemne, to ten ruch na pewno stamtąd nie zniknie (argument: no bo skoro już jest przejście podziemne...)

Też jestem za tym, by ruch samochodów, szczególnie tych ciężkich zniknął z centrum, ale wtej chwili nie ma alternatywnych rozwiązań, które były by złotym środkiem dla kierowców i dla pieszych.
Zatem ruch samochodowy napewno nie zniknie. Jest to główna arteria komunikacyjna miasta, bez której funkcjonowanie maiasta jest niemożliwe.
Gdyby Chrzanowskiego, lub nawet Kolejowa była przedłuzona można by wyprowadzic część ruchu z ul. Z Wrocławskiej i Strzelców, a nawet z Piłsudskiego w kierunku Zabrzańskiej. Ale puki co tych ulic nie ma. Jeśli ruch pieszych od dworca autobusowego zostanie poprowadzony z wykorzystaniem sygnalizacji świetlnej, to na odcinku 200m. będą to trzy hamulce ruchu kołowego.
Natomiast gdyby rzeczywiście pl.Wolskiego byłby zamknięty dla trazytu było by ok :yes: Ostatecznie jeżdziły by chyba tylko autobusy.
Natomiast nie twierdzę, że uda się pozyskac budynek dworca dla miast w krótkim czasie.
Ale jest to wartościowy budynek, który w tej chwili ani splendoru ani korzysći miastu nie przynosi.
Natomiast przykład Sosnowca, to logiczne wykorzystanie przejscia podziemnego, które jak bardzo się różni od naszego prowadzącego do pl. Wolskiego do Zabrzańskiej. :zawstydzony2:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2008/12/31 09:14 #24286

Na www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=703860&page=36
Mark 40 - umięscił fotki opkazujące, jak wyglada otoczenie oraz dworzec PKP w Będzinie.
Wydaję się, że nasz Plac Wolskiego mógłby wyglądac podobnie, gdyby tak wyrugowac ruch z tego miejsca :)


Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2009/01/06 13:26 #24381

  • wojto1985
  • wojto1985 Avatar
  • Gość
  • Gość
Wszyscy piszecie, że najlepiej byłoby się pozbyć ruchu z placu Wolskiego, bo wyglądałoby to bardziej estetycznie i byłoby wygodne dla mieszkańców. Problem polega na tym że nie ma na to opcji obecnie. Nie można porównywać skrawka placu z innych miast do Bytomia, bo poważnym problemem naszego miasta jest to że cały ruch uliczny w tym tranzyt przechodzi przez centrum i dopóki nie posiadamy dróg (czy obwodnic) aby właśnie tych "podróżnych" skierować poza centrum to nic się nie da zrobić. A swoją drogą jestem poważnie zmartwiony pomysłem przejścia dla pieszych ze światłami w tamtej okolicy, bo ile obecnie nawet w godiznach szczytu samochody poruszają się w miarę sprawnie to kolejny postój im nie pomoże.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2009/01/06 17:20 #24386

Wojto, sądzę że wszyscy uczestnicy tej dyskusji są świadomi, że na dzień dzisiejszy nie ma możliwości poprowadzenia ruchu w inny sposób. Nie oznacza to jednak, że nie możemy stwierdzić, iż najlepiej by było, gdyby samochody nie miały wstępu na pl. Wolskiego.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2009/01/06 23:04 #24398

  • wojto1985
  • wojto1985 Avatar
  • Gość
  • Gość
Zgadzam się, ruch uliczny w centrum powinien zostać ograniczony, ale nie wierze w jego całkowite zlikwidowanie. Moim zdaniem ogromnym postępem ( nie tylko dla dworca, ale całego centrum) byłoby pozbycie się pojazdów przejeżdżających przez miasto z północy na południe i ze wschodu na zachód. Bo niestety tu krzyżują się drogi o dużym znaczeniu w skali całego regionu (DK 94, DK 79, DK 11)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2009/02/05 22:34 #24908

  • Wiga
  • Wiga Avatar
  • Gość
  • Gość
Dworzec zawsze był i będzie wizytówką miasta czy się z tym zgadamy czy nie.
Ja jestem za całkowitym zniesieniem kładki która nie tylko szpeci, ale zasłania całą fasadę dworca. Jestem również za tunelem samochodowych zamiast obecnego ruchu kołowego (coś na wzór ronda w katowicach), a w miejsce obecnego asfaltu porobić ławeczki i ZASIAĆ ZIELEŃ - a nie jak w przypadku rynku wszystko czerwoną kostką brukową wyłożone (porażka do kwadratu)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2009/02/06 13:23 #24935

  • mk1992
  • mk1992 Avatar
  • Gość
  • Gość
Witaj.

Wiga napisał: Ja jestem za całkowitym zniesieniem kładki która nie tylko szpeci, ale zasłania całą fasadę dworca.


Dokładnie. Jakiś czas temu było głośno na temat wyburzenia kładki, czy ktoś ma jakieś informacje w tej sprawie? Jest szansa, aby w tym roku kładka zniknęła?

Wiga napisał: Jestem również za tunelem samochodowych zamiast obecnego ruchu kołowego (coś na wzór ronda w katowicach), a w miejsce obecnego asfaltu porobić ławeczki i ZASIAĆ ZIELEŃ - a nie jak w przypadku rynku wszystko czerwoną kostką brukową wyłożone (porażka do kwadratu)


Bardzo ciekawy pomysł. Mógłbyś jednak nam napisać, gdzie dokładnie miałby się zaczynać takowy tunel a gdzie by się kończył?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Dworzec PKP 2009/02/06 13:40 #24938

  • Tobbi
  • Tobbi Avatar
  • Gość
  • Gość
O budowie tunelu można chyba w najbliższej przyszłości, o ile nie wogóle pomarzyc.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: olowpbFantusGhost