Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Bytom częścią 2-milionowej metropolii?

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 10:16 #164172

Nawet 2,5 mln mieszkańców może mieć metropolia utworzona z miast Górnego Śląska i Zagłębia. Prezydenci i burmistrzowie chcą, by rząd jak najszybciej przyjął rozporządzenie, które pozwoli na powołanie metropolii.


Konurbacja Śląsko-Zagłębiowska to największy organizm miejski w Polsce. Składa się na nią ponad 20 gmin zamieszkałych przez przeszło 2 miliony ludzi. Na tym stosunkowo niedużym skrawku ziemi żyje połowa populacji całego województwa. W porównaniu z Warszawą w naszej konurbacji mieszka o ok. 450 tys. ludzi więcej.

Od lat czynione są starania o formalne uznanie naszych miast za metropolię. Celem jest nie tylko prestiż, ale przede wszystkim spójny rozwój całej konurbacji. Obecnie polityka poszczególnych gmin jest różna, każda z nich ma odmienne priorytety i inaczej realizuje swoje zadania. Problemy z tego wynikające czasem są błahe jak np. brak synchronizacji w odśnieżaniu głównych dróg, lecz zdarzają się poważne spory, w których żadne z miast nie zamierza ustąpić. Choć potencjał naszej konurbacji jest ogromny, to często przegrywamy rywalizację z innymi polskimi aglomeracjami, ponieważ nasze miasta działają w pojedynkę.

Pomimo, iż o potrzebie stworzenia przepisów usprawniających zarządzanie Konurbacją Śląsko-Zagłębiowską mówiło się od dawna, to politycy z innych rejonów kraju utrudniali ich uchwalenie. W 2012 roku minister administracji i cyfryzacji Michał Boni stwierdził, iż tworzenie ustawy dla jednego regionu nie ma sensu, choć od 1990 obowiązuje tzw. Ustawa Warszawska określająca unikalny ustrój stolicy. Wówczas kolejny raz potwierdziła się dyskryminacja Górnego Śląska na poziomie centralnym.

Chcąc przypodobać się Ślązakom tuż przed zeszłorocznymi wyborami parlamentarnymi wreszcie przyjęto Ustawę o związkach metropolitalnych, którą następnie podpisał prezydent Andrzej Duda. Dokument jednak nie został "skrojony pod wymiar" naszej konurbacji, bowiem określa możliwość utworzenia metropolii na obszarach wokół miast wojewódzkich zamieszkałych przez przynajmniej pół miliona ludzi, charakteryzujących się zaawansowanymi procesami urbanistycznymi. Samorządowcy z Górnego Śląska i Zagłębia nie są zadowoleni ze wszystkich zapisów ustawy, ale mimo to uważają ją za znaczący krok naprzód.

Górnośląski Związek Metropolitalny postanowił się porządnie przygotować do formalnego powołania metropolii. W tym celu w grudniu zawiązano specjalny zespół, na czele którego stanął współtwórca wcześniejszego projektu ustawy, kierownik katedry prawa samorządu terytorialnego Uniwersytetu Śląskiego, prof. Bogdan Dolnicki, a w jego składzie znalazł się m.in. prof. Tomasz Pietrzykowski, piastujący funkcję wojewody śląskiego podczas wcześniejszych rządów Prawa i Sprawiedliwości. Jego członkowie dokonali analizy prawnej nowych przepisów i przygotowali trzy warianty obszaru przyszłego obszaru metropolitalnego.

W pracach zespołu brano pod uwagę Strategię Rozwoju Województwa Śląskiego - Śląskie 2020+, wysokość potencjalnych dochodów w odniesieniu do powierzchni metropolii i jej populacji, obszar oddziaływania organizatorów komunikacji zbiorowej oraz liczbę gmin i powiatów mających wejść w skład związku, która z kolei przekładała się na liczbę delegatów i związaną z nią sprawność decyzyjną. Zgodnie z ustawą metropolii przysługiwałby udział w wysokości 5% w dochodach z poboru podatku PIT od osób zamieszkujących obszar związku i to także zostało wstępnie oszacowane przez zespół.

Wariant pierwszy przewiduje stworzenie metropolii z 14 miast wchodzących w skład GZM, wariant drugi z 23 gmin wskazanych w strategii "Śląskie 2020+", a trzeci aż z 52 miejscowości od Kalet po Kobiór. Za najbardziej korzystny uznano wariant drugi. W tym kształcie na terenie przyszłej metropolii mieszkałoby ok. 2,19 mln ludzi, dochód z 5% PIT wynosiłby 245,3 mln zł, a grono delegatów stanowiłoby 56 osób.

W piątek odbyło się posiedzenie zgromadzenia GZM. Prezydenci wszystkich miast członkowskich zadeklarowali wolę utworzenia związku metropolitalnego w trybie określonym ustawą. Na spotkanie zaproszono również prezydentów i burmistrzów Knurowa, Tarnowskich Gór, Wojkowic, Mikołowa, Łazisk Górnych, Bierunia, Będzina, Czeladzi i Radzionkowa, które mogą wejść w skład planowanej metropolii. Przedstawiono im dotychczasowe prace nad utworzeniem związku i kalendarz dalszych działań. - Jestem przekonana, iż tylko merytoryczna dyskusja w szerokim gronie pozwoli na powołanie silnego podmiotu, który skutecznie wykorzysta nowe możliwości dla wzmocnienia potencjału aglomeracji - powiedziała przewodnicząca zarządu GZM, Małgorzata Mańka-Szulik.

Kolejnym krokiem w kierunku powołania metropolii będzie przyjęcie przez rady miast naszej konurbacji uchwał upoważniających prezydentów do podejmowania działań w tym celu. Zespół roboczy GZM przygotował projekt ich treści, dzięki czemu dokumenty te powinny zostać uchwalone na najbliższych sesjach.

Aby metropolia mogła rozpocząć działalność od 2017 roku Rada Ministrów musi nie później niż 30 kwietnia ustalić granice obszarów metropolitalnych. Jeśli rząd nie zdąży, to zgodnie z ustawą śląsko-zagłębiowski związek metropolitalny mógłby zacząć realizację swoich zadań dopiero od 2018 roku. Z tego powodu prezydenci miast członkowskich GZM zaapelowali do premier Beaty Szydło o szybkie podjęcie działań.

fot. Kris Duda "Katowickie Wieżowce z części śródmiejskiej" CC BY-SA 2.0

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 10:23 #164173

Dla zainteresowanych - TUTAJ - można zapoznać się z prezentacją przedstawiającą ustalenia wspomnianego zespołu roboczego GZM.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 12:13 #164177

Cały czas uważam że nasza konurbacja powinna być naturalną przeciwwagą dla Warszawy, jednak dzisiaj momentami można odnieść wrażenie że większą rolę odgrywa Poznań, Wrocław czy Kraków. Jednak pojawia się pytanie czy powołanie metropolii coś zmieni ? Czy aby ów metropolia nie pozostanie tym czym dzisiaj jest GZM czyli luźnym klubem dyskusyjnym, który może się poszczycić jedynie tym że zaoszczędził kilkanaście milionów złotych na hurtowym zakupie energii elektrycznej?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 12:27 #164178

miras napisał: [...] Jednak pojawia się pytanie czy powołanie metropolii coś zmieni ? [...]

Nic nie zmieni.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 14:10 #164182

Zmieni. W kieszeniach prezydentow i burmistrzow miast. Zrobia sobie Zarzad, rade nadzocza i beda brac kase za darmo tak jak biora z KZK GOP. I dlatego nie dziwi ze to ta watacha najbardziej agituje.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 14:50 #164185

Powołanie metropolii zmusi jednak prezydentów do ściślejszej współpracy. Dotąd nie mieli żadnego przymusu, więc dziś każde miasto robi co chce, nie oglądając się na sąsiadów. Vide trasa N-S w Rudzie i Bytomiu, spór o halę Podium w Gliwicach etc. Ustawa zmusi ich do tego, żeby oprócz pobierania pieniędzy za nic, zaczęli ze sobą współpracować.

miras napisał: Cały czas uważam że nasza konurbacja powinna być naturalną przeciwwagą dla Warszawy, jednak dzisiaj momentami można odnieść wrażenie że większą rolę odgrywa Poznań, Wrocław czy Kraków.


Twoje wrażenie wynika m.in. z tego, że Poznań, Wrocław i Kraków samodzielnie kreują swój wizerunek, natomiast u nas każde z miast działa na własną rękę. Nawet takie Katowice nie są w stanie dorównać Poznaniowi, bo stolica Wielkopolski jest dwukrotnie większa i naturalnie ma większe środki na promocję. Dochody budżetu Katowic w tym roku są planowane na poziomie 1,7 mld zł, a Poznania 2,9 mld zł. To jest przepaść.

Nasze miasta muszą się bardziej zintegrować, bo za jakiś czas prześcigną nas inne polskie aglomeracje. Polecam artykuł PortaluSamorzadowego.pl na temat wydatków na komunikację zbiorową w największych miastach kraju - LINK . Pokazuje on jak daleko w sferze transportu publicznego jesteśmy nie tylko za Warszawą, ale też za mniejszymi miastami. Warto poświęcić chwilę i go przeczytać.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 16:16 #164187

Przyznam, że artykuł nie przekonuje mnie do konieczności tej ustawy. Wielokrotnie słyszałem twierdzenie, że w Polsce nie są wielkim problemem braki prawne, a ich egzekucja. OK, nie wiem, czy w przypadku naszej metropolii jest właśnie tak, wiem jednak, że gminy mogą ze sobą współpracować a nawet organizować referenda, w których mieszkańcy opowiadają się za łączeniami czy podziałami administracyjnymi.

Niedawno bytomski.pl obiegła szokująca informacja o dodatkowych pieniądzach, które wbrew decyzji sądu kurczakami prawnymi prezydenci miast przyznali sobie za swój obowiązek nadzoru nad komunikacją miejską. Z treści informacji wynikało, że ci ludzie to jakieś pazerne, grubsze cwaniaki bezwzględne i beztroskie wobec sensu społecznego sprawowanej władzy. Generalnie ludzie, których należałoby wyrzucić na zbity bruk, bo nie dorośli do swych funkcji. I tacy ludzie w swym zamkniętym gronie mają decydować o metropolii?!

Wikipedia napisała o Brooklynie:

W 1898 r. większość mieszkańców Brooklynu, który do tej pory był oddzielnym miastem, opowiedziała się za przyłączeniem do Nowego Jorku stając się jego piątą dzielnicą. Mimo tego Brooklyn zachował status hrabstwa.


OK, to było dawno, dawno temu i daleko, daleko stąd, ale myślę że nasz system prawny nie uniemożliwia nam takich rozwiązań.

Wolałbym, żeby ta metropolia była raczej budowana z dołu do góry a nie z góry na dół; budowana od pod-staw a nie od u-staw.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/01/20 18:29 #164190

MephiR napisał: Powołanie metropolii zmusi jednak prezydentów do ściślejszej współpracy. Dotąd nie mieli żadnego przymusu, więc dziś każde miasto robi co chce, nie oglądając się na sąsiadów. Vide trasa N-S w Rudzie i Bytomiu, spór o halę Podium w Gliwicach etc. Ustawa zmusi ich do tego, żeby oprócz pobierania pieniędzy za nic, zaczęli ze sobą współpracować.


MephiR, a wytłumacz mi jakim cudem chcesz zmusić jakąkolwiek ustawą do współpracy ? Każdy z prezydentów może stwierdzić że on został wybrany przez mieszkańców swojego miasta i realizuje projekty pożyteczne dla swoich wyborców.
Żeby to działało powinno się okroić w pewnym stopniu niezależność każdego z miast i przekazać pewne kompetencje "nadprezydentowi" ale oczywistym jest że nikt dobrowolnie pewnej części władzy się nie pozbawi a i będzie się bronił przed odgórnym odebraniem mu władzy.

MephiR napisał: Twoje wrażenie wynika m.in. z tego, że Poznań, Wrocław i Kraków samodzielnie kreują swój wizerunek, natomiast u nas każde z miast działa na własną rękę.


I tutaj mamy kolejny wielki i chyba nie do przeskoczenia problem, bo żeby ta Silesia czy jak ją tam nazwiemy zaczęła być rozpoznawalna to musi być czymś namacalnym a nie jedynie pojęciem prawnym. A żeby zaczęła być namacalna to trzeba przyznać że ma ona swoje centrum (serce), oczywistym jest (czy to się komuś podoba czy nie) że są to Katowice i tutaj właśnie jest pies pogrzebany, ponieważ zaraz pojawią się zarzuty dlaczego tym centrum nie będą Gliwice czy Sosnowiec a równie dobrze Bytom, Zabrze, Ruda Śląska, Świętochłowice czy Będzin, bo przecież Katowice mają już tyle wszystkiego i ten prestiż należy się komuś innemu.

Moim zdaniem żeby ów Metropolia działała jedynym rozwiązaniem jest zmiana administracyjna, urząd prezydenta z radą miejską (metropolii) z prawdziwym budżetem adekwatnym do wielkości i ilości mieszkańców (a nie jakieś śmiesznie 200 mln zł.) i w zamian za dzisiejszych prezydentów miast burmistrzów z radami dzielnic czyli dzisiejszych miast. Oczywiście kwestia kompetencji jednych i drugich to temat kolejnych rozważań.
Jeżeli nie będzie pełni władzy w najważniejszych kwestiach dotyczących całej metropolii w jednych rękach to ta metropolia będzie jedynie klubem dyskusyjnym dla włodarzy którzy permanentnie ze sobą konkurują i nawet jeżeli mają wspólny cel to mało prawdopodobne aby wszyscy widzieli jedną drogę do jego osiągnięcia.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/10/04 11:43 #168671

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/10/04 19:00 #168682

Nasza konurbacja nigdy nie będzie miastem w rodzaju Krakowa, Poznania czy nawet Warszawy. Taka jest specyfika tego organizmu, że nie ma jednego centrum, a jeśli miałby mieć jedno centrum to odbyłoby się to z gigantyczną szkodą dla "dzielnic". Proszę zauważyć, że obecnie poza Katowicami najlepiej rozwijającymi się są "peryferyjne" dzielnice - Gliwice, Dąbrowa Górnicza i Tychy.
Tego procesu decentralizacji nie można odwrócić i nie powinno się odwracać.

Niech ta metropolia sobie w końcu poradzi z kulawym transportem publicznym co i tak jest ultratrudnym zadaniem. Zintegrowanie tego co robi KZKGOP, KŚ, Jaworzno i Tychy + rozwinięcie oferty o miejsca słabo dostępne obecnie skutecznym transportem publicznym jest zadaniem i tak BARDZO ambitnym.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/10/04 20:24 #168685

Ja w ogóle nie wiem po co te porównywania do Poznania czy Wrocławia. To są aglomeracje a my jednak jakby nie patrzeć jesteśmy konurbacją. Ideą utworzenia u nas metropolii jest ułatwienie w zarządzaniu (czyt. finansowaniu) częściami wspólnymi dla wszystkich gmin go tworzących. Początkowo mówiło się nawet o drogach (czyli oprócz wojewódzkich i krajowych jeszcze jakieś drogi metropolitarne) a teraz słyszy się głównie o komunikacji publicznej, której główny problem tkwi w finansowaniu. Obecnie każda gmina finansuje komunikacje na swoim terenie i trudno jest budować siatkę potrzebnych połączeń bez zgody gminy ościennej. Oczywiście mowa o autobusach i tramwajach. Z koleją jest ten problem że zupełnie kto inny tym zarządza. Przy autobusach i tramwajach jest gminny związek KZK GOP a tutaj Marszałek Województwa. Zobaczcie że warszawska Szybka Kolej Miejska jest zarządzana przez Zarząd Transportu Miejskiego (czyli defacto przez gminę Warszawa a pisząc jeszcze bardziej obrazowo to tak jakby jakieś gminy w KZK GOP lub sam KZK GOP miał spółkę kolejową!) Przy takim zarządzaniu nie dziwić się ze są problemy z pełną integracją transportu w naszej konurbacji.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/10/04 22:53 #168698

Siedziba tej pseudo metropolii w Sosnowcu?
Hmmmm...raczej dziękuje za taką "METROpolie".

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/10/05 10:29 #168707

Nasza konurbacja nigdy nie będzie miastem w rodzaju Krakowa, Poznania czy nawet Warszawy. Taka jest specyfika tego organizmu, że nie ma jednego centrum, a jeśli miałby mieć jedno centrum to odbyłoby się to z gigantyczną szkodą dla "dzielnic".

Czy to jest takie pewne? Popatrzmy na Rudę Śląską która też jest takim sztucznym powojennym tworem, każda z dzielnic zachowała swój charakter pomimo tego że zamierzenia takiego w ogóle nie było, dla mieszkańców pomimo ostatnich prób nadal Nowy Bytom nie jest centrum miasta ponieważ każda dzielnica ma swoje własne centrum. Dlaczego podałem przykład Rudy Śląskiej ? Ponieważ jest taką małą konurbacją, to połączenie podobnej wielkości organizmów.
Dla przeciwwagi można podać przykład Bytomia lub na dobrą sprawę któregokolwiek ościennego miasta, gdzie wcielono do jednego dużego organizmu ościenne mniejsze czyli taką małą aglomerację i w tych przypadkach dzielnice w znacznie, znacznie mniejszej mierze zachowały swój odrębny charakter.
Dziś to łączenie wyglądałoby zapewne zupełnie inaczej niż po wojnie, dziś ważnym byłby zrównoważony rozwój, tożsamość lokalna czyli to co po wojnie było na dobrą sprawę niepożądane. A pomimo togo Ruda zachowała swój specyficzny podział.
Jeśli poszlibyśmy w takim kierunku to pamiętać należy że władza metropolii musiałaby dbać nie jedynie o centrum tej metropolii ale o jej całość, ponieważ w 2 milionowym "mieście" nie można wygrać wyborów głosami samych Katowic które by stanowiły 15 % całości.

Ideą utworzenia u nas metropolii jest ułatwienie w zarządzaniu (czyt. finansowaniu) częściami wspólnymi dla wszystkich gmin go tworzących.

Właśnie o to chodzi, dziś wygląda to tak że Ruda i Gliwice linie tramwajowe zamykają a Katowice i Sosnowiec nowe budują. Odcinek drogi który biegnie przez Piekary a jest częścią bytomskiej obwodnic jest wąskim gardłem tej trasy, Bytomiowi zależy aby to zmienić ale nic zrobić nie może, Piekary od lat snują plany i na planach się kończy. Odśnieżanie dróg zimą - granica miast i nagle zmiana warunków drogowych choć droga ta sama, i tak można mnożyć i mnożyć.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/10/05 21:06 #168721

miras napisał: dziś wygląda to tak że Ruda i Gliwice linie tramwajowe zamykają

Zauważ że negatywne efekty tych egoistycznych decyzji gmin zawsze dotyczą bardziej mieszkańców sąsiednich gmin. Co Bytom dostał w zamian za wycofanie ze ścisłego śródmieścia (Pl. Sikorskiego, Jagiellońska) linii 18? Zabrzanie też mają bezsensowny tramwaj do rogatek miasta Gliwice bo wcześniej najwidoczniej był zbyt duży komfort jechać wydzielonym torowiskiem niekiedy szybciej niż autobus linii 840 co było doceniane przez wielu zabrzan.

a Katowice i Sosnowiec nowe budują.

Po pierwsze na razie to jeszcze nic nie zaczęli a po drugie to przy takich beznadziejnych projektach nie wróżę pokładanej efektywności w tej budowie. Ludzie chcą podróżować szybciej a tramwaje w Katowicach jeżdżą wolniej niż rowerzysta.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytom częścią 2-milionowej metropolii? 2016/10/05 22:40 #168723

Porównanie naszej metropolii z Rudą nie jest zbytnio trafione. Może jeszcze 10 lat temu podobieństw byłoby więcej, ale dziś już nie ma takiej równości pomiędzy miastami GOP. Obecnie rzeczywiście zaczynają one ciążyć w stronę Katowic i stają się ich satelitami. Wystarczy popatrzeć na dane dotyczące zatrudnienia lub najpopularniejszych połączeń komunikacyjnych. Mimo iż Katowice się wyludniają, to tylko dlatego, że ludzie wyprowadzają się na przedmieścia, ale miejsca pracy nie zmieniają. To miasto zaczyna powoli pełnić rolę głównego ośrodka biznesowego i kulturalnego w GOP. Żaden inny sąsiad nie jest mu w stanie dorównać. Frankiewicz może prężyć muskuły, ale Katowic nie dogoni.

Moim zdaniem lepiej by było, gdybyśmy byli typową aglomeracją. Obecnie decyzyjność i fundusze są zbyt rozproszone. Uporządkowanie tego zajmie wiele lat, a w tym czasie konkurencja nas wyprzedzi. Już inne aglomeracje nas wyprzedzają. Jeśli szybko nie zostaną wprowadzone prawne rozwiązania scalające naszą metropolię, to zostaniemy w cieniu Krakowa, Wrocławia i Łodzi.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Robert CzykielGhostolowpbFantus