Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Bytomka

Bytomka 2013/08/29 15:10 #132810

dobrze, że Ghost przypomniał wątek - bo ja przypomniałem sobie, że mam wrzucić (nieostre :sick: ) zdjęcia

Samwieszkto napisał: Już w którymś wątku się zdemaskowałem że lubię sobie powędkować.
Dlatego teraz zapytam. Kiedy w Bytomce będą pływały pstrągi ?
Słyszałem taką obietnicę już ze 30 lat temu. :ble2:






to wprawdzie nie Bytomka tylko potok na granicy Bytomia i Łagiewnik... no i chyba to nie są pstrągi, ale zawsze coś:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2013/08/30 11:02 #132837

Marek Wojcik napisał: Jan Długosz dwa razy wspomina o Bytomce

1. Jana Długosza Kanonika Krakowskiego Dziejów Polskich Ksiąg Dwanaście. Przekład Karola Mecherzyńskiego, Tom I. Ks. I. II. III. IV.; Kraków, 1867, http://www.pbi.edu.pl/book_reader.php?p=43577&s=1
s. 16:

Potem Kocawa, przedzielająca dyecezyą Krakowską od Wrocławskiej, wypływa od miasteczka Bytomia z potoku Kliczborn, i poniżej wsi Sośnie połączywszy się z rzeką Kłodnicą wpada do Odry pod Koźlem.


Niby to samo - ale zawsze jak to z tłumaczeniami bywa ...

WYCIĄG z historyi polskiej DŁUGOSZA, wydanej w Lipsku r. 1711.12. odnoszący sie do geografii polskiej ziemi (Tom. I. Ks. 1, od str 9 - 75) ; przekład w Dzieła prozą Wincentego Pola. Pierwsze wydanie zupełne. Tom III. Lwów 1877. Nakładem F. H. Richtera,
źródło

Potem Kocawa, rozgranicza biskupstwo krakowskie od wrocławskiego, ujście jej do Odry poniżej miasteczka Koźla, a początek przed miasteczkiem Bytomiem z jaru (ex torente) Kliczborn, poniżej wsi Sośnie łączy się z Kłodnicą, i razem koło Koźla wpadają do Odry.




ex torente - (z łac.) z potoku
jar - (z wiki) forma ukształtowania terenu w postaci wydłużonego zagłębienia o wąskim dnie i stromych zboczach, jary występują w lasach

Z zapisu wynika, że "Kliczborn" to może być również nazwa geograficzna (topograficzna) a nie tylko nazwa własna potoku.
Czy ktoś kojarzy taki jar (możliwe, że wyschnięty) w zadrzewionym terenie w Bytomiu?
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/07 23:38 #138522

A dzisiaj mała ciekawostka.
Jak wcześniej napisałem, miejsce gdzie łączyła się Bytomka, ze strumieniem Maciejowickim nazywano Żabiniec (Zabieniez). Kilkadziesiąt metro na zachód od Żabińca jeszcze kilka lat temu stała największa w mieście kamienica. W jej piwnicy spokojnie płynął sobie strumieniem Maciejowickim i to zaledwie kilkadziesiąt centymetrów poniżej poziomu gruntu.
(choć na planie kamienicy nazwany jest mylnie Bytomką – Iserbach)


(tu widoczna wzdłuż lewej krawędzi rzutu piwnic)



(a tutaj, na przekroju, strumień widoczny jest po prawej stronie)


gdzieś tutaj:
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/08 08:25 #138524

Może dasz radę wrzucić na serwer te plany w lepszej rozdzielczości ... ?

Marek Wojcik napisał: W jej piwnicy spokojnie płynął sobie strumieniem Maciejowickim

Czy to znaczy, że już nie płynie? Zlikwidowano, zmieniono przebieg rurociągu ...?

Marek Wojcik napisał: (choć na planie kamienicy nazwany jest mylnie Bytomką – Iserbach)

Nie wiem czy to rzeczywiście pomyłka czy też nieprzypadkowy zabieg. Zgłębiając etymologię nazwy naszej rzeczki można zauważyć, że w wielu niemieckojęzycznych starodrukach nazwą "Iserbach" określano zwyczajowo po prostu potok, strumień czy też naturalny ciek wodny. Tak samo sprawa wygląda w języku czeskim - rzeka Jizera płynąca w Górach Izerskich to źródlisko tworzone z wielu drobnych strumyków. Idąc tym tropem w jeszcze dawniejsze czasy słowo "Isirás" ma rodowód celtycki i znaczyło tyle, co „szybki”, „silny”, „bystry”. Identyczny źródłosłów mają rzeki Isère we Francji i Izara w Niemczech. W końcu strumień Maciejkowicki to właśnie "strumień" ...

Marek Wojcik napisał: miejsce gdzie łączyła się Bytomka, ze strumieniem Maciejowickim

... zwane Żabińcem - to gdzieś w czerwonym polu.

Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/08 12:40 #138528

No to rzeczywiście ciekawostka :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/08 22:18 #138567

Ghost napisał: Może dasz radę wrzucić na serwer te plany w lepszej rozdzielczości ... ?

Dam radę, ale przy okazji.

Ghost napisał:

Marek Wojcik napisał: W jej piwnicy spokojnie płynął sobie strumieniem Maciejowickim

Czy to znaczy, że już nie płynie? Zlikwidowano, zmieniono przebieg rurociągu ...?

Nie sprawdzałem, ale wątpię, by tam coś płynęło (może ktoś inny ma wiedzę?)

Ghost napisał:

Marek Wojcik napisał: (choć na planie kamienicy nazwany jest mylnie Bytomką – Iserbach)

Nie wiem czy to rzeczywiście pomyłka czy też nieprzypadkowy zabieg. Zgłębiając etymologię nazwy naszej rzeczki można zauważyć, że w wielu niemieckojęzycznych starodrukach nazwą "Iserbach" określano zwyczajowo po prostu potok, strumień czy też naturalny ciek wodny. Tak samo sprawa wygląda w języku czeskim - rzeka Jizera płynąca w Górach Izerskich to źródlisko tworzone z wielu drobnych strumyków. Idąc tym tropem w jeszcze dawniejsze czasy słowo "Isirás" ma rodowód celtycki i znaczyło tyle, co „szybki”, „silny”, „bystry”. Identyczny źródłosłów mają rzeki Isère we Francji i Izara w Niemczech. W końcu strumień Maciejkowicki to właśnie "strumień" ...


Całkiem możliwe, ale trudno wtedy rozróżnić, o czym się mówi. Dlatego wole używać określenia Maciejkowicka Woda (Maczeikowitzer Wasser). Przepraszam za przekręcenie nazwy w poprzednim poście (zjadłem „k” i z Maciejkowic zrobiły się Maciejowice :blush: ).

Ghost napisał:

Marek Wojcik napisał: miejsce gdzie łączyła się Bytomka, ze strumieniem Maciejowickim

To gdzieś w czerwonym polu.


Tak – Zabieniez jest tam gdzie kółeczko (nie tam gdzie napis)

* * *

a to już z pewnością Bytomka:

(Katowicka 48)

... wystarczyło zejść do piwnicy i łowić ryby :)
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/09 10:27 #138574

Jeżeli nawet już nie płynie to jakieś pozostałości tych tuneli musiały pozostać. No i druga sprawa czy zachowała się wentylacja bo w innym przypadku bez odpowiedniego sprzętu strach by było tam wejść.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/23 17:50 #139145

AP Katowice, zespól 650:



a więc nazwa Zabieniec jest starsza, sięga co najmniej połowy XVII wieku.

i na wszelki wypadek jeszcze raz plan Bytomia z 1811 r (północ jest "na godzinie" 5):



(nazwa "Zabieniez" w lewym górnym rogu)
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/27 09:24 #139343

Młyn Gojny ( Goi Mühle )

Znajdował się pod dzisiejszym adresem Młyńska 2.



Należał do Alberta Schaudera, który w 1869 r. wzniósł wschodnie, murowane, jednokondygnacyjne skrzydło (wg projektu Alberta Khlera):



Od Schaudra młyn nabył Amand Cieślik, który dokonał tutaj w 1878 r. niewielkich przebudów,



a w 1882j rozbudował wschodnią cześć młyna:



W 1896 roku młyn nabył Jakob Kolodziej z Lipin i od zachodu dobudował drewnianą szopę:



Na dwóch zdjęciach z około 1900 roku widoczny jest młyn od strony północno-zachodniej:



i z przeciwnej strony:

(widoczna jest brama z rysunku z 1878, po przebudowach i zasadnicza wschodnia część. po rozbudowie w 1882 r)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/27 09:38 #139345

Szkoda że nie pozostały żadne ślady. Bardzo ciekawa budowla. :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/27 23:45 #139446

Na początku XX wieku, młyn Goi został własnością Graflich Schaffgotsch'schen Werke (i był ich własnością do 1945 r.).
W 1916 roku wzmocniono w młynie stropy:



warto tu zwrócić uwagę na plan okolicy:



widać na nim:
R.O.U.E. - to istniejący do dzisiaj nasyp, Kolei Prawego Brzegu Odry
niebieską linia – to Bytomka, która za młynem rozdzielała się wtedy na dwa strumienie. Obecnie po wschodnim strumieniu został tylko rów.
brązowa wijąca się linia – to Promenada Goi, której resztki wciąż można dostrzec.

Teren ten widoczny jest na pocztówce:



Na pierwszym planie łuk Bytomki, nad która widoczny jest Młyn Goi, dalej – nasyp Kolei Prawego Brzegu Odry i Kopalnia Floryntyna, a na prawym skraju - Promenada Goi.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/28 09:28 #139458

Jak na dzień dobry, to nie lada gratka .;) Dzięki wielkie :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/28 10:29 #139470

W 1922 roku okolice Młyna Goi przecięła granica polsko-niemiecka:



Widok z szybu Kaiser Wilhelm (Krystyna) na kopalnie Floryntyna (jej nazwę zmieniono na Łagiewniki).

Przebieg granicy ukazuje czerwona linia u dołu planu z 1932 roku:



Na tym planie zaznaczony jest już istniejący do dzisiaj mostek przez Bytomkę. Tuz przy granicy znajduje się budynek (dzisiejszy adres Młyńska 4) - to dom wzniesiony w 1873 roku dla wspomnianego wcześniej Alberta Schaudera.



Jak widać, na zdjęciu z około 1900 roku w domu mieścił się nawet wyszynk (Ausschank):



W tle widoczny nasyp kolejowy i kopalnia Floryntyna.

W tym czasie (około 1899-1912) dom należał od do Marii Rudzki, a później został przejęty przez Graflich Schaffgotsch'schen Werke.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/28 17:01 #139506



Czy ten obiekt kopalniany był gdzieś w okolicy obecnych Szybów Rycerskich ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Bytomka 2014/01/28 19:08 #139521

Szczesiu napisał:



Czy ten obiekt kopalniany był gdzieś w okolicy obecnych Szybów Rycerskich ?

To sa właśnie Szyby Rycerskie czyli dawna kop Florentyna vel Łagiewniki.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: olowpbFantusGhost


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.