Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Patroni bytomskich ulic i placów

Patroni bytomskich ulic i placów 2007/09/24 11:42 #15891

majeranek napisał: A z innej beczki - cóż Wam przeszkadza Kościuszko? Czyż on mało dla Polski zrobił? Czemu Śląsk zawsze chce być odrębny do bólu - mieć tylko swoich bohaterów i tylko ich czcić? Przypomnę - obecnie Śląsk należy do Polski i chyba większość Ślązaków nie narzeka.

Już wyjaśniam. Kościuszko ma w Bytomiu i ulicę, i plac. Doprowadza to do pomyłek i albo ulicy, albo placu powinno się zmienić nazwę. Jako, że jest to postać słabo związana z Bytomiem (pomimo jego wielkich zasług dla Polski), reprezentacyjny plac w centrum powinien przypaść komuś bardziej zasłużonemu dla miasta. Poza tym jest to pewien sposób na zwiększenie znajomości historii Bytomia (przynajmniej w jednym miejscu powinna być nawet emaliowana tablica informująca o postaci, której imieniem nazwano ten plac).

majeranek napisał: A Wy chcielibyście ulice nazywać tylko po swojemu - lepiej Bulwar, wymyślony przez Francuzów, niż Kościuszko, polski bohater narodowy?

Ja za Bulwarem nie obstaje. Sugerowałem to odnośnie do nazwy centrum handlowego, ale w kwestii nazwy pl. Kościuszki mam odmienne zdanie. pl. Kościuszki powinien nosić imię wielkiego bytomianina.

igor napisał: Dlaczego mamy wychwalać najpierw osobe, która nie była ani razy w tym mieście a naprawde zasłużone osoby dla miasta odchodza w zapomnienie.

Dokładnie. Niech Kościuszko ma swoją ulicę w Stolarzowicach - tak jak teraz - a centrum miasta powinno należeć do osób ściśle związanych z miastem.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2007/09/24 17:25 #15900

Mephir napisał: w kwestii nazwy pl. Kościuszki mam odmienne zdanie. pl. Kościuszki powinien nosić imię wielkiego bytomianina

Zdradź mi jakie nazwisko bytomianina widziałbyś w tym miejscu :luzak: ?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2007/09/24 23:10 #15904

igor napisał: Zdradź mi jakie nazwisko bytomianina widziałbyś w tym miejscu :luzak: ?

Nie mam określonego typu dla tego miejsca. Chciałbym tam "widzieć" Szafranka, ponieważ jeden z efektów jego pracy znajduje się po drugiej stronie skweru (mowa o kościele św. Trójcy, który powstał dzięki uporowi księdza Szafranka).

Typ mam dla placu Sikorskiego. Moim zdaniem pasowałby tam Ignatz Hakuba. Był on fundatorem pomnika króla Fryderyka Wielkiego stojącego niegdyś przed dzisiejszym GetInBankiem. Podczas uroczystości odsłonięcia pomnika miał zostać mianowany honorowym mieszkańcem Bytomia - niestety zmarł 18 dni wcześniej.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 14:01 #139486

Powojenna nazwa Rynku

W 1945 roku bytomski Rynek nazywał się zwyczajnie – Rynek.

Około 1949 roku zmieniono nazwę na Plac Inwalidów Wojennych, a prawdopodobnie w 1957 władze postanowiły uhonorować pamięć komunistycznej działaczki, która w niewyjaśnionych okolicznościach zmarła lub zginęła w 1920 roku. Zmieniono nazwę na - Plac Poli Maciejewskiej.

Wreszcie, w ostatnich latach komunizmu, zmieniono jedną literę w nazwisku patronki („e” na „o”) i tak powstał Plac Poli Maciejowskiej.

O ostatniej zmianie (na Rynek) możemy przeczytać na bytomskim – w odpowiedzi Piotra Koja, która zamieścił igor: bytomski.pl/forum-bytomia/ulice-l-cielzk...lacow?start=30#15587

Jako, że istnieją pewne wątpliwości czy Plac nazywał się MacieEwskiej czy MaciejOwskiej to zamieszczę kilka dowodów za opcją z literką „E”

plany miasta reprodukowane za „Atlas Historyczny Bytomia”:

1957


1966


1973


1975


1988


Plan z albumu „Bytom” z 1967 r.:


i krótka informacja o patronce z tegoż albumu:

tutaj jest MaciejOwska - ale w podpisach pod zdjęciami, tak jak na planie: Plac Poli MaciejEwskiej

I jeszcze z opracowania: „Bytom, Zarys rozwoju miasta” z roku 1979:

(taka sama forma jest przy określeniu samego placu – Poli MaciejEwskiej)

Nazwę MaciejEwska potwierdzają także dokumenty z archiwum UM w Bytomiu, przyznaje jednak, że na niektórych pocztówkach z tego okresu pojawia się także wersja Plac Poli MaciejOwskiej

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 15:22 #139496

Tak, zresztą do takiego poglądu przekonywać może "mapa nazwisk" z "moikrewni.pl", mianowicie Maciejewski jest nazwiskiem bardziej poznańskim a Maciejowski bardziej krakowskim, a to przecież raczej z Wielkopolski pochodzili polscy działacze na Śląsku niż z Małopolski.

Maciejewski też jest w ogóle popularniejszym nazwiskiem niż Maciejowski.

Zdaje się, że historycznie poprawnie było dawać końcówkę "-ew" po miękkich spółgłoskach. Teraz nie ma już takiej zasady (np. mamy Gorbaczowa, chociaż po rosyjsku on jest Gorbaczew), niemniej większa popularność nazwiska Maciejewski może być tej zasady śladem.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 17:08 #139507

Ratnik napisał: Tak, zresztą do takiego poglądu przekonywać może "mapa nazwisk" z "moikrewni.pl", mianowicie Maciejewski jest nazwiskiem bardziej poznańskim a Maciejowski bardziej krakowskim, a to przecież raczej z Wielkopolski pochodzili polscy działacze na Śląsku niż z Małopolski.


Ta Pola... to chyba była jednak MaciejOwska, tyle że plac nazywał się MaciejEwskiej. To widać po tym albumiku z 1967 gdzie raz piszą o Placu Poli Maciejewskiej a raz o osobie Poli Maciejowskiej.

wrzucę jeszcze "dowody" z archiwum UM:





i jeszcze zdjęcie (z podpisem) z książki Bolesława Lubosz "Kraina gwarków i lasów", rok 1969:

Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 17:36 #139511

Marek Wojcik napisał:
Ta Pola... to chyba była jednak MaciejOwska, tyle że plac nazywał się MaciejEwskiej. To widać po tym albumiku z 1967 gdzie raz piszą o Placu Poli Maciejewskiej a raz o osobie Poli Maciejowskiej.


No nie widzę w Twoim poście potwierdzenia, że O a nie E, ale w razie czego napiszę, że komuniści to raczej nie Wielkopolska :P
Robotnicy to raczej ze wschodu, czyli np. z Małopolski (tu szczególnie rosyjskie i ludne Zagłębie Dąbrowskie) :)

A jak jeszcze raz zmienisz wersję, to zwrócę uwagę, że 100 lat temu nazwiska zapisywało się różnie, szczególnie obce przechodziły zmiany; a takimi były m.in. polskie nazwiska dla niemieckich urzędników. :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 17:44 #139513

Ratnik napisał: No nie widzę w Twoim poście potwierdzenia, że O a nie E,




Ratnik napisał: ale w razie czego napiszę, że komuniści to raczej nie Wielkopolska :P


Pola pochodziła prawdopodobnie z Kowala pl.wikipedia.org/wiki/Kowal_(miasto) (tu podziękowania dla Tomka - że mi to wyjaśnił)... oczywiście... zakładając, że jest osoba historyczną.

p.s.
wg wspomnianego przez Ciebie portalu moikrewni - tam mieszkają MaciejEwscy a nie MaciejOwscy
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 17:49 #139514

Patronem SP nr 5 przy Alei Legionów jest Pola MaciejOwska
sp5-bytom.edupage.org/about/?subpage=1&

Podobny "błąd" występuje z ul. Nawrota gdzie można spotkać tez wersję Nawrata.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 18:49 #139518

olowpb napisał: Patronem SP nr 5 przy Alei Legionów jest Pola MaciejOwska
sp5-bytom.edupage.org/about/?subpage=1&

Podobny "błąd" występuje z ul. Nawrota gdzie można spotkać tez wersję Nawrata.

Nie wiem czy przy Nawracie występuje błąd.po prostu długi czas ulica miała za patrona Nawrata,jakiegoś komunisty.Natomiast od kilkunastu lat zmieniono patrona na księdza Nawrota.Błędem być może była zmiana nazwisk gdzie zmieniała się tylko jedna litera .A na dodatek ludziom łatwiej się wymawia Nawrat niż Nawrot

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 18:53 #139519

Prawie jak Janty -> Jainty

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 20:29 #139529

Ciekawi mnie ta Pola - to pewnie zdrobnienie od Apolonia. Kujawsko-Pomorskie, może przysłano ją tu, bo umiała mówić po niemiecku. Ciekawe, gdzie był jej grób.

Znalazłem tu wśród zmarłych:

(...)

38) 1867 Wojciech Maciejeski zm. w Kowalu

(Maciejeski - bez "W")

(...)

A wśród urodzonych:

(...)

149) 1891 Paulina Maciejewski ur. w Nowych

"Maciejewski" a nie "-ska", więc może z jakiejś już podniemczonej rodziny.

O Poli Maciejewskiej piszą, że była młoda. w roku 1920 Paulina Maciejewski miałaby 29 lat, to już nie taka młoda.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 20:56 #139531

Ratnik napisał: Ciekawi mnie ta Pola - to pewnie zdrobnienie od Apolonia. Kujawsko-Pomorskie, może przysłano ją tu, bo umiała mówić po niemiecku. Ciekawe, gdzie był jej grób.


ależ proszę:







artykuł nie ma żadnych przypisów - więc trzeba brać go na wiarę :P
(choć wyraz "wiara" w tym przypadku nie wydaje się dobry)

życiorys domniemanego szwagra: pl.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_%C5%BBarski

i Komunistische Partei Oberschlesiens: pl.wikipedia.org/wiki/Komunistyczna_Part...ego_%C5%9Al%C4%85ska
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 21:32 #139537

W Genotece nie widzę odpowiedniej Janiny ani Pauliny; Antonich i Antonów jest kilku.

Autor w książce zamiast o Kowalu pisze (2 x jak widzę) o Kowlu koło Płocka - tzn myli się. Kowel jest na Ukrainie, nie chcę sugerować, że autor był aż tak rostargniętym sentymentalistą, ale zastanawiało mnie już wcześniej, czy "-ewską" w "-owską" - jako że ta druga wersja nazwiska jest bardziej wschodnia (co widać na moikrewni.pl) - nie przerobił z przyzwyczajenia właśnie któryś z powojennych publicystów pochodzących ze wschodu.

Teza naciągana, ale hmmm. trzeba by było sprawdzić, kiedy po raz pierwszy się ta "Maciejowska" pojawiła.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Patroni bytomskich ulic i placów 2014/01/28 22:07 #139542

Tak - autor pisze o Kowlu koło Płocka... ale czegoś takiego nie ma :P
Więc znajomy zaproponował, że może chodzić o Kowal

W sumie z Pola jest jak z historią, że na Placu Czerwonym rozdają samochody...

Pierwsza i jedyna pewna wzmianka o niej pochodzi z "Katolika":



no i najważniejsze - "Katolik" pisze ze Lola zmarła, a reszta to tylko pogłoski. Oczywiście, śmieć 21 latki jest podejrzana - ale brak tu jakiś dowodów.
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Ghost


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.