Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT:

Budżet zadaniowy dla Bytomia 2007/11/18 15:15 #17532

  • sirenqua
  • sirenqua Avatar Autor
  • Gość
  • Gość
Na piątkowym spotkaniu z mediami Prezydent przedstawił pierwszy w historii Bytomia budżet zadaniowy. 15 listopada projekt budżetu zadaniowego został zatwierdzony i wysłany do kancelarii Rady Miejskiej oraz do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Budżet zadaniowy jest alternatywnym w stosunku do układu tradycyjnego sposobem opracowywania i wykonywania budżetu gminy. Pozwala na lepszą alokację zasobów finansowych i rzeczowych i w rezultacie właściwsze zaspokojenie potrzeb mieszkańców. Nacisk kładziony jest na uwidocznienie celowości wydatków gminy, bo wiąże konkretny wydatek z zadaniem, które gmina przez to realizuje na rzecz społeczności lokalnej i umożliwia wybór najlepszego sposobu realizacji zadania. Poprzez układ zadaniowy budżet staje się czytelny i przejrzysty, zrozumiały zarówno dla jego wykonawców – zarządu gminy oraz pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych gminy, jak i dla radnych oraz mieszkańców.

Prezydent zaznaczył, że po roku jego urzędowania wprowadzenie takiego budżetu oznacza szybkie tempo. W innych miastach wprowadzanie budżetu zadaniowego trwało nawet dwa lata, w Bytomiu - 6 miesięcy. Uspokoił jednak, że nie oznacza to, że budżet jest źle przygotowany. Zresztą, z biegiem lat nabywa się doświadczenia, więc kolejne budżety będą jeszcze lepsze.

Ów plan finansowy pokazuje też, że Bytom jest na określonym etapie rozwoju, a w budżecie liczą się przede wszystkim priorytety. Pula środków jest określona, by nie rzec - ograniczona, co wpłynęło na ograniczanie zakresu wykonania zadań priorytetowych. Tak więc budżet zadaniowy priorytetowo skupia się na realizacji zadań związanych z inwestycjami i remontami, bo są one miastu potrzebne, ale możliwości w tym zakresie są ograniczone.

Skarbnik Miasta, pan Mariusz Konopka mówił, że zaznaczono celowość każdego wydatku oraz wskaźniki - czyli na jakim etapie jest realizacja danego zadania. Wskazano koszty zadań, które podzielono na bezpośrednie (na zadanie) i pośrednie (na urzędników); zaznaczono także liczbę etatów koniecznych do realizacji danego zadania.

Dochody Miasta ogółem w 2008 roku zaplanowano na 516 mln zł. Dochody własne to 99 mln zł, od państwa będzie relatywnie mniej (118 mln zł), bo dochody samorządu zostaną pomniejszone o ulgę prorodzinną (40% z samorządu), zaś subwencje (np. oświatowa) z innych źródeł zaplanowano na 299 mln zł.
Wydatki to 573 mln zł, czyli deficyt budżetowy wynosi 56 mln zł.
Będzie on pokryty z kredytów (na Obwodnicę już jest 7 mln, a będzie więcej), 25 mln dodatkowo w razie potrzeb, a reszta z nadwyżek finansowych z lat ubiegłych oraz wolnych środków.

Rodzaje wydatków:
424 mln zł na wydatki bieżące, 27 mln zł na remonty i inwestycje (co daje nawet 121 mln zł, jeśli policzy się to razem ze środkami unijnymi). W tych 27 mln zł:
4 mln zł na remonty w placówkach oświatowych,
6 mln zł na remont dróg,
8 mln zł na remonty lokali socjalnych,
4,4 mln zł na remont budynków komunalnych,
1,7 mln zł na w placówkach zdrowia.

Prezydent omówił także sprawę lokali socjalnych - potrzeba ich ok. 900, zaś w 2007 r. wyremontowano ponad 200. Zwiększyło się zapotrzebowanie na takie lokale, co jest wynikiem zmian w prawie spółdzielczym. Obecnie, jeśli Miasto nie przekaże lokalu socjalnego na żądanie np. spółdzielni, będzie płacić kary. A rzeczywisty przyrost to kilka, może kilkanaście mieszkań rocznie. Tak więc istnieje pilna potrzeba zrobienia porządku w dziedzinie gospodarki lokalowej miasta, co pomoże też uzyskać oszczędności, choćby przez unikanie odszkodowań za ludzi niepłacących czynszu a oczekujących na lokal socjalny.

Skarbnik Miasta wspomniał o inwestycjach planowanych w cyklach trzyletnich - udział własny gminy określono na 21 mln zł, a lista ma ok. 80 pozycji. Będą do tego potrzebne środki zewnętrzne, dlatego zabezpieczono w budżecie 1,5 mln zł - w razie, gdyby trzeba było składać projekt szybko, wtedy owe 1,5 mln zł będzie zabezpieczeniem wkładu własnego w projektach. Tymi pieniędzmi będzie dysponować w nagłych przypadkach Prezydent, bez dodatkowej uchwały Rady Miejskiej.

Skarbnik Miasta zapowiedział także wzrost podatków lokalnych. Podatek od nieruchomości wzrośnie o 5%, będą wyższe także podatki od środków transportu. "Zmierzamy do normalności" - skomentował to Prezydent. Okazało się, że Bytom nie ma korzyści, które zakładano przy ustalaniu niskich stawek podatkowych. Podwyżka opłat lokalnych nie przyczyni się także do upadku drobnej przedsiębiorczości, gdyż w skali jednostkowej nie są to wielkie podwyżki. Dzięki podwyższeniu podatków od nieruchomości budżet zyska dodatkowe 2 mln zł. Z podatków od środków transportu nie będzie przyrostu, bo przepisy ogólne zostały zmienione (samochody o masie równiej 3,5 t zostały wyłączone z opodatkowania).

Zmieniła się także nazwa podatku od psa. Tylko nazwa, bo opłata została ta sama - 45 zł na rok. Teraz nazywa się to opłata od posiadania psa. W budżecie zapewni jakieś 50-60 tys. zł.
Prezydent zaznaczył, że w Bytomiu istnieje spory problem z posiadaczami psów i opłata będzie, póki nie zmieni się kultura bycia mieszkańców. Zaliczył do tego też śmiecenie na ulicach i graffiti. Trzeba wypracować model rozwiązania tego problemu (np. kampania informacyjna), a odstąpienie od opłaty, kiedy to jest problem dla miasta, byłoby niewskazane.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: Robert CzykielGhost
Bytomski.pl - 2019 - Wszelkie Prawa Zastrzeżone