Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/16 15:25 #173396

Bytomianie, którzy na co dzień korzystają z komunikacji tramwajowej, ostatnio...

Za dwa lata zabytkowe tramwaje typu N znikną z ulicy Piekarskiej. Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg na nowy, niskopodłogowy tabor, który będzie obsługiwał jedną z najkrótszych linii w Europie.


Bytomianie, którzy na co dzień korzystają z komunikacji tramwajowej, ostatnio są zalewani nowymi informacjami. Nie wszystkie użytkownikom przypadają do gustu. Wiele głosów oburzenia pojawiło się po wiadomości o zlikwidowaniu linii numer 30 oraz zmianach w kursowaniu linii 49. Co innego wieść o przebudowie ulicy Katowickiej, dzięki której jeżdżące tam tramwaje w końcu będą mogły korzystać z dwóch torów.

Na tym jednak nie koniec. Tramwaje Śląskie ogłosiły przetarg, który zmieni nie do poznania popularną linię 38. Do końca 2019 roku pojawią się tam nowe tramwaje niskopodłogowe. To oznacza, że z trasy znikną zabytkowe tramwaje typu N. Skąd taka decyzja?

- Dochodzą do nas głosy, że osobom starszym, rodzicom z wózkami, czy osobom niepełnosprawnym jest ciężko wsiąść i wysiąść z tego tramwaju. W dodatku są to tramwaje wiekowe i utrzymanie ich w sprawności technicznej, przy codziennej eksploatacji przez cały rok, jest coraz trudniejsze. Dla dobra pasażerów i tego wagonu to jest najwyższa pora, aby go zastąpić tramwajem niskopodłogowym - tłumaczy rzecznik TŚ Andrzej Zowada w rozmowie z "Radio Piekary".

Decyzja wydaje się nieodwołalna, ale na szczęście jest szansa, że popularne "N-ki" nie znikną całkowicie z ulicy Piekarskiej. Jest pomysł, aby nadal jeździły, ale za to znacznie rzadziej.

- Nie chcemy zupełnie zlikwidować możliwości kursowania "N-ki". Chcemy rozmawiać z organizatorem transportu i dojść do tego, by w dni powszednie wykorzystywać nowy tabor. Natomiast w święta i weekendy mógłby kursować wagon typu "N". Mielibyśmy zachowaną historię, unikatowy charakter linii i atrakcję dla turystów, a jednocześnie do codziennej eksploatacji byłby nowoczesny tramwaj z niską podłogą - dodaje Zowada.

Linia numer 38 to jedna z perełek Bytomia. Utworzono ją w 1913 roku i pierwotnie kursowała od bytomskiego rynku do zajezdni tramwajowej przy ulicy Piekarskiej. Potem wydłużono trasę do kopalni Nowy Orzeł Biały. W 1979 roku ruch tramwajowy na Piekarskiej został zlikwidowany, a przywrócono go dopiero w 1982 roku. Obecnie tramwaj kursuje jedynie po ulicy Piekarskiej. Trasa liczy zaledwie 1350 metrów i pokonuje się ją w 6 minut. Dzięki temu Bytom może pochwalić się jedną z najkrótszych linii tramwajowych w Europie.

38 jest wyjątkowa także dzięki maszynom, które ją obsługują. Od lat na trasie jeżdżą dwa zabytkowe tramwaje typu N. Pierwszy, o numerze 954, został wyprodukowany w 1949 roku i został nazwany "Paulek". Drugi z kolei ma numer 1118 i jest o dwa lata starszy.

Podróż tymi tramwajami pozwala pasażerom przenieść się w czasie. Drzwi trzeba otwierać samodzielnie, w środku są stare, drewniane ławki, a mechanizm, którego używa motorniczy, nie ma już nic wspólnego z tym, co dziś wykorzystują najnowsze maszyny. Problemem jednak jest to, o czym wspominał rzecznik Tramwajów Śląskich. Osoby starsze, niepełnosprawne, czy rodzice z wózkami często mają problem, aby komfortowo wejść do tramwaju.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/16 23:14 #173403

Nie żebym się czepiał, ale owe wagony (954 i 1118) nie są zabytkowe. Są stare, ale z racji licznych modernizacji "zabytkami" nie są....

Oczywiście mam bardzo mieszane uczucia odnośnie tej wiadomości.
Z jednej strony te dwa wagony to wizytówka miasta, jedna z niewielu rzeczy, która (pozytywnie) reprezentuje to miasto. Myślę, że wcale nie przesadzam i nie jest to tylko kwestia mojego sentymentu do tego taboru. Wystarczy spojrzeć na pocztówki z Bytomia, koszulki, kubki, kalendarze itd. Wykonywane nie tylko przez magistrat, ale i niezależnych twórców - na wszystkich tego typu produktach znajdziemy N-kę oznaczoną linią 38. Jest to taki ruchomy pomnik i myślę, że usunięcie go z tej inii to marketingowa porażka tego miasta.

Z drugiej zaś strony, argumenty za wymianą na tabor (częściowo) niskopodłogowy, nie są wyssane z palca. Linia faktycznie oblegana jest przez ludzi starszych, którzy z wejściem i wyjściem z tego wagonu mają spory problem. Torowisko wbudowane na środku jezdni wcale nie ułatwia sprawy (brak peronów przystankowych). Coraz gorszy stan techniczny tych wozów, często wyklucza je z pełnienia służby, a nawet utrudnia motorniczym bezpieczną jazdę. Te wagony powoli nie dają sobie rady z pełnieniem tak intensywnej służby...

Zastanawiam się jednak, czy nie wchodziłoby w grę. pozostawienie jednego wagonu N na tej trasie i dorzucenie mu drugiego (nowego), gdzie kursy wykonywane byłyby na zmianę. Przy okazji remontu ul. Piekarskiej powinna zostać dobudowana mijanka (na wysokości Mater Dolorosa I) oraz dwutorowa końcówka przy zakładzie pogrzebowym. Biorąc również pod uwagę plan wybudowania rozjazdu z piekarskiej w sądową oraz z sądowej w powstańców, można by stworzyć nową linię (Dom pogrzebowy - Sikorskiego (okólna linia)) obsługiwaną taborem niskopodłogowym oraz pozostawienie wzmocnienia odcinka piekarskiego w postaci aktualnej linii 38 obsługiwanej wciąż tym samym taborem....

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 00:27 #173404

Tu sprawa jest prosta. Ma zostać stary tramwaj i pod niego dostosowana infrastruktura. Stary i tylko stary, żadne "na zmianę".
A inżynierowie, skoro nagle tak się przejęli niepełnosprawnymi, to niech pomyśla, jak udogodnić ulicę do tramwaju w niepełnosprawnych kontekście.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 07:17 #173406

Przy okazji remontu ul. Piekarskiej jak już wspomniałem w wątku ogólnym o tramwajach w Bytomiu powinno się zbudować przystanki wiedeńskie (koszt żaden podczas remontu całej nawierzchni) i dużo łatwiej by się wsiadało/wysiadało osobom starszym (o jakieś 20-25cm łatwiej). Poza tym jaki procent całości taboru w Tramwajach Śląskich stanowią wozy niskopodłogowe? Przecież wszystkie 105Na i pochodne po modernizacji to są wagony wysokopodłogowe do których jakoś w miarę się wsiada bo platforma przystankowa jest na odpowiedniej wysokości więc na dzień dzisiejszy nie ma i szybko nie będzie chyba wymogu obsługi wszystkich linii tramwajowych taborem niskopodłogowym. Oczywiście każdy dodatkowy wagon niskopodłogowy cieszy ale zważywszy na niewątpliwe walory jakimi są nasze stare tramwaje obsługujące linię 38 kompromisem zadowalającym wszystkich po wydłużeniu linii do pl Sikorskiego byłby więc moim zdaniem jeden wóz N i jeden nowy na linii nie tylko w weekendy czy święta ale na co dzień.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 08:49 #173408

Za głowę się można złapać czytająć niektóre komentarze tu i na FB. W końcu jakaś inwestycja TŚ a tu obrzucanie błotem, śmiać się czy płakać? Komunikacja zbiorowa musi służyć przede wszystkim pasażerom. Wymiana na nowe tramwaje niskopodłogowe to najlepsze co się może zdarzyć dla osób korzystających z tej linii, a dla tych wszystkich którzy lubią stare tramwaje Nka będzie jeździć w weekendy. Coś się zmienia na plus, ale funboy'e będą robić wszystko żeby to zablokować.

Do wszystkich którzy są przeciw, jechaliście tym tramwajem w tym tygodniu? miesiącu? roku? życiu?
Może brońcie nielegalnych wysypisk, to chyba najnowszy symbol Naszego miasta?

Czy Wam się wydaje że ten tramwaj jest własnościa miasta Bytom, jak TŚ zechce to go zabierze zostawiając w to miejsce np.111 albo inny złom. Jak to stare pudło popsuje się tak że nie będą już w stanie go naprawić to też zostaniemy z niczym.

Ale brońcie, brońcie... tego starego pudła, BRAWO WY!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 10:46 #173411

Jak to jest, że tramwaje o konstrukcji (wyglądzie?) sprzed 50 lat mogą kursować po takich miastach jak San Francisco czy Lisbona i są oblegane a w Bytomiu nie mogą?

Rozumiem, że my jesteśmy bardziej nowocześni? Rozumiem, że wszystkie kamienice na Piekarskiej mają już windy? Rozumiem, że osoby starsze i niepełnosprawne mieszkają w Bytomiu w mieszkaniach na parterze dostosowanych do ich ograniczonej mobilności? Rozumiem, że wszystkie chodniki i krawężniki w Bytomiu są dostosowane?

Prawda jest taka, że jeżeli chcemy dostosować Bytom do potrzeb osób niepełnosprawnych to proponuję zrzucić tutaj bombę atomową i zbudować od nowa coś na kształt Tychów. Śródmieście Bytomia jest zabytkowe i np. odległości między budynkami w stosunku do ich wysokości, są niezgodne z dzisiejszymi normami.

Podsumowując:
Moim zdaniem
1. Wsiadanie do tramwaju powinno być rozwiązane poprzez wysokość peronów czyli przystanki wiedeńskie.
2. Idealnie gdyby stare Nki mogły kursować po całym śródmieściu, na przemian z nowymi modelami o ile technologia torów, skrętów na to pozwala (tego nie wiem)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 11:57 #173413

Szczepan napisał: Za głowę się można złapać czytająć niektóre komentarze tu i na FB. W końcu jakaś inwestycja TŚ a tu obrzucanie błotem, śmiać się czy płakać?


Nikt nie obrzuca błotem, tylko ta decyzja jest bardzo kontrowersyjna i są zwolennicy obydwu rozwiązań.

Szczepan napisał: Komunikacja zbiorowa musi służyć przede wszystkim pasażerom.


Masz rację, są jednak wyjątki od tej zasady, gdzie obiekty pełniąc swoją podstawową rolę otrzymują szansę bycia czymś więcej. Wszelkie zabytkowe kamienice na całym świecie, nie spełniają już nowoczesnych standardów mieszkaniowych - to po co je trzymać? Nie lepiej wyburzyć? Pamiętaj, że Bytom przemysłem już nie stoi... część kulturalna to dla Bytomia jeszcze jedyna nadzieja - muzeum Górnośląskie, Opera Śląska, Pałac w Miechowicach, stare kamienice, linia 38, teatry, pole golfowe itd. - oczywiście nie wszystko jest zadbane, ale jest to dziedzictwo, które pozostało Bytomiowi w spadku i uważam, że jest to ostatnia deska ratunku dla tego miasta...

Szczepan napisał: Wymiana na nowe tramwaje niskopodłogowe to najlepsze co się może zdarzyć dla osób korzystających z tej linii, a dla tych wszystkich którzy lubią stare tramwaje Nka będzie jeździć w weekendy. Coś się zmienia na plus, ale funboy'e będą robić wszystko żeby to zablokować.


Nikt nie chce niczego blokować, tylko poszukać kompromisu. Wypuszczenie eNek tylko w weekendy uczyni z nich poniekąd przejazd "specjalny". "Niestety wtedy troszkę zanika wyjątkowość tego wagonu. Był on ewenementem na skalę krajową, gdyż był najstarszym LINIOWYM tramwajem, a linii "historycznych"/"okazjonalnych" jest masa w całej Polsce, gdzie obsługuje je tabor o wiele ciekawszy i starszy niestety... Dlatego jestem za utrzymaniem ruchu linii 38 (nawet w okrojonym takcie) a jej uzupełnieniem byłaby linia obsługująca centrum (piekarska > sądowa > powstańców > moniuszki > sikorskiego > katowicka > piekarska) taborem niskopodłogowym... Myślę że takie rozwiązanie jest zasadne, zwłaszcza, że dla starszych ludzi dojazd do centrum jest bardzo istotny."

Szczepan napisał: Do wszystkich którzy są przeciw, jechaliście tym tramwajem w tym tygodniu? miesiącu? roku? życiu?


Jeżdżę nim średnio kilka razy w tygodniu, mieszkam u zbiegu ulic Chrobrego i Prusa - uwielbiam dojeżdżać nim do centrum <3

Szczepan napisał: Może brońcie nielegalnych wysypisk, to chyba najnowszy symbol Naszego miasta?


Właśnie usiłuję znaleźć rozwiązanie by nie pozostały jako jedyny symbol....

Szczepan napisał: Czy Wam się wydaje że ten tramwaj jest własnościa miasta Bytom, jak TŚ zechce to go zabierze zostawiając w to miejsce np.111 albo inny złom. Jak to stare pudło popsuje się tak że nie będą już w stanie go naprawić to też zostaniemy z niczym.


Nie do końca chyba sobie zdajesz sprawę jak działa spółka akcyjna co? I nie do końca chyba wiesz ile udziałów posiada Bytom....
Podpowiem:
"Spółka akcyjna (ang. joint-stock company) – rodzaj powszechnej w gospodarce wolnorynkowej spółki kapitałowej, której forma opiera się na obiegu akcji będących w posiadaniu akcjonariuszy. Kapitał zakładowy składa się z wkładów założycieli, którzy stają się współwłaścicielami spółki."

"Struktura własnościowa
Kapitał zakładowy spółki składa się z 11 879 331 akcji o wartości nominalnej 10 zł każda, rozdzielonych w następujący sposób:

1. Katowice: 4 053 327 (34,1% akcji)
2. Sosnowiec: 1 730 999 (14,6% akcji)
3. Bytom: 1 429 771 (12,0% akcji)
4. Zabrze: 1 248 000 (10,5% akcji)
5. Chorzów: 1 156 234 (9,7% akcji)
6. Dąbrowa Górnicza: 570 000 (4,8% akcji)
7. Świętochłowice: 522 500 (3,5% akcji)
8. Ruda Śląska: 494 000 (3,4% akcji)
9. Gliwice: 437 000 (3,0% akcji)
10. Mysłowice: 95 000 (0,6% akcji)
11. Czeladź: 85 500 (0,6% akcji)
12. Siemianowice Śląskie: 57 000 (0,4% akcji)"

Bytom mieści się w pierwszej trójce akcjonariuszy... ma więc nie mało do powiedzenia. Więc nie jest tak jak piszesz kolego...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 14:04 #173416

Wszyscy piszą o przystankach wiedeńskich.... a ja wpadłem na jeszcze inny pomysł.

Charakterystyka trasy:
1) Ulica piekarska jest wystarczająco szeroka by zmieścił się na niej tramwaj i samochody w dwie strony. Oznacza to, że torowisko może mieć swobodnie wydzieloną swoją część jezdni
2) Tabor stosowany na trasie z racji braku pętli musi być dwu kierunkowy, co oznacza, że drzwi muszą być zastosowane po obu stronach wagonu - to zaś umożliwia zastosowanie peronów przystankowych zintegrowanych dla obu kierunków...
3) Trasa ma przejść kompleksową przebudowę (podobnie jak ul. Katowicka) co w sumie daje nam sporo swobody w projektowaniu trasy.
4) Przystanki wiedeńskie są fajnym pomysłem, jednak z racji lokalizacji przystanków w pobliżu skrzyżowań, mogą one stanowić realne zagrożenie

Co proponuję:
Przesunięcie linii do skraju jezdni i tak otrzymujemy:
Na wysokości kościoła świętej trójcy torowisko dosunięte zostaje do wschodniego chodnika, gdzie na wysokości kościoła świętej trójcy chodnik zostaje dodatkowo podniesiony, następnie zaraz za przystankiem tramwaj wraca na środek jezdni aż do ulicy Nawrota gdzie skrzyżowanie pokonuje po skosie i dobija do zachodniego chodnika a wszystkie przystanki tramwajowe od tego momentu (dla obydwu kierunków) znajdowałyby się właśnie na zachodnim chodniku. Tym samym ruch samochodów w stronę centrum na odcinku od Powstańców aż do Nawrota odbywałby się środkiem jezdni (aktualnym torem tramwajowym). W moim zamyśle przerzuciłem tor na zachodnią stronę gdyż na tym odcinku jest znacznie mniej skrzyżowań właśnie z tej strony jezdni. Natomiast na odcinku od Wrocławskiej do Nawrota nie ma żadnego przystanku a samochody często blokują ruch parkując na chodniku lub próbując wjechać do oficyny ;) W sumie odcinek od Wrocławskiej do Piłsudkiego mógłby biec wschodnią stroną, dzięki czemu tramwaj nie byłby blokowany przez "lewoskręcających" w Piłsudskiego. Tak czy inaczej uważam to rozwiązanie za najlepsze dla Wszystkich bez wyjątku - pasażerów, tramwaju i kierowców samochodów.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 15:34 #173420

Robot napisał: Jak to jest, że tramwaje o konstrukcji (wyglądzie?) sprzed 50 lat mogą kursować po takich miastach jak San Francisco czy Lisbona i są oblegane a w Bytomiu nie mogą?


Też mogą, ale większość pasażerów tego tramwaju nie jeźdzą Nim z powodu walorów historycznych tylko dlatego że muszą. Ciekawe ile osób w tygodniu jeździ Nim dlatego że to linia historyczna. Przypominam że w weekendy dalej ten tramwaj będzie kursować

Robot napisał: Rozumiem, że my jesteśmy bardziej nowocześni? Rozumiem, że wszystkie kamienice na Piekarskiej mają już windy? Rozumiem, że osoby starsze i niepełnosprawne mieszkają w Bytomiu w mieszkaniach na parterze dostosowanych do ich ograniczonej mobilności? Rozumiem, że wszystkie chodniki i krawężniki w Bytomiu są dostosowane?


No jasne skoro wszystko jest stare to tramwaj też musi, dowalmy tym ludziom bardziej, odetnijmy wodę, gaz i prąd. Niech siedzą przy świecach to takie historyczne.

Robot napisał: Prawda jest taka, że jeżeli chcemy dostosować Bytom do potrzeb osób niepełnosprawnych to proponuję zrzucić tutaj bombę atomową i zbudować od nowa coś na kształt Tychów. Śródmieście Bytomia jest zabytkowe i np. odległości między budynkami w stosunku do ich wysokości, są niezgodne z dzisiejszymi normami.


Nic nie chce dostosowywać, po prostu nie rozumiem dlaczego zastąpienie starego niewygodnego tramwaju przez nowy częściowo niskopodłogowy tak niektórych oburzą. Czy to taki problem jak osoby starsze nie bede musiały się wspinać do Nki?Jestem ciekawy ile osób jeździ tym tramwajem jako atrakcją turystyczną? Śródmieście Bytomia to w większości ruina, no ale mamy kilka prawdziwych zabytków np. Agorę.

Gojira napisał: Masz rację, są jednak wyjątki od tej zasady, gdzie obiekty pełniąc swoją podstawową rolę otrzymują szansę bycia czymś więcej. Wszelkie zabytkowe kamienice na całym świecie, nie spełniają już nowoczesnych standardów mieszkaniowych - to po co je trzymać? Nie lepiej wyburzyć? Pamiętaj, że Bytom przemysłem już nie stoi... część kulturalna to dla Bytomia jeszcze jedyna nadzieja - muzeum Górnośląskie, Opera Śląska, Pałac w Miechowicach, stare kamienice, linia 38, teatry, pole golfowe itd. - oczywiście nie wszystko jest zadbane, ale jest to dziedzictwo, które pozostało Bytomiowi w spadku i uważam, że jest to ostatnia deska ratunku dla tego miasta...


Ja przypominam że mówimy o zastąpieniuy starej Nki przez cześciowo niskopodłogowy tramwaj w tygodniu. W weekendy dalej będzie Nka i każdy bytomski turysta bedzie mógł z Niego skorzystać.
Widziałem zabytkowe kamienice w Paryżu które spełniału nowoczesne standardy, z zewnątrz zabytek a w środku odpicowane na maxa łącznie z klimą. Niestety te o których mówisz w Bytomiu nie spełniają już żadnych standardów nawet tych z okresu w którym powstały.

Gojira napisał: Jeżdżę nim średnio kilka razy w tygodniu, mieszkam u zbiegu ulic Chrobrego i Prusa - uwielbiam dojeżdżać nim do centrum <3


Powiedz mi proszę z ręką na sercu czy obecni pasażerowie tej linii w większości byliby za pozostawieniam Nki czy za niskopodłogowym tramwajem + Nka w weekendy? Jak pisałem wcześniej jakoś nie widać tych mas turystów którzy przybywają do Bytomia przejechać się Nką.

Gojira napisał: Nie do końca chyba sobie zdajesz sprawę jak działa spółka akcyjna co? I nie do końca chyba wiesz ile udziałów posiada Bytom....


Co to jest spółka akcyjna wiem doskonale, ile Bytom miał udziałów nie wiedziałem. Dzięki :)
Widać wyraźnie że jeśli Katowice dogadają się z Chorzowem że chcą linię historyczna z jednego rynku na drugi i przekonają Sosnowiec żeby ich poparły w zamian dająć więcej niskaczy do Sosnowca to Bytom będzie mógł sobie krzyczeć i tupać nogami. Zdecydują Ci którzy będą mieli więcej udziałów.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 15:57 #173422

Ten tramwaj ma rację bytu ze względu na cmentarze położone obok i przy końcu Piekarskiej. Pomijając takie święta jak Święto Zmarłych to codziennie starsi ludzie nim dojeżdżają na cmentarz. Trasa może nie jest jakaś super długa bo to ponad kilometr ale dla starszego człowieka to jak 10km. Dobrym kompromisem jest zrobienie początkowego i końcowego przystanku podniesionego. Przy kościele Św. Trójcy i przy Walickim jest dość miejsca aby takie coś zrobić.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/17 16:21 #173423

Szczepan napisał: Ja przypominam że mówimy o zastąpieniuy starej Nki przez cześciowo niskopodłogowy tramwaj w tygodniu. W weekendy dalej będzie Nka i każdy bytomski turysta bedzie mógł z Niego skorzystać.


A ja przypominam, że piszę o dwóch odrębnych liniach - dzięki którym poprawi się częstotliwość kursowania oraz dostępność komunikacji. Przy okazji zachowamy dziedzictwo (którym już niewątpliwie możemy nazwać linię 38 obsługiwanej przez eNki).

Szczepan napisał: Widziałem zabytkowe kamienice w Paryżu które spełniału nowoczesne standardy, z zewnątrz zabytek a w środku odpicowane na maxa łącznie z klimą. Niestety te o których mówisz w Bytomiu nie spełniają już żadnych standardów nawet tych z okresu w którym powstały.


Wątpię by kamienica spełniała normy ekologicznego domu (przepuszczalność cieplna czy jak to się tam mówi). Nie mówię o odpicowaniu bo w eNkę też możesz wsadzić wypaśne bebechy, to i tak zabytkiem nie jest (wbrew temu co podaje portal), chodzi o SYMBOL, IKONĘ.

Szczepan napisał: Powiedz mi proszę z ręką na sercu czy obecni pasażerowie tej linii w większości byliby za pozostawieniam Nki czy za niskopodłogowym tramwajem + Nka w weekendy? Jak pisałem wcześniej jakoś nie widać tych mas turystów którzy przybywają do Bytomia przejechać się Nką.


Nie rozmawiam w tym temacie z pasażerami i nie przeprowadzam ankiet. Wiem, że babcia mojej partnerki cieszy się na zmianę, zaś moja babcia ubolewa nad nią - więc zdania są podzielona (obydwie babcie korzystają z tego tramwaju). Z tymi turystami to jest troszkę tak jak z Twoim odniesieniem do standardów w Bytomiu - nie ma to być nie może? No wiadomo, że nie ma bo Bytom nie jest postrzegany jako miejscowość turystyczna, a jest z tym coraz gorzej przy obecnej władzy. Co nie zmienia faktu, że musimy starać się zmieniać ten trend a nie oddawać ostatnie resztki które mamy...

Szczepan napisał: Co to jest spółka akcyjna wiem doskonale, ile Bytom miał udziałów nie wiedziałem. Dzięki :)


A proszę, proszę ;) :D

Szczepan napisał: Widać wyraźnie że jeśli Katowice dogadają się z Chorzowem że chcą linię historyczna z jednego rynku na drugi i przekonają Sosnowiec żeby ich poparły w zamian dająć więcej niskaczy do Sosnowca to Bytom będzie mógł sobie krzyczeć i tupać nogami. Zdecydują Ci którzy będą mieli więcej udziałów.


Nie mają co forsować bo mają linię turystyczną (0). Kiedy chodzi właśnie o wyjątkowość 38 na skalę kraju, że NIE JEST linią turystyczną a ZWYKŁĄ obsługiwaną takim taborem ;)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/18 00:10 #173434

Gojira napisał: A ja przypominam, że piszę o dwóch odrębnych liniach - dzięki którym poprawi się częstotliwość kursowania oraz dostępność komunikacji. Przy okazji zachowamy dziedzictwo (którym już niewątpliwie możemy nazwać linię 38 obsługiwanej przez eNki).


Ty piszesz o dwóch liniach a inni że o żadnej zamianie nie może być mowy, ma zostać Nka i ch...
Czy ta linia to Nasze dziedzictwo nie będę polemizował, napewno nie dla mnie.

Gojira napisał: Wątpię by kamienica spełniała normy ekologicznego domu (przepuszczalność cieplna czy jak to się tam mówi). Nie mówię o odpicowaniu bo w eNkę też możesz wsadzić wypaśne bebechy, to i tak zabytkiem nie jest (wbrew temu co podaje portal), chodzi o SYMBOL, IKONĘ.


A jaki to mistyczny symbol Naszego miasta? Piszesz jakby to był symbol na miarę wieży Eiffla, Big Bena czy statuły Wolności. Ciekawe ile osób w Polsce słysząc o Bytomiu kojarzy go z 38ką?

Gojira napisał: Nie rozmawiam w tym temacie z pasażerami i nie przeprowadzam ankiet. Wiem, że babcia mojej partnerki cieszy się na zmianę, zaś moja babcia ubolewa nad nią - więc zdania są podzielona (obydwie babcie korzystają z tego tramwaju). Z tymi turystami to jest troszkę tak jak z Twoim odniesieniem do standardów w Bytomiu - nie ma to być nie może? No wiadomo, że nie ma bo Bytom nie jest postrzegany jako miejscowość turystyczna, a jest z tym coraz gorzej przy obecnej władzy. Co nie zmienia faktu, że musimy starać się zmieniać ten trend a nie oddawać ostatnie resztki które mamy...


No i widzisz, Ty chociaż się zastanowisz a inni piszą nie można bo to symbol itp itd. Nikt nie myśli o pasażerach bo po co, kogo oni obchodzą? W Bytomiu nie ma turystów i chyba nigdy nie będzie. Tak jak piszesz obecna władza już o to zadba :)

Gojira napisał: Nie mają co forsować bo mają linię turystyczną (0). Kiedy chodzi właśnie o wyjątkowość 38 na skalę kraju, że NIE JEST linią turystyczną a ZWYKŁĄ obsługiwaną takim taborem ;)


A widzisz, linia już jest. Teraz można jakoś urozmaicić tabor :)

Podsumowując ani to trasa turystyczna, ani zabytkowa bo ten wagon zabytkowy nie jest. Rozumiem że symbol miasta warto zachować ale nie kosztem pasażerów. Zaproponowane rozwiązanie ( Nka w weekend) uważam ża optymalne. Ewentualnie w tygodniu 2 przejazdy starym wagonem, ale pisanie że trzeba zachować 38 w obecnym kształcie (tylko i wyłącznie Nka) to głupota.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/19 20:24 #173471

Z wiarygodnego źródła otrzymałem informację, że nikt eNki z Piekarskiej nie wyrzuca. Wypowiedź rzecznika TŚ była delikatnie przesadzona, a docelowo po remoncie i dobudowie skrętów Piekarska - Sądowa oraz Sądowa - Powstańców Warszawskich na linii będą kursowały naprzemiennie dwa wagony różnego typu.

Dodam również, że projekt przebudowy Piekarskiej zakłada jednokierunkowość ruchu w relacji Piłsudskiego - Wrocławska.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/20 12:55 #173481

Uważam, że powinna tam jeździć tylko stara eNka.

1. Jeśli tramwaje będą jeździć na przemiennie, to ani się nie obejrzycie a eNka zniknie zupełnie. Najpierw będą rzadsze kursy, potem w weekendy, potem od święta, potem "się zepsuje czy coś tam, trzeba naprawić" i już nie wróci na tory.


2. Ze względu na wartościowy klimat, który daje i na którym można budować styl tej ulicy. Na Piekarskiej jest kilka takich zjawisk, które można fajnie skomponować (np. jest tam dużo rzemieślników).
Jeśli tramwaje będą jeździć naprzemiennie to czar pryśnie i eNka będzie wyglądać jak po prostu przestarzały tramwaj. To tak jakby w restauracji leciały naprzemiennie utwory muzyki klasycznej, metalu i disco-polo - to się znosi.

P.S.
Uważam eNkę za tramwaj lepiej dopasowany do bytomskich ulic niż to co chcą kupić (choćby samo to, że ponoć mają poszerzać jezdnię dla samochodów kosztem chodnika, bo nowy tramwaj jest szerszy, pokazuje, że ten remont nietrafny jest.
Podoba mi się, że nie ma dynamicznych kształtów. Po ulicach powinno się jeździć spokojnie, więc tramwaj też powinien sprawiać spokojne wrażenie a te nowe coraz częściej przypominają torpedy.

Za fajny w eNce uznaję brak tych wszystkich elektronicznych gadżetów, którymi szpikuje się teraz każdą dziedzinę życia. Chyba za dużo informatyków wykształcono i muszą mieć robotę.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Linia numer 38 straci zabytkowe tramwaje 2017/08/20 15:02 #173486

Ad. 1 100% racji, ale jak bedzie tylko Nka to jak sie zepsuje tak ze nie beda w stanie jej naprawic to nie bedzie niczego.

2. Klimat na Piekarskiej rzecz wątpliwa, sa tam stare kamienice, ale wszystkie zaniedbane. Do tego Agora na początku, krematorium na końcu, blok lub inny pasztet to tu to tam. Nie lepiej budowac klimat na uliczkach wokół rynku?

Może i Nka jest lepiej dopasowana do ulic, ale co z pasażerami i ich potrzebami, to zbędny dodatek?

Skąd wiesz jak będzie wyglądać to co kupią skoro dopiero ogłosili przetarg?

W Nce za to nie ma nic z elektroniki, nie twierdze ze powinna tam być. Natomiast otwieranie drzwi mogłoby być jeśli nie automatyczne to chociaż trochę usprawnione.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • Strona:
  • 1
  • 2
Moderatorzy: Robert CzykielGhostolowpbFantus


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.