Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Centrum przesiadkowe będzie bublem?

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 19:00 #154706

Ale sądzisz że przez to że Bytom wybuduje nowy dworzec autobusowy i nazwie go centrum przesiadkowym to KZKGOP pójdzie po rozum do głowy i zmieni cały system komunikacyjny, ja niestety wątpię.

Wiesz, piszę o tym jak chciałby żeby to wszystko wyglądało, jakie zmiany powinny iść wraz ze zmianą infrastruktury, ze zmianą punktów do których przemieszczają się ludzie. Niestety wiem że aktualnie KZK GOP jest niereformowalny ale widzę malutki światełko w tunelu po informacji o tym że GZM ma się zająć KM a na czele ma stanąć prezydent Tychów który jeśli chodzi o KM wykazuje się jakby miał łeb na karku.

Ja się z takim modelem w zupełności zgadzam, tylko CP jako obiekt samoistnie tego nie stworzy.

Sam obiekt CP tego nie zmieni ale powinien być katalizatorem zmian.

Ech, kto jeszcze pamięta plany GOPowskiej PRLowskiej KRR?

Widać nawet ślady planowanej linii KRR wzdłuż linii średnicowej. Wielka szkoda że nic z tego nie wyszło bo już dziś moglibyśmy mieć coś podobnie dobrego jak SKM w Trójmieście. W Krakowie aktualnie planują rozbudowę za grube miliardy linii o dwa tory dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jestem ciekaw kiedy u nas do tego dojdą i SKR to będzie nie tylko trasa Tychy - Sosnowiec i nie w tak biednej formie a konkretna sieć z własnymi torami, przystankami, dużym taktem.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 20:30 #154709

miras napisał: Ja się z takim modelem w zupełności zgadzam, tylko CP jako obiekt samoistnie tego nie stworzy.


Ale wiemy dobrze, że tak nigdy nie będzie.
Gdybym miał podać największe bolączki komunikacji w Bytomiu to na pewno nie byłaby to częstotliwość kursowania. Jako jedyne miasto w regionie Bytom zachował bowiem układ linii, który zapewnia bardzo wysoką częstotliwość kursowania do dzielnic i miast sąsiednich. Są za to inne bolączki- np. to, że co z tego, że do Stroszka w szczycie mamy tramwaj co 7-15 min i autobus co 5-10 jak oba te środki odjeżdżają z innego miejsca. Inną bolączką jest beznadziejny układ drogowy w centrum Bytomia, który powoduje, że wschodnia część centrum jest ewidentnie pokrzywdzona w siatce połączeń. Tego nowy dworzec nie zmieni.

Tylko że tu nie jest mowa o remoncie obecnego dworca tylko budowie nowego molocha z 1000 miejsc parkingowych, to tak jakby w Sosnowcu wybudować nowy dworzec kolejowy wielkości centralnego w Wa-wie i wierzyć w to że skoro wybudowało się taki wielki dworzec to nagle przybędzie pasażerów. Pasażerów nie przyciąga obiekt jako taki ale oferta przewozowa, a jeżeli ta nie zostanie dostosowana do dzisiejszego pasażera to sam nowy dworzec pasażerów nie zatrzyma i jeżeli tylko będą mieli możliwość to z tej oferty zrezygnują a dworzec będą odwiedzali wtedy kiedy będą na nim zostawiali samochód.


Gdyby to ode mnie zależało to ofertę bym jednak uzależnił od miasta. I tu nie chodzi o siatkę połączeń, częstotliwość tylko o cennik biletów. W Bytomiu aż się prosi o ustalenie strefy A, gdzie bilet na KM był tańszy niż postój w tej strefie samochodem.

Ja bym zrozumiał gdyby był całościowy plan, ale póki co to budujemy CP a sama komunikacja mocno kuleje. Jeżeli tak jak pisze kolejorz, wreszcie u nas przebudują komunikację, poobcinają dublujące się linie to może się okazać że samo CP jest zbyt wielkie bo nagle wypadnie 1/3 linii które z samego dworca odjeżdżały.


No nie wiem- ja bym się za dużej rewolty w układzie tras nie spodziewał.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 20:53 #154712

kolejorz. napisał: Widać nawet ślady planowanej linii KRR wzdłuż linii średnicowej. Wielka szkoda że nic z tego nie wyszło bo już dziś moglibyśmy mieć coś podobnie dobrego jak SKM w Trójmieście. W Krakowie aktualnie planują rozbudowę za grube miliardy linii o dwa tory dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jestem ciekaw kiedy u nas do tego dojdą i SKR to będzie nie tylko trasa Tychy - Sosnowiec i nie w tak biednej formie a konkretna sieć z własnymi torami, przystankami, dużym taktem.


To jest to, gdzie wiaduktu kolejowe są wybudowane ale reszty nie zdążyli? Bo jak tak, mając wiadukty, to tez już spore ułatwienie. Mogły Rusy jeszcze trochę w Polsce posiedzieć, mielibyśmy coś naprawdę funkcjonalnego w regionie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 21:10 #154714

Daro85 napisał: W Bytomiu aż się prosi o ustalenie strefy A, gdzie bilet na KM był tańszy niż postój w tej strefie samochodem.

Piszesz o biletach jednorazowych? Tu przecież wystarczy by ŚKUP działał w taryfie przystankowej jak karta PEKA w Poznaniu. www.ztm.poznan.pl/bilety/cennik/
Problem to jest z biletem miesięcznym o którym już pisałem w temacie o Centrum Przesiadkowym. Jest strasznie drogi i mało konkurencyjny do przejazdów samochodem a już na pewno tych z LPG.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 21:25 #154715

igor napisał:

Daro85 napisał: W Bytomiu aż się prosi o ustalenie strefy A, gdzie bilet na KM był tańszy niż postój w tej strefie samochodem.

Piszesz o biletach jednorazowych? Tu przecież wystarczy by ŚKUP działał w taryfie przystankowej jak karta PEKA w Poznaniu. www.ztm.poznan.pl/bilety/cennik/


Nie wystarczy, bo w życiu nie zapanujesz nad tym, czy ludzie to odbijają czy nie. To nie Poznań, nie ma szans na wprowadzenie tego w całej sieci w GOPie. Ale temat przede wszystkim trzeba zbadać, kto gdzie i ile dojeżdża.

Problem to jest z biletem miesięcznym o którym już pisałem w temacie o Centrum Przesiadkowym. Jest strasznie drogi i mało konkurencyjny do przejazdów samochodem a już na pewno tych z LPG.


To zależy gdzie się dojeżdża. Ja na miesięcznym jestem z 100 zł do przodu w stosunku do paliwa jakie bym zużył. Prawda jest taka, że samo obniżenie cen jest zbyt prostym rozwiązaniem, bo nadal będzie niesprawiedliwe. Jak chcę skosztować szynki to kupuję przecież 5 plastrów a nie 2 kg. Poza tym gigantycznym problemem w GOPie jest dostępność biletów. W stosunku do np. Krakowa czy Warszawy pod tym kątem jesteśmy o lata świetlne do tyłu. Niemal nigdzie nie można płacić za miesięczne kartą, automatów jest kilka, a w autobusie bilety sprzedaje kierujący marnując czas, który mógłby poświęcić na sprawniejsze dotarcie do celu. Bez sensu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 21:42 #154716

PKM b napisał: To jest to, gdzie wiaduktu kolejowe są wybudowane ale reszty nie zdążyli? Bo jak tak, mając wiadukty, to tez już spore ułatwienie. Mogły Rusy jeszcze trochę w Polsce posiedzieć, mielibyśmy coś naprawdę funkcjonalnego w regionie.

Gdyby ktoś mądry rządził województwem i sprzyjałby kolei to byłyby szanse aby takie coś wybudować, nic straconego ale brak lobbowania, ogólnie kolej leży i kwiczy a w GOP-ie jest tak niewykorzystany potencjał do zbudowania porządnej sieci SKR. Województwo woli wydawać kolejne miliony na drogi a na kolej sypie tylko grosza, a w tej perspektyw unijnej podział środków drogi-kolej to jakieś 80%-20%. Gdyby przenieść część środków to można by było wyremontować linię Gliwice - Bytom lub chociaż nie wielkimi kosztami wybudować potrzebne nowe przystanki. Tutaj ciekawy projekt: www.kolej2022.pl/projekty/slaskie/408-przystanki-kompaktowe

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 22:07 #154717

No nie wiem- ja bym się za dużej rewolty w układzie tras nie spodziewał.


Tak z mojego podwórka, Rokitnica pętla - Bytom dworzec tę trasę pokonują linie : 14, 20, 92, 132, 184 czasami zdarza się że jadą 3 linie jedna za drugą w czasie 10 min a później nie jedzie nic przez 30 min, linie skrócić do pętli w Rokitnicy i stworzyć nową linię do dworca w Bytomiu z rozsądnym taktem.
Kolejny przykład to trasa Bytom dworzec - Szarlej linie które pokonują tą trasę to : 24, 52, 53, 99, 104, 114, 700, co prawda w drodze powrotnej 114 jedzie przez Pl. Akademicki dlatego 114 można by zostawić resztę linii skrócić do Szarleja gdzieś przy obwodnicy i tam stworzyć przystanek przesiadkowy i nową linię łączącą z Bytomiem. Takim oto cudem z bytomskiego dworca zniknęło by nam 9 linii, a dodatkowy plus jest taki że osoby niejeżdżące zbyt często komunikacją i nie znające linii lub spoza naszego miasta miałby ułatwione zadanie ponieważ w danym kierunku jeździłaby jedna czy dwie linie.

Bo jak tak, mając wiadukty, to tez już spore ułatwienie. Mogły Rusy jeszcze trochę w Polsce posiedzieć, mielibyśmy coś naprawdę funkcjonalnego w regionie.


PKM, to jeszcze trochę musiałoby trwać do 2000 roku, ale plany były śmiałe takt 5 min, z opcją 2,5 min (!)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 22:17 #154719

miras napisał:

No nie wiem- ja bym się za dużej rewolty w układzie tras nie spodziewał.


Tak z mojego podwórka, Rokitnica pętla - Bytom dworzec tę trasę pokonują linie : 14, 20, 92, 132, 184 czasami zdarza się że jadą 3 linie jedna za drugą w czasie 10 min a później nie jedzie nic przez 30 min, linie skrócić do pętli w Rokitnicy i stworzyć nową linię do dworca w Bytomiu z rozsądnym taktem.
Kolejny przykład to trasa Bytom dworzec - Szarlej linie które pokonują tą trasę to : 24, 52, 53, 99, 104, 114, 700, co prawda w drodze powrotnej 114 jedzie przez Pl. Akademicki dlatego 114 można by zostawić resztę linii skrócić do Szarleja gdzieś przy obwodnicy i tam stworzyć przystanek przesiadkowy i nową linię łączącą z Bytomiem. Takim oto cudem z bytomskiego dworca zniknęło by nam 9 linii, a dodatkowy plus jest taki że osoby niejeżdżące zbyt często komunikacją i nie znające linii lub spoza naszego miasta miałby ułatwione zadanie ponieważ w danym kierunku jeździłaby jedna czy dwie linie.

To ty zamiast ułatwiać to chcesz utrudniać.Zamiast jechac do celu jednym autobusem każesz się ludziom gdzieś tam w polu przesiadać.To taki sam pomysł jak te pstrongi w Bytomce.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 22:53 #154724

2,5 min to jak metro w Warszawie ^^ Wygrzebałem:"Każdy przystanek miał zostać skojarzony z innymi środkami transportu (autobus, tramwaj, P+R), zakładano także wspólną taryfę(...)perony miały być wyższe niz w PKP (równo z podłogą wagonów - powyżej 100cm) - wagony miały nie posiadać stopni. Tory KRR nie miały się krzyżować z żadnymi innymi szlakami - miały być zupełnie bezkolizyjne.(...)ruch na całej trasie zamierzano sterować komputerowo z centralnej nastawni w Pyskowicach,v średnia 40km/h, v max 90km/h, rozważane podwyższenie do 110km/h." Zamurowało mnie. Już wtedy tak 'cywilizacyjne' myślenie było, które w latach 90-ątych zniknęło gdzieś kompletnie.

Oś Gliwice - Bytom, TG-Bytom-Katowice fajnie by było jakby chociaż w najgorszych odcinkach wyremontowani. Teraz pociąg z TG na Kato jedzie 50min, niewiele szybciej od autobusu. Może skuszę się w marcu albo w lutym na ten bilet jeśli będzie trzeba dojeżdżać często na 8:
katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739,1725...__Przesiadziemy.html
Płacąc połowę mogę się skusić i zobaczyć czy ma to sens. Szkoda tylko, że pociągi powrotne z Katowic mają dla mnie fatalne godziny odjazdów. Musiałbym czekać kilkadziesiąt minut. Mogli wprowadzić taki bilet na trasie Bytom-Gliwice, myślę że wtedy mogli by liczyć na szersze zainteresowanie niż to było.

Rokitnica jest bardzo dobrym przykładem. Wszyscy płaczą, że Miechowice Kopalni mają autobusy w stadzie a potem przerwy. Ale nie da się tak zrobić, żeby było inaczej. Linie tamtędy przejeżdżające Miechowice maja jako punkt przelotowy na trasie. 14/20/183 jadą w kierunku Bytomia mając jeden cel. Żeby np. na 8 dowieść ludzi z powiatu tarnogórskiego/Zabrza/ do Bytomia czy z osiedla Miechowice na Szombierki do szkół. Więc nie ma innej opcji żeby autobusy nie jechały jednocześnie jak Miechowice są akurat wspólnym punktem na trasie a priorytetem jest zawieść ludzi z wcześniejszych punktów na Bytom an konkretna godzinę. Dlatego ukrócić coś takiego, i w punkcie w którym linie się zjeżdżają zrobić dobrą przesiadkę i linię przez Kopalnie co 15 min. Rokitnica pętla to dobry punkt.. Pomysł puszczenia 623 przez Kopalnię jest poroniony według mnie. Jazda z osiedla 25 min jak nie więcej do Bytomia byłaby już totalną antyreklamą.

@georg: Jeśli przesiadki są skomunikowane, kierowcy mają więcej niż siano w głowie, to poczekają na dwa autobusy i taka przesiadka nie jest jakoś strasznie uciążliwa.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 22:58 #154725

To ty zamiast ułatwiać to chcesz utrudniać.Zamiast jechac do celu jednym autobusem każesz się ludziom gdzieś tam w polu przesiadać.To taki sam pomysł jak te pstrongi w Bytomce.


Pojedz do Warszaw a zrozumiesz o czym piszę, trasę zbliżoną do trasy Bytom -Chorzów pokonujesz w 20 min i zatrzymujesz się na wszystkich przystankach, przy tym przesiadasz się 2 lub 3 razy ale nie czekasz jak u nas na kolejny autobus 20 min tylko 1 lub 2 min i jedziesz dalej.
Komunikacja w Warszawie nie jest idealna ale przy ZTM nasz KZKGOP to trzeci świat.
Dajmy na to że chcę pojechać z Miechowic do Zabrza, co mi daje to że jest bezpośrednia 14 skoro jedzie raz na godzinę a w dodatku zwiedza wszystkie wioski wokoło i jedzie 45 min skoro mogę się przesiąść w Rokitnicy i dojechać w 30 min. Przesiadka to nic złego jeśli linie są krótkie i mają częste kursy.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 22:59 #154726

Gdzie ta konkurencja? Miesięczny na wszystkie autobusy kosztuje 134 a kolejowy na jedną linie 99.Ja tu szans powodzenia dla Kolei Śląskich nie widzę.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 23:25 #154727

Jeszcze jedna rzecz która w Warszawie zawsze mi się podoba to komunikacja nocna, tam wygląda to mniej więcej tak że autobusy z poszczególnych dzielnic zjeżdżają na centralny tam spotykają się w jednym czasie, mają kilka minut postoju (coś ok 10) i dalej rozjeżdżają się w swoich kierunkach. Dzięki temu jesteś w stanie dostać się z jednej dzielnicy do drugiej bez większego problemu, może trwa to trochę dłużej ale nie masz problemu że nie dojedziesz a dodatkowo jeżdżą co 30 lub 60 min.
Ja pamiętam jeszcze starą komunikację nocną z przed lat kiedy to 623N z dworca odjeżdżał zanim przyjechał 830N to dopiero była paranoja.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/16 23:14 #154785

dziś bodajże otwarli pierwsze centrum przesiadkowe w Tychach ciekawe czy wypali? Parking na 350 samochodów piętrowy, tylko czy centrum Bytomia jest aż tak rozbudowane aby zostawiać samochód np. na Karbiu i dymać autobusem do Centrum?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/17 08:45 #154800

A ja postawię pytanie inaczej, czy ma sens jazda samochodem do centrum żeby tam się przesiąść na autobus jeśli mieszkasz w Miechowicach z których do dworca dojedziesz w mniej niż 20 min lub na Karbiu skąd do dworca dojedziesz w mniej niż 10 min ?
Tym bardziej że jeżeli jedziesz na bilecie jednorazowym to i tak jadąc np. do Katowic musisz zakupić bilet 60 minutowy, na którym spokojnie dojedziesz z Miechowic do Katowic.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/17 10:46 #154804

Ale nigdzie nikt nawet nie wspomina, ze t ma miec znamiona systemu parkuj i jedz. To ma byc zwykły parking w mieście, zeby ucywilizować parkowanie (oby).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Robert CzykielGhostolowpbFantus


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.