Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Centrum przesiadkowe będzie bublem?

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 11:45 #154644

Ale my ciągle piszemy o trasie do katowice w kwestii centrum-centrum.A co jeżeli chce jechać np.z Szombierek do Panewnik?Kto przy normalnych zmysłach przyjedzie do Bytomia żeby się przesiąść w busa do Katowic a tam znowu przesiadka do Panewnik.Czas i koszt takiej podróży skazuja komunikację miejska na porażkę na starcie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 12:25 #154648

Jeśli podróż samochodem do Katowic będzie trwała 1h, a alternatywą będzie 30min podróż autobusem to raczej wybierzesz autobus. Tak jak pisałem wcześniej BUSpasy w końcu się pojawią, ale nie zostaną one dobudowane do istniejących jezdni, a zostaną wydzielone z istniejących pasów ruchu.


Nie byłbym taki pewien tego, a dlaczego ? Dlatego że w regionie mamy już w obecnej chwili bardzo duże nasycenie samochodami coś ok 500 samochodów na 1000 mieszkańców. Bus pasy pojawią się dopiero wtedy kiedy drogi się zakorkują a żeby się zakorkowały to liczba samochodów musiałaby znacząco się zwiększyć. I pojawia się pytanie czy jest możliwe aby liczba samochodów wzrosła o 30 - 40 % i więcej ? Chyba raczej nie, mało prawdopodobnym jest abyśmy osiągnęli nasycenie rzędu 700 samochodów na 1000 mieszkańców. Jest jeszcze możliwość że samo nasycenie pojazdami pozostanie na obecnym poziomie i do zakorkowania doszłoby wtedy kiedy znacząco zwiększyłaby się ludność regionu jednak też mało prawdopodobnym jest żeby w regionie liczba ludności zwiększyła się o 30 - 40 %.

Często zapominamy że specyfika naszego regionu jest inna niż innych dużych polskich miast. O ile w dużych miastach rozłożenie ruchu jest bardzo nierównomierne bo zakorkowane są centra i dzielnice centralne natomiast dzielnice na obrzeżach miasta zazwyczaj takiego problemu nie mają. O tyle w naszym przypadku jednak ruch rozkłada się dosyć proporcjonalnie (oczywiście są główne trasy gdzie ten ruch jest znacznie większy, jednak nie na tyle wielki żeby te trasy sparaliżować) bo jakby nie patrzeć podobne natężenie ruchu mamy w miastach leżących od Gliwic do Dąbrowy Górniczej. U nas cały ruch rozkład się na dużo większym terenie i na znacznie większej liczbie dróg dlatego nie mamy takich problemów komunikacyjnych w szczycie jak np. Warszawa.
Dlatego moim zdaniem KM nie wygra z samochodami czasem przejazdu. KM stałaby się atrakcyjniejsza pod względem czasu przejazdu dzięki kolei, połączenie centrów miast koleją dałoby istotne oszczędności w czasie przejazdu, najlepszym przykładem jest trasa Bytom - Gliwice gdzie czas przejazdu koleją jest dużo mniejszy a niżeli autobusem a przecież linia 850 jest linią pośpieszną z małą liczbą przystanków i w znacznej mierze poruszającą się po DK88 na której korki się nie zdarzają. Podobnie mogłoby być Z trasą T. Góry - Katowice, Sosnowiec - Gliwice. Jednak w KZKGOP panuje raczej niechęć do kolei bo jakoś realnych pomysłów aby kolej do KM włączyć brak.
Jeżeli KM nie może konkurować czasem przejazdu, to chyba jedyna płaszczyzna na której może konkurować to cena, jednak dzisiaj KM wcale nie jest tania a dodatkowo bardzo często okazuje się że podobny koszt to poruszanie się samochodem.
Jeżeli "coś" się nie zmieni to KM będzie marginalizowana i korzystać z niej będą pasażerowie na nią skazani a nie pasażerowie którzy ją wybrali.

A co do parkingu (żeby nie było że piszę nie na temat) miałby on sens wtedy kiedy mielibyśmy bardzo dobrą i bogatą siatkę połączeń kolejowych, wtedy mogłaby to być oferta dla osób pracujących daleko od Bytomia a z którymi to miastami nie mamy zbyt dobrych połączeń autobusowych np. Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec, Mysłowice czy Mikołów.
Jednak nawet w takim wariancie parking na 1000 miejsc jest zbyt wielki, moim zdaniem jeżeli planuje się parking powyżej peronów autobusowych to należałoby wybudować jedynie jeden poziom tego parkingu z uwzględnieniem w konstrukcji możliwości przyszłego nadbudowania o kolejne kondygnacje, a jeżeli parking miałby być niejako osobną konstrukcją "przyklejoną" do dworca to nie budować jej wcale i pozostawić to miejsce pod ewentualny parking wielopoziomowy w przyszłości i urządzić tam zwykły parking gruntowy.
A tak na marginesie i tak wolę parking aniżeli kolejne centrum handlowe.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 12:43 #154650

@miras tu nie chodzi o to że KZK kolei nie lubi bo im ona raczej jest obojętna, chodzi o słabą politykę komunikacyjną w regionie. Nie ma integracji choć dziś pojawiło się info że GZM ma teraz głównie tym się zajmować. KZK już kiedyś chciał pociąć 820 tak żeby pasażerów przejęła kolej ale sytuacja jaka jest na linii S8 TG - Kato dobrze widzimy. Tak jak dobrze mówisz. Kolej powinna być głównym szkieletem komunikacyjnym GOP-u bo już dziś można S1 z Gliwic do Katowic dostać się w 30 minut, 870 jedzie blisko 1h, ale do tego potrzeba dobrze rozwiązanych centrów przesiadkowych, wspólnej taryfy i zupełnej reorganizacji sieci połączeń autobusowych. Bo gdybyśmy mieli konkretne połączenia kolejowe to takie autobusy jak 820, 830, 850 tracą rację bytu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 13:10 #154656

KZK już kiedyś chciał pociąć 820 tak żeby pasażerów przejęła kolej ale sytuacja jaka jest na linii S8 TG - Kato dobrze widzimy. Tak jak dobrze mówisz. Kolej powinna być głównym szkieletem komunikacyjnym GOP-u bo już dziś można S1 z Gliwic do Katowic dostać się w 30 minut, 870 jedzie blisko 1h, ale do tego potrzeba dobrze rozwiązanych centrów przesiadkowych, wspólnej taryfy i zupełnej reorganizacji sieci połączeń autobusowych. Bo gdybyśmy mieli konkretne połączenia kolejowe to takie autobusy jak 820, 830, 850 tracą rację bytu.


Tylko widzisz my już dzisiaj te centra przesiadkowe praktycznie mamy, może brudne, mało funkcjonalne ale są. Takim centrum przesiadkowym dla Bytomia jest Dworzec bus/PKP, dla Gliwic PKP/ Pl. Piastów, Zabrze PKP/Bus, dla T. Gór PKP/Bus, Sosnowiec PKP/patelnia, Chorzów właśnie buduje swoje centrum przesiadkowe ( biorąc pod uwagę kolej pytanie czy nie lepszym miejscem byłby okolice dworca w Batorym).
Z resztą zgadzam się z Tobą w 100% kolej powinna być kręgosłupem KM w GOP-ie, a autobusy powinny być nijako do kolei dostosowane. Tylko podstawą jest wspólny bilet (ale nie taki jak lata temu gzie różnica pomiędzy biletem wspólnym a dwoma osobnymi wynosiła kilka zł) lub linie kolejowe jeżdżące na zlecenie KZK.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 13:13 #154658

Widzę, że chyba nasze miasto nie ma co robić z pięniędzmi. Czyżby było ich za dużo i szuka się sposobów na co by je jeszcze można było wydać, bo tak właściwie wszystko co trzeba zostało już zrobione, drogi są zmodernozowane, budynki odremontowane, jest czysto, pięknie, bezpiecznie i nowocześnie. A tak na serio to przykładowo w najbliższym otoczeniu dworca autobusowego, PKP w końcu odremontowało hol dworca i tunel wschodni, swoją drogą wymagający poprawki, Pozostał natomiast śmierdzący obskurny tunel zachodnii dzierźawiony przez nasze miasto, które jak to niektórzy pisali najlepiej miało przejąc cały dworzec i przywrócić jego świetność. Tunelem tym codziennie przechodzą niezliczone rzesze ludzi z Zamłynia na Plac Wolskiego i pewnie wielu robi się niedobrze przechodząc tamtędy. Puki co miasto dysponując tym tunelem nie zrobiło z nim nic a również na tym forum - co mnie dziwi problem ten nie jest traktowany zasadniczo jako istotny. Uważam, że dodatkowo miasto powinno zainteresować się przy współpracy z odpowiednimi stronami do sprawą odświeżenia fasady dworca i architektury wokół dworca z obu stron, czyli również od strony Zamłynia wraz remontem / odmalowaniem ścian wiaduktu prowadzącego na ulicę Zabrzańską i Łagiewnicką. Jeśli takowe miejsca przy dworcu parkingowe są potrzebne - można je wytyczyć dodatkowo na tyłach dworca BUS Pozostałe środki z EU należy przeznaczyć na naprawdę potrzebne inwestycje. Tyle w temacie

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 13:35 #154663

Adam, z Tobą też się zgadzam dlatego uważam że budowanie parkingu na 1000 samochodów to bezsens, za pieniądze z OSI powinno się załatwić prawdziwe problemy a nie te wyimaginowane którym jest właśnie parking przy dworcu na 1000 miejsc. Nawet takie trywialne zamontowanie bram we wszystkich miejskich kamienicach w centrum już by coś dało, bo kiedy się idzie ulicą i zawieje z bramy to niejednokrotnie można paść.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 13:37 #154664

Wedlug mnie istotnym problemem jest jednak dworzec przez ktory tez cale rzesze ludzi sie przewijaja i na ktorym stojac w zime mozna zamarznac bo wiatr hula jak w Tartach. Wiaty ktore kompletnie nie chronia przed deszczem, gdzie woda kapie na glowe a golab siedzac na tablicach z kierunkiem linii moze ci nasrac na glowe gdy ty odbrezony na lawce rozkoszujesz sie widokiem rozpadajacego sie budynku naprzeciw dworca:p

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 14:11 #154676

PKM b napisał: Wedlug mnie istotnym problemem jest jednak dworzec przez ktory tez cale rzesze ludzi sie przewijaja i na ktorym stojac w zime mozna zamarznac bo wiatr hula jak w Tartach. Wiaty ktore kompletnie nie chronia przed deszczem, gdzie woda kapie na glowe a golab siedzac na tablicach z kierunkiem linii moze ci nasrac na glowe gdy ty odbrezony na lawce rozkoszujesz sie widokiem rozpadajacego sie budynku naprzeciw dworca:p


No to jak jest brzydki i sie rozpada to trzeba go zburzyc :)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 14:15 #154679

Tylko pojawia się pytanie, czy żeby to zmienić trzeba wydać aż 90 mln zł, wybudować parking na 1000 samochodów i przebudowywać drogi które dopiero co przebudowaliśmy a końcowo uzyskać dokładnie taką samą ofertę komunikacyjną jaką mieliśmy do tej pory.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 14:31 #154682

Daro85 napisał:
No to jak jest brzydki i sie rozpada to trzeba go zburzyc :)


Przeca to nierentowny budynek, nie zarabia na siebie:p Chociaz, moze te reklamy na nim sa takie dochodowe:p MSPANC

miras napisał: Tylko pojawia się pytanie, czy żeby to zmienić trzeba wydać aż 90 mln zł, wybudować parking na 1000 samochodów i przebudowywać drogi które dopiero co przebudowaliśmy a końcowo uzyskać dokładnie taką samą ofertę komunikacyjną jaką mieliśmy do tej pory.


Dokladnie. Tramwaju nie, remontow torow pkp niet, pociag za rzadko i za drogi. Mozna powiedziec ze to inwestycja przyszlosciowa, ze na lata, tylko niewiadomo czy nastapi taki rok w ktorym kolej odzyje wspolnym biletem. Ja bym na tym miejscu wykorzystal to co mamy. Postawil porzadne wiaty, w holu pkp tablice elektroniczne z czasem rzeczywistym autobusow. I tak przewegetowac az bedzie realna potrzeba budwy czegos z kopyta, a tego prowizorycznie odremontowanego dworca nie bylo potem zal zaorac pod nowy dworzec.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 15:01 #154688

miras napisał: Tylko pojawia się pytanie, czy żeby to zmienić trzeba wydać aż 90 mln zł, wybudować parking na 1000 samochodów i przebudowywać drogi które dopiero co przebudowaliśmy a końcowo uzyskać dokładnie taką samą ofertę komunikacyjną jaką mieliśmy do tej pory.


Ale ty mieszasz nie to co trzeba. Prawda jest taka, że przebudowa ma się nijak do oferty komunikacyjnej, bo ona może na nią wpłynąć również tak, że ta się nie pogorszy. Idąc tym tokiem myślenia to w PL nie powinno się remontować dworców i linii kolejowych, bo w końcu ciągle spada liczba pociągów...

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 15:14 #154690

miras napisał: Tylko widzisz my już dzisiaj te centra przesiadkowe praktycznie mamy, może brudne, mało funkcjonalne ale są. Takim centrum przesiadkowym dla Bytomia jest Dworzec bus/PKP, dla Gliwic PKP/ Pl. Piastów, Zabrze PKP/Bus, dla T. Gór PKP/Bus, Sosnowiec PKP/patelnia, Chorzów właśnie buduje swoje centrum przesiadkowe ( biorąc pod uwagę kolej pytanie czy nie lepszym miejscem byłby okolice dworca w Batorym).

Oczywiście takie punkty przesiadkowe już istnieją lub nawet samoistnie się wykształciły i w tych właśnie miejscach trzeba wybudować porządną infrastrukturę aby była ona przystosowana do komunikacji miejskiej opartej o takie CP, aby ludzie przy nowym modelu komunikacji chętnie korzystali z przesiadek bo dziś one się niestety źle kojarzą i jak ktoś nie ma bezpośredniego połączenia to już jest w stanie z KM zrezygnować. CP to też oczywiście dostosowana oferta przewozowa tak aby nie trzeba było czekać 30 minut na przesiadkę a maksymalnie 10 minut, dlatego za budową centrów przesiadkowych muszą iść duże zmiany w organizacji całej sieci KZK GOP-u + integracja taryfowa. Moim zdaniem przede wszystkim powinna nastąpić optymalizacja linii autobusowych taka by ich jeździło możliwie najmniej ale za to z dużym taktem jak np linia 19 czy 623 wtedy nawet nie trzeba patrzeć na rozkład jazdy a tak gdy będziemy mieć mnóstwo linii, wiele z taktem 30-60 min to ciężko będzie zbudować dobrą ofertę przesiadkową.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 16:38 #154695

w tych właśnie miejscach trzeba wybudować porządną infrastrukturę aby była ona przystosowana do komunikacji miejskiej opartej o takie CP, aby ludzie przy nowym modelu komunikacji chętnie korzystali z przesiadek bo dziś one się niestety źle kojarzą


Ale sądzisz że przez to że Bytom wybuduje nowy dworzec autobusowy i nazwie go centrum przesiadkowym to KZKGOP pójdzie po rozum do głowy i zmieni cały system komunikacyjny, ja niestety wątpię.

CP to też oczywiście dostosowana oferta przewozowa tak aby nie trzeba było czekać 30 minut na przesiadkę a maksymalnie 10 minut, dlatego za budową centrów przesiadkowych muszą iść duże zmiany w organizacji całej sieci KZK GOP-u + integracja taryfowa. Moim zdaniem przede wszystkim powinna nastąpić optymalizacja linii autobusowych taka by ich jeździło możliwie najmniej ale za to z dużym taktem jak np linia 19 czy 623 wtedy nawet nie trzeba patrzeć na rozkład jazdy


Ja się z takim modelem w zupełności zgadzam, tylko CP jako obiekt samoistnie tego nie stworzy.

Ale ty mieszasz nie to co trzeba. Prawda jest taka, że przebudowa ma się nijak do oferty komunikacyjnej, bo ona może na nią wpłynąć również tak, że ta się nie pogorszy. Idąc tym tokiem myślenia to w PL nie powinno się remontować dworców i linii kolejowych, bo w końcu ciągle spada liczba pociągów...


Tylko że tu nie jest mowa o remoncie obecnego dworca tylko budowie nowego molocha z 1000 miejsc parkingowych, to tak jakby w Sosnowcu wybudować nowy dworzec kolejowy wielkości centralnego w Wa-wie i wierzyć w to że skoro wybudowało się taki wielki dworzec to nagle przybędzie pasażerów. Pasażerów nie przyciąga obiekt jako taki ale oferta przewozowa, a jeżeli ta nie zostanie dostosowana do dzisiejszego pasażera to sam nowy dworzec pasażerów nie zatrzyma i jeżeli tylko będą mieli możliwość to z tej oferty zrezygnują a dworzec będą odwiedzali wtedy kiedy będą na nim zostawiali samochód.

I tak jak napisał PKM :

Wedlug mnie istotnym problemem jest jednak dworzec przez ktory tez cale rzesze ludzi sie przewijaja i na ktorym stojac w zime mozna zamarznac bo wiatr hula jak w Tartach. Wiaty ktore kompletnie nie chronia przed deszczem, gdzie woda kapie na glowe a golab siedzac na tablicach z kierunkiem linii moze ci nasrac na glowe


Żeby przebudować perony, stworzyć nowe zadaszenia pod którymi nie bedzie wiało, nie będzie lał deszcz na głowę itd nie trzeba wydawać 90 mln zł

Ja bym zrozumiał gdyby był całościowy plan, ale póki co to budujemy CP a sama komunikacja mocno kuleje. Jeżeli tak jak pisze kolejorz, wreszcie u nas przebudują komunikację, poobcinają dublujące się linie to może się okazać że samo CP jest zbyt wielkie bo nagle wypadnie 1/3 linii które z samego dworca odjeżdżały.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 18:00 #154700

Mysle ze predzej sie doczekmy wspolnego biletu niz odswiezenia siatki polaczen. Tu by sie przydalo budowac w calej aglomeracji siatke CP. Zrobic jakis duzy projekt pod to. Najpierw jakies CP na rogatkach GOP-u przy glownych wlotach do aglomeracji, a potem te w centrach miast. Najlepiej jakby to szlo w parze z koleja i wspolnym bilecie. Na obrzezach aglomeracji CP z parkingami, w centrach miast niekoniecznie, bo auto mozna zostawic pod domem i pojsc na przystanek. Tam gdzie jedzie pociag, to CP z pociagiem zeby maksymalnie skrocic czas przejazdu. I tu w ten sposob potrzeba jednoczesnie remontowac kolej, zeby czasy przejazdu byly atrakcyjne. Ten sam problem co na gornictwie. Przez n lat popadlismy w marazm w komunikacji a naraz trzeba naprawic tak wiele. Przez te kilkanascie lat zdarzylo sie tego sporo nazbierac.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 18:21 #154704

PKM b napisał: Mysle ze predzej sie doczekmy wspolnego biletu niz odswiezenia siatki polaczen. Tu by sie przydalo budowac w calej aglomeracji siatke CP. Zrobic jakis duzy projekt pod to. Najpierw jakies CP na rogatkach GOP-u przy glownych wlotach do aglomeracji, a potem te w centrach miast. Najlepiej jakby to szlo w parze z koleja i wspolnym bilecie. Na obrzezach aglomeracji CP z parkingami, w centrach miast niekoniecznie, bo auto mozna zostawic pod domem i pojsc na przystanek. Tam gdzie jedzie pociag, to CP z pociagiem zeby maksymalnie skrocic czas przejazdu. I tu w ten sposob potrzeba jednoczesnie remontowac kolej, zeby czasy przejazdu byly atrakcyjne. Ten sam problem co na gornictwie. Przez n lat popadlismy w marazm w komunikacji a naraz trzeba naprawic tak wiele. Przez te kilkanascie lat zdarzylo sie tego sporo nazbierac.


W GOP problemem są też puste przestrzenie między miastami - jałowe dla podróży. Przydałaby się zabudowa tych terenów. W ogóle, dla dobra transportu przydałaby się ogólna polityka przestrzenna GOP skierowana do wewnątrz konurbacji.

Ech, kto jeszcze pamięta plany GOPowskiej PRLowskiej KRR?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Robert CzykielGhostolowpbFantus


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.