Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie

TEMAT: Centrum przesiadkowe będzie bublem?

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 13:14 #154585

Miasto przymierza się do budowy centrum przesiadkowego na placu Wolskiego. Szykują się wielkie zmiany. Tylko czy na lepsze?


There are no images in the gallery.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej planowanego centrum przesiadkowego. Z koncepcji, na której mają oprzeć się projektanci, możemy dowiedzieć się w jakim zakresie zmieni się obecny dworzec autobusowy i jego najbliższe otoczenie. Planowany obiekt pod względem wielkości powierzchni użytkowej będzie niewiele mniejszy od centrum handlowego Agora. Pod jego dachem znajdą się stanowiska dla autobusów i minibusów, postój taxi, zaplecze socjalno-administracyjne oraz parkingi dla rowerów i samochodów osobowych. Na wysokości powyżej sześciu metrów ma powstać kładka dla pieszych łącząca nowy obiekt z budynkiem dworca kolejowego. W ramach inwestycji ma zostać przebudowany układ komunikacyjny na placu Wolskiego, gdzie powstaną dwa ronda, natomiast ruch pomiędzy ul. Kolejową a Powstańców Warszawskich będzie odbywał się w obu kierunkach. Szacunkowy koszt budowy nowego centrum przesiadkowego wynosi 90 mln zł - część ma pokryć dotacja z Unii Europejskiej.

Koncepcja wykonana na zlecenie MZDiM wzbudziła obawy użytkowników naszego forum i Skyscrapercity.com o to, jak planowany obiekt wpłynie na centrum miasta. Internauci wskazują, że mamy do czynienia raczej z wielkim parkingiem, niż centrum przesiadkowym. Przestrzeń dla samochodów osobowych ma zająć blisko 32 000 m2 powierzchni, podczas gdy dworzec autobusowy, postój taksówek, parking rowerowy i zaplecze socjalno-administracyjne zaledwie niecałe 11 000 m2. W stosunku do stanu obecnego dla pasażerów zmieni się tylko tyle, że całość będzie przykryta jednym, wielkim dachem. Dystans do dworca kolejowego się wydłuży, natomiast wciąż nie będzie możliwości przesiadki na tramwaj, choć zakładają to zapisy Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Nie wiadomo, czy z Centrum Handlowego Plejada do nowego obiektu zostanie przeniesiony przystanek komunikacji międzynarodowej, ponieważ w koncepcji nie ma ani słowa na ten temat. Możliwości przesiadek zamiast wzrosnąć, jeszcze bardziej się pogorszą.

Centrum nie dla pieszych - dla samochodów

Wątpliwości budzą również zmiany układu komunikacyjnego, szczególnie w kontekście ruchu pieszego. Choć według koncepcji budowa rond ma uspokoić ruch, to dokument przewiduje tylko jedno przejście dla pieszych w okolicy marketu Simply. Na rysunkach nie ma żadnego przejścia aż do samego dworca kolejowego. To oznacza ogromne trudności w dostępie do centrum przesiadkowego dla pieszych, a szczególności dla osób starszych i niepełnosprawnych. W dodatku jedyne planowane przejście będzie podziemne, co jest drogim i niewygodnym rozwiązaniem, z którego stopniowo rezygnuje się w centrach miast zachodnich krajów.
Zastanawiająca jest również przepustowość dróg. Od lat nasze miasto kosztem setek milionów złotych realizuje budowę obwodnic okalających miasto, wkrótce ma się rozpocząć budowa Bytomskiej Centralnej Trasy Północ-Południe, która w teorii także ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miasta. Tymczasem planowany układ komunikacyjny placu Wolskiego niewiele się zmieni pod względem przepustowości, natomiast wielki parking na prawie 1000 samochodów prawdopodobnie wpłynie na dodatkowe zwiększenie ruchu w obrębie centrum Bytomia.

Oferty do przetargu będą przyjmowane do 10 lutego. Należy mieć nadzieję, że projektanci wraz z urzędnikami jeszcze raz przemyślą założenia planowanego centrum przesiadkowego i zaproszą do konsultacji stronę społeczną. Warte zastanowienia jest, czy naszemu miastu jest potrzebny tak wielki parking skoro niewiele mniejszy obiekt CH Agora na co dzień stoi w większości pusty? Może lepiej kosztem ograniczenia miejsc postojowych przywrócić linię tramwajową biegnącą niegdyś przez pl. Wolskiego? Na te pytania będzie trzeba odpowiedzieć zanim miasto podejmie się tej wielomilionowej inwestycji. Inaczej zostaniemy z drogim, gigantycznym i niefunkcjonalnym obiektem na wiele lat.

Debata o centrum przesiadkowym

Inicjatywa "Miasto dla mieszkańców" 26 stycznia o 19:00 zorganizuje debatę na temat założeń planowanego centrum przesiadkowego. Spotkanie odbędzie się w Centrum im. Gorczyckiego przy ul. Matejki 1. Wezmą w nim udział architekci, urbaniści i eksperci z dziedziny transportu. Uczestnicy będą starali się odpowiedzieć czy przyjęta koncepcja rzeczywiście odpowiada na potrzeby miasta oraz czy rozwiąże jego problemy komunikacyjne.

fot. WIPRO Bytom Witold Dąbrowski / MZDiM Bytom

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 14:32 #154587

- już raz zrezygnowaliśmy z kładki naziemnej dla pieszych, która po ponad 20 latach okazała się bublem budowlanym. W jakim celu obecnie znowu mamy się w to pakować???
- nowy dworzec powinien łączyć jak największą ilość środków komunikacji przez co będą lepsze perspektywy przesiadek zarówno pomiędzy pociągiem, autobusem jak i tramwajem, (zwłaszcza, że nowa perspektywa UE wspiera budowę nowych linii tramwajowych, przy okazji budowy takiej linii można wprowadzić rozwiązania dogodne również dla samochodów i pieszych)
- z całą pewnością nowy dworzec powinien łączyć funkcję dworca PKM, PKP ale również komunikacji międzynarodowej (obecny dworzec przy Plejadzie to tak naprawdę nie dworzec ale stanowisko postojowe dla autokarów i dworcem to nigdy nie będzie)
- zorganizowanie dworca komunikacji międzynarodowej w centrum z pewnością ułatwi dostęp do niego dla podróżnych (do centrum dojeżdżają linie autobusowe ze wszystkich dzielnic miasta a do Plejady tylko 750 i 850) daje on też możliwość przesiadki z pociągiem (być może połączenie z Pyrzowicami przez TG dojdzie do skutku, co wtedy będziemy budować nowy dworzec???)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 14:46 #154588

Najlepiej byłoby zrezygnować z części parkingu. Wówczas rozmiary budynku byłyby wystarczające, aby "przykleić" go do dworca PKP., dzięki czemu przesiadka na pociągi byłaby znacznie prostsza i łatwiej byłoby doprowadzić linię tramwajową. Resztę terenów można by wtedy przeznaczyć na sprzedaż pod prywatne inwestycje - połączenie z Becetką byłoby korzystne dla niedużych zakładów produkcyjnych, magazynów, czy handlu.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 15:34 #154591

najlepiej zburzyc hale nad peronami i to tam postawic to centrum przesiadkowe. Nad pociągiem autobusy, wyżej parking, ale max 1-2 poziomy, całość niech lekko zachodzi na zamłynie, żeby przystanek na Zamłyniu też znajdował się w obrębie dworca, wtedy też przejście na zamłynie znalazłoby się wewnątrz budynku, można je ogrzać, wprawić ruchome schody i gitara.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 16:12 #154594

Mnie tam podoba się tak właśnie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 16:42 #154596

Jeśli parking były bezpłatny to super pomysł !! Agora parking ma płatny i każdy szuka na pobliskich uliczkach miejsca na dłuższy postój.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 16:50 #154598

antonio - uważam, że ten pomysł nie jest wcale zły. Daje na pewno ogromne możliwości połączenia tramwaju, autobusu i pociągu bez konieczności budowania dodatkowej linii. Dodatkowo bytomski dworzec PKP wraz z tunelem zachodnim mają wtedy ogromną szansę na poprawę bytu. Tak czy inaczej można by w takim przypadku na terenach obecnego dworca PKM urządzić dworzec prawdziwy dworzec PKM, PKS i międzynarodowy. Połączenie z BECETKĄ w nowym układzie drogowym pozwoli na uwolnienie części terenów inwestycyjnych (niestety własność PKP na obecną chwilę)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 16:52 #154599

W moim rozumieniu centrum przesiadkowe to nie tylko przesiadanie się między środkami komunikacji zbiorowej, ale to także przesiadanie się z indywidualnych środków komunikacji do komunikacji zbiorowej. Mieszkamy w aglomeracji więc dojazd samochodem do Centrum Przesiadkowego samochodem i późniejsza podróż Komunikacją Zbiorową, jest dla mnie logiczne i IMO taki był zamysł tworzenia tak dużego parkingu dla samochodów. Samochodów nie ubędzie, a BUSpasy dzisiaj wydają się abstrakcyjnym pomysłem biorąc pod uwagę istniejący układ drogowy w aglomeracji, lecz jednak w przyszłości staną się one faktem. Wtedy przesiadanie się z samochodu w autobus do Katowic nie będzie tak głupim pomysłem, jak może się dzisiaj wydawać.
Co do wyglądu i rozwiązań, jest to koncepcja, jeszcze nie widziałem koncepcji wprowadzonej w życie 1:1.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 17:34 #154603

@antonio pomysł dosyć ciekawy, ale obawiałbym się o koszty, pewnie przekroczyłyby planowane 80 mln zł a do tego jeszcze w to trzeba by było zaanagażować PLK i PKP. Nie łatwa to inwestycja by była.

@Edek Felka parking Parkuj&Jedź powinny znajdować się na skraju centrum bo wtedy rzeczywiście ktoś skorzysta z takiej przesiadki na KM a to co się teraz proponuje to zwyczajny parking w centrum miasta który wchłania blisko 1000 aut do tego centrum więc jak dla większości parkujących na tym parkingu celem będzie właśnie centrum to na co oni mają się przesiadać. Takie parkingi powinny powstać np. koło pętli tramwajowej Politechnika, koło Kauflanda na Szombierkach.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 17:40 #154604

Edek Felka napisał: W moim rozumieniu centrum przesiadkowe to nie tylko przesiadanie się między środkami komunikacji zbiorowej, ale to także przesiadanie się z indywidualnych środków komunikacji do komunikacji zbiorowej. Mieszkamy w aglomeracji więc dojazd samochodem do Centrum Przesiadkowego samochodem i późniejsza podróż Komunikacją Zbiorową, jest dla mnie logiczne i IMO taki był zamysł tworzenia tak dużego parkingu dla samochodów. Samochodów nie ubędzie, a BUSpasy dzisiaj wydają się abstrakcyjnym pomysłem biorąc pod uwagę istniejący układ drogowy w aglomeracji, lecz jednak w przyszłości staną się one faktem. Wtedy przesiadanie się z samochodu w autobus do Katowic nie będzie tak głupim pomysłem, jak może się dzisiaj wydawać.
Co do wyglądu i rozwiązań, jest to koncepcja, jeszcze nie widziałem koncepcji wprowadzonej w życie 1:1.

Czyli co? Jedziesz autem z Szombierek,Łagiewnik czy Miechowic żeby się przesiąść w autobus do Katowic czy Piekar?Totalny odlot na haju.Jedno wielkie nieporozumienie.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 21:11 #154616

georg11 napisał:

Edek Felka napisał: W moim rozumieniu centrum przesiadkowe to nie tylko przesiadanie się między środkami komunikacji zbiorowej, ale to także przesiadanie się z indywidualnych środków komunikacji do komunikacji zbiorowej. Mieszkamy w aglomeracji więc dojazd samochodem do Centrum Przesiadkowego samochodem i późniejsza podróż Komunikacją Zbiorową, jest dla mnie logiczne i IMO taki był zamysł tworzenia tak dużego parkingu dla samochodów. Samochodów nie ubędzie, a BUSpasy dzisiaj wydają się abstrakcyjnym pomysłem biorąc pod uwagę istniejący układ drogowy w aglomeracji, lecz jednak w przyszłości staną się one faktem. Wtedy przesiadanie się z samochodu w autobus do Katowic nie będzie tak głupim pomysłem, jak może się dzisiaj wydawać.
Co do wyglądu i rozwiązań, jest to koncepcja, jeszcze nie widziałem koncepcji wprowadzonej w życie 1:1.

Czyli co? Jedziesz autem z Szombierek,Łagiewnik czy Miechowic żeby się przesiąść w autobus do Katowic czy Piekar?Totalny odlot na haju.Jedno wielkie nieporozumienie.


Tak, właśnie tak ma być a że ludzie nie będą korzystać... no cóż - zbudowano.

A mnie się pomysł Antonia nie podoba z założenia :P :P

Wystające ponad dworzec brudne od spalin gmaszysko, które wieńczy promenadę na Dworcowej.

Gdyby jeszcze kolej szła w wykopie a autobusy były na poziomie ziemi, ale tutaj autobusy miałyby być na piętrze i to wysokim jak kamienica cała a ponad tym kolejne piętra dla samochodów - takie samochodowe memento - chomąto rules.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/14 21:19 #154618

Aż szkoda że będę nieosiągalny w dniu tej debaty. Będę oczywiście czytał relacje z tej debaty na forum. Mój pogląd na temat planu MZDIM jest powszechnie tu znany. Nie podoba mi się tworzenie wielkiego parkingu w centrum miasta, Parkingi owszem mogą być nawet darmowe ale tylko kilka miejsc z ograniczonym czasowo postojem (np do 15 minut)

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 00:13 #154628

Ratniku, faktycznie busy na pietrze, to słaby pomysł głownie ze względu na pasażerów. Parking wystarczy jednopiętrowy. Ja bym sie najbardziej skupił na wciągnięciu w to centrum tramwaju i sprawieniu, ze każdy podróżny bez względu na środek lokomocji korzysta z jednej poczekalni - w domyśle dworca PKP, gdzie bedzie spora toaleta, punkt z gazetami, a najlepiej jakis np. Matras, gdzie mozna kupić i gazetę i książkę. jakis fastfood, bar mleczny i tyle. Tylko tyle i az tyle :) poza tym jestem utwierdzony w przekonaniu, ze każda inwestycje musimy robic z myślą o nadchodzących latach i nie kierując sie statystykami dotyczącymi wyludniającego sie miasta bez perspektyw, tylko intencjami, czyli z myślą o budowie wielkiego miasta, nie do końca poparta panującymi trendami, ale ambicją władz.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 07:51 #154631

georg11 napisał:

Edek Felka napisał: W moim rozumieniu centrum przesiadkowe to nie tylko przesiadanie się między środkami komunikacji zbiorowej, ale to także przesiadanie się z indywidualnych środków komunikacji do komunikacji zbiorowej. Mieszkamy w aglomeracji więc dojazd samochodem do Centrum Przesiadkowego samochodem i późniejsza podróż Komunikacją Zbiorową, jest dla mnie logiczne i IMO taki był zamysł tworzenia tak dużego parkingu dla samochodów. Samochodów nie ubędzie, a BUSpasy dzisiaj wydają się abstrakcyjnym pomysłem biorąc pod uwagę istniejący układ drogowy w aglomeracji, lecz jednak w przyszłości staną się one faktem. Wtedy przesiadanie się z samochodu w autobus do Katowic nie będzie tak głupim pomysłem, jak może się dzisiaj wydawać.
Co do wyglądu i rozwiązań, jest to koncepcja, jeszcze nie widziałem koncepcji wprowadzonej w życie 1:1.

Czyli co? Jedziesz autem z Szombierek,Łagiewnik czy Miechowic żeby się przesiąść w autobus do Katowic czy Piekar?Totalny odlot na haju.Jedno wielkie nieporozumienie.

Jeśli podróż samochodem do Katowic będzie trwała 1h, a alternatywą będzie 30min podróż autobusem to raczej wybierzesz autobus. Tak jak pisałem wcześniej BUSpasy w końcu się pojawią, ale nie zostaną one dobudowane do istniejących jezdni, a zostaną wydzielone z istniejących pasów ruchu.

Do Bytomski.pl
Czy dobrym zwyczajem jest zmiana topicu w trakcie trwania dyskusji?

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Centrum przesiadkowe będzie bublem? 2015/01/15 11:01 #154641

Sam pomysł powstania czegokolwiek związanego z poprawą, choćby warunków komunikacji w mieście jest dobry, ale jeśli to będzie tylko twór, który przechowa dokładnie to samo co jest na dworcu, tylko w postaci estetycznej (oby) hali wielkości centrum handlowego to wolnej przestrzeni zostanie w samym centrum jak na lekarstwo, teraz przynajmniej jest jakaś przejrzystość i da się dość łatwo dostać z autobusu na dworzec (swoją drogą pociągów też u nas tłumu nie ma, co powoduje pytanie - na co się właściwie przesiadać? z 91 na 820? W większości to wtedy jest przesiadka na Rozbarku na tramwaj). Najważniejsze przy takiej inwestycji są tak naprawdę ciągi dla pieszych - jak ktoś już napisał - kładka już była, a jeśli znów będzie to koszmarek ze schodami to ułatwień, zwłaszcza dla osób starszych lub mniej sprawnych będzie zero.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Moderatorzy: Robert CzykielGhostolowpbFantus


bytomski logo pelen kolor beta



najpopularniejszy serwis internetowy w mieście, posiadający największe forum dyskusyjne, a także kalendarium imprez, ogłoszenia drobne i wiele innych.