Bytomska wąskotorówka obdarowana przez PKP PLK. „Dla nas to rzeczy bezcenne”

Spółka PKP PLK przekazała bytomskiemu Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych elementy kolejowej infrastruktury, które zostaną wykorzystane m.in. do remontu i rozbudowy nastawni Bytom Karb Wąskotorowych oraz stacji w Tarnowskich Górach. - Rzeczywistą wartość tych rzeczy trudno określić, bo ich się już nie produkuje. Dla niektórych to jest kupka złomu, a dla nas są bezcenne – mówi Kamil Czarnecki, prezes SGKW.

fot. Mariusz Senderowski/SGKW
Bytom waskotorowka
Reklama

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych otrzymało od PKP PLK elementy urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym (drążki sygnałowe, wałki sygnałowe, komponenty skrzyni zależności) oraz wyposażenia nastawni ze stacji Radzionków. Do Bytomia trafiły także semafory kształtowe mechaniczna tarcza manewrowa oraz dwie dźwignie sygnałowe.

Reklama

– Jako Polskie Linie Kolejowe jesteśmy dumni, że możemy wspierać instytucje, które dbają o zachowanie dziedzictwa kolejowego i historii naszej techniki. Przekazywanie nieużywanych elementów infrastruktury na rzecz muzeów, stowarzyszeń czy organizacji to dla nas ważna część odpowiedzialności społecznej. Cieszymy się, że dzięki tym darowiznom, dawne urządzenia kolejowe stają się cennym materiałem edukacyjnym, który nie tylko przypomina o naszej przeszłości, ale i angażuje kolejne pokolenia w poznawanie historii kolejnictwa – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP PLK SA.

„Dla niektórych to jest kupka złomu, a dla nas to rzeczy bezcenne”

Jak mówi Kamil Czarnecki, prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, PKP PLK regularnie przekazuje stowarzyszeniu darowizny. Zaznacza, że to rzeczy, które na normalnej kolei już nie będą potrzebne, a u nich stanowią element historyczny i przy standardach wąskotorowych posłużą jeszcze przez wiele lat.

- Rzeczywistą wartość trudno określić, bo tych rzeczy się już nie produkuje. Dla niektórych to jest kupka złomu, liczona jako kilogram, a dla nas to rzeczy bezcenne, których za chwilę już nie będzie można nigdzie pozyskać – podkreśla Kamil Czarnecki.

Otrzymane od PKP PLK części z nastawni w Radzionkowie będą wykorzystywane do uruchamiania napędów na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy. - Mamy tam jedną czynną nastawnię, którą się udało w ostatnich latach staraniem wolontariuszy odbudować. Wiele rozjazdów już jest uruchomionych, a kolejne czekają na swoją kolej – mówi prezes SGKW.

Semafory kształtowe będą przypominały o dawnej kolei

Z kolei semafory kształtowe (składające się m.in. z masztu i ruchomych ramion), niedawno zdemontowane z sieci PKP PLK w Wałbrzychu, planowane są do montażu na stacji w Tarnowskich Górach, gdzie będzie przebudowywany układ torowy i budowany będzie nowy peron.

- Chcemy na tej stacji przywrócić tą historyczną infrastrukturę kształtową. W Bytomiu Karbiu pozostały tylko semafory świetlne, natomiast w Tarnowskich Górach, w ramach remontu, chcemy zabudować semafory kształtowe, żeby przypominały jak dawniej wyglądało na sieci kolejowej – zaznacza Kamil Czarnecki.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Kiedyś służyła przemysłowi, a obecnie w sezonie wozi turystów pomiędzy Bytomiem, Tarnowskimi Górami a Miasteczkiem Śląskim. Można nią dotrzeć m.in. do Zabytkowej Kopalni Srebra czy nad zalew Nakło-Chechło.

Trasa waskotorowki Bytom

Może Cię zainteresować:

Nie z węglem, a z ludźmi. Jest szansa na powrót wąskotorówki do bytomskiej EC Szombierki. I nie tylko...

Autor: Aleksandra Szlęzak

02/02/2025

Nocna szychta bytom 19 lipca 2024 1

Może Cię zainteresować:

Z Bytomia do Miasteczka Śląskiego w blasku księżyca. Za nami kolejna Nocna Szychta

Autor: Redakcja Bytomski

23/07/2024

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon
Reklama
Reklama