Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych otrzymało od PKP PLK elementy urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym (drążki sygnałowe, wałki sygnałowe, komponenty skrzyni zależności) oraz wyposażenia nastawni ze stacji Radzionków. Do Bytomia trafiły także semafory kształtowe mechaniczna tarcza manewrowa oraz dwie dźwignie sygnałowe.
– Jako Polskie Linie Kolejowe jesteśmy dumni, że możemy wspierać instytucje, które dbają o zachowanie dziedzictwa kolejowego i historii naszej techniki. Przekazywanie nieużywanych elementów infrastruktury na rzecz muzeów, stowarzyszeń czy organizacji to dla nas ważna część odpowiedzialności społecznej. Cieszymy się, że dzięki tym darowiznom, dawne urządzenia kolejowe stają się cennym materiałem edukacyjnym, który nie tylko przypomina o naszej przeszłości, ale i angażuje kolejne pokolenia w poznawanie historii kolejnictwa – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP PLK SA.
„Dla niektórych to jest kupka złomu, a dla nas to rzeczy bezcenne”
Jak mówi Kamil Czarnecki, prezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, PKP PLK regularnie przekazuje stowarzyszeniu darowizny. Zaznacza, że to rzeczy, które na normalnej kolei już nie będą potrzebne, a u nich stanowią element historyczny i przy standardach wąskotorowych posłużą jeszcze przez wiele lat.
- Rzeczywistą wartość trudno określić, bo tych rzeczy się już nie produkuje. Dla niektórych to jest kupka złomu, liczona jako kilogram, a dla nas to rzeczy bezcenne, których za chwilę już nie będzie można nigdzie pozyskać – podkreśla Kamil Czarnecki.
Otrzymane od PKP PLK części z nastawni w Radzionkowie będą wykorzystywane do uruchamiania napędów na terenie stacji Bytom Karb Wąskotorowy. - Mamy tam jedną czynną nastawnię, którą się udało w ostatnich latach staraniem wolontariuszy odbudować. Wiele rozjazdów już jest uruchomionych, a kolejne czekają na swoją kolej – mówi prezes SGKW.
Semafory kształtowe będą przypominały o dawnej kolei
Z kolei semafory kształtowe (składające się m.in. z masztu i ruchomych ramion), niedawno zdemontowane z sieci PKP PLK w Wałbrzychu, planowane są do montażu na stacji w Tarnowskich Górach, gdzie będzie przebudowywany układ torowy i budowany będzie nowy peron.
- Chcemy na tej stacji przywrócić tą historyczną infrastrukturę kształtową. W Bytomiu Karbiu pozostały tylko semafory świetlne, natomiast w Tarnowskich Górach, w ramach remontu, chcemy zabudować semafory kształtowe, żeby przypominały jak dawniej wyglądało na sieci kolejowej – zaznacza Kamil Czarnecki.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie. Kiedyś służyła przemysłowi, a obecnie w sezonie wozi turystów pomiędzy Bytomiem, Tarnowskimi Górami a Miasteczkiem Śląskim. Można nią dotrzeć m.in. do Zabytkowej Kopalni Srebra czy nad zalew Nakło-Chechło.

Może Cię zainteresować: