Zanim rozpisano konkurs, Pracownia Badań i Innowacji Społecznych Stocznia przeprowadziła badanie społeczne. Za jego sprawą poznano opinie obywateli i funkcjonariuszy odnośnie wyglądu komend i ich najbliższego otoczenia. Nie trzeba być jasnowidzem, aby domyślić się wyników. Pomijając mundury i radiowozy, w identyfikacji wizualnej polskiej Policji panuje chaos. Dotąd poszczególne jednostki posługiwały się znakami opartymi o odznakę, lecz często ją modyfikowały według znanych tylko sobie kryteriów. W ten sposób miały one różne kształty, inne kolory taśm, a napisy na nich występowały w najróżniejszych czcionkach.
W związku z tym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych wraz ze Stowarzyszeniami Projektantów Form Przemysłowych, Twórców Grafiki Użytkowej oraz Architektów Rzeczypospolitej Polskiej ogłosiło konkurs. Zaproszono do niego 18 uczestników. Do pierwszego etapu zgłosiło się 10. Do następnego przeszło pięciu.
Konkurs wygrała bytomska pracownia Idee, która oparła swój projekt o najczęściej wykorzystywanyprzez komisariaty symbol, czyli odznakę. Wzór został jednak znacznie uproszczony, dzięki czemu będzie łatwy do wykorzystywania w wielu zastosowaniach.
Nowy system identyfikacji wizualnej będzie stopniowo wdrażany wraz z zakrojonym na szeroką skalę projektem modernizacji posterunków, komisariatów i komend Policji w całej Polsce. Do 2015 roku MSW chce przeznaczyć na ten cel około 1 mld zł. Obecnie trwa konkurs na modelowe rozwiązanie koncepcji architektonicznej.
Pracownię Idee od 2009 roku tworzą wspólnie Agata Korzeńska i Paweł Krzywda. Obydwoje pracują w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Agata jest asystentką w Pracowni Typografi, a Paweł wykładowcą prowadzącym Pracownię Identyfikacji Wizualnej. Duet ten może popisać się wieloma dokonaniami, o czym można dowiedzieć się na jego oficjalnej stronie. Za zwycięstwo w konkursie na logo Policji pracownia otrzyma 20 tys. zł.