Film Kutza odnosi się do ważnych wydarzeń w historii Polski - powstań śląskich, toczonych w momencie formowania się Państwa Polskiego. Film Kutza nosi cechy ballady - łączy realizm z baśniową fikcją. Spektakl Opery Śląskiej korzysta z tych malarskich i poetyckich obrazów, śląskiego języka i piosenek oraz ludowej stylistyki.
Tkankę muzyczną spektaklu tworzy przebogaty dorobek śląskich kompozytorów. Brzmi tu poważna, sakralna, filmowa i ludowa muzyka Wojciecha Kilara, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Bolesława Szabelskiego, kameralna i symfoniczna muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego z poruszającą trzecią częścią Symfonii Pieśni Żałosnych i pieśnią „Kajze mi sie podzioł mój synocek miły”.
Spektakl nawiązuje do estetyki dzieła Kutza - wplata elementy folkloru, groteskę, rubaszność w złożony język choreograficznej wypowiedzi. Sceniczne przetworzenie filmu z pietyzmem odnosi się do pierwowzoru, uwypukla charakterystyczną dla Śląska siłę tradycji, więzów rodzinnych, stanowczość charakterów i głębię poczucia regionalnej tożsamości. Ascetyczna scenografia, multimedialne projekcje oraz symboliczne rekwizyty uzupełniają metaforyczny przekaz płynący z filmu.
- W obliczu 100. rocznicy Powstań Śląskich stworzenie spektaklu opartego na ikonie polskiej filmografii staje się zasadne dla upamiętnienia obrazu Kutza i historii. Nowoczesny spektakl baletowy jest okazaniem szacunku minionym bohaterom oraz szansą na przywrócenie pamięci powstań i polskiej historii kolejnym pokoleniom - dodaje reżyser i choreograf spektaklu Artur Żymełka.
Przedsięwzięcie powstało przy pomocy dofinansowania ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Spektakle można jeszcze obejrzeć w weekend 26 i 27 czerwca 2021 r.
Bilety do nabycia na stronie: opera-slaska.pl
OBSADA
Matka/ Kobieta w szarości – Mitsuki Noda, Ai Okuno
Kobieta w czerwieni – Michalina Drozdowska, Monika Latusek
Sanitariuszka/Kobieta w bieli – Ai Okuno, Michalina Drozdowska
Mężczyzna w czerni – Douglas de Oliveira Ferreira, Keisuke Sakai
Gabriel Basista, najmłodszy brat – Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz
Porucznik Stefan Sowiński – Keisuke Sakai, Karol Pluszczewicz
Kobiety w czerni – Ellen Bremer, Dominika Woszek/ Christina Janusz, Małgorzata Timofiejew
Ojciec – Paweł Kranz
Kobieta w żółtym – Kurara Ushizaka, Monika Latusek
Zespół: Ellen Bremer, Michalina Drozdowska, Sara Guarnieri, Christina Janusz, Anna Kmiecik-Sokalla, Paweł Kranz, Sylwia Kubacka-Werner, Thais Henrique Rocha, Aleksandra Lach, Monika Latusek, Maja Liszczyk, Katarzyna Nalepa, Mitsuki Noda, Patryk Nowacki, Ai Okuno, Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz, Keisuke Sakai, Krzysztof Szczygieł, Małgorzata Timofiejew, Kurara Ushizaka, Dominika Woszek.
Sopran: Gabriela Gołaszewska, Ewelina Szybilska
Balet, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza
kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz
reżyseria i choreografia: Artur Żymełka
scenografia: Martyna Kander
kostiumy: Małgorzata Słoniowska
wizualizacje: Jagoda Chalcińska
realizacja świateł: Karolina Gębska
współpraca muzyczna: Jan Stańczyk
kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla
asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak
pedagog baletu: Kazimierz Cieśla
inspektor baletu: Ewa Czampiel- Matura
pianista baletu: Natalia Myślewicz
Muzyka: Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Michał Spisak, Stefan Kisielewski, Bolesław Szabelski.