100 km/h do Zabrza
Stan infrastruktury kolejowej w naszym mieście jest obecnie smutnym wspomnieniem po dawnej świetności. Na szczęście, to już tylko kwestia czasu, żeby bytomska kolej weszła na zupełnie nowy poziom. Aktualnie trwa warta ponad 250 milionów złotych inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych w przebudowę szlaku Bytom - Bytom Bobrek - Zabrze Biskupice. Robotnicy wymieniają 41 km torów i sieci trakcyjnej, 32 rozjazdy i odnowią 35 obiektów inżynieryjnych. W 2022 roku, gdy prace dobiegną końca pociągi będą mogły poruszać się na tym odcinku z prędkością do 100 km/h. W efekcie połączenie Bytomia z Gliwicami, które ma wrócić od nowego rozkładu jazdy, będzie posiadało bardziej atrakcyjne czasy przejazdu, bo podróż będzie trwała zaledwie 20 minut.
Nowe tory i perony
Jeszcze większa inwestycja będzie miała miejsce na linii 131 z Chorzowa, przez Bytom, do Nakła Śląskiego. Na przebudowę tego odcinka PKP PLK przeznaczą aż 1,2 miliarda złotych. W tym przypadku zostanie wymienionych 80 km torów i sieci trakcyjnej, przebudowanych lub wybudowanych zostanie 29 obiektów inżynieryjnych, pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem, co przyczyni się do zwiększenia przepustowości linii, a w Bytomiu powstanie Lokalne Centrum Sterowania z nowoczesnymi systemami. Ponadto zostaną odnowione perony na stacjach leżących przy linii, natomiast przystanek Bytom Północny zostanie przesunięty w pobliże ul. Strzelców Bytomskich, aby poprawić jego dostępność dla pasażerów. Duże zmiany czekają przedwojenną halę peronową - jedną z zaledwie trzech takich w Polsce - która ma zostać gruntownie odnowiona, a pod nią znajdzie się nowy układ torowy i zupełnie nowe perony. Przebudowa obejmie również oba przejścia podziemne na perony, z czego jedno z nich zostanie wyposażone w windy. Obecnie trwają prace projektowe - prace budowlane przewidziano na lata 2022 - 2024.
Czas na dworzec
Jak widać, w ciągu najbliższych lat linie kolejowe biegnące przez nasze miasto zostaną zmodernizowane, dzięki czemu podróże będą bardziej komfortowe i szybsze, natomiast do pełni szczęścia brakuje remontu gmachu dworca. Władze miasta od dłuższego czasu zabiegają, aby spółki kolejowe włączyły go do swoich planów inwestycyjnych, aby po przebudowie torowisk i peronów pasażerowie mogli korzystać również z nowoczesnej infrastruktury dworcowej.
- Zwróciliśmy się do PKP SA z wnioskiem o remont budynku dworca PKP w Bytomiu. W najbliższym czasie czeka nas remont hali peronowej, a także infrastruktury kolejowej przechodzącej przez nasze miasto, dlatego zależy nam na tym, aby inwestycja kolejowa została przeprowadzona w Bytomiu w sposób kompleksowy - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Z informacji, jakie otrzymaliśmy w odpowiedzi na nasz wniosek od właściciela dworca, spółki PKP SA, budynek został wskazany, jako obiekt wymagający prac remontowych. Walczymy o to, aby PKP wyremontowało bytomski dworzec w najbliższych latach - dodaje.
PKP SA aktualnie prowadzi prace przygotowawcze do Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2024 - 2030, w ramach którego spółka będzie kontynuować odnowę wybranych obiektów w całym kraju. Wśród nich ma się znaleźć gmach bytomskiej stacji, który został wpisany na listę obiektów wymagających prac remontowych, co zakwalifikowało go do dalszych analiz przedinwestycyjnych. Inwestycja będzie jednak uzależniona od pozyskania przez PKP zewnętrznego dofinansowania, w tym z Unii Europejskiej.
Bytomski dworzec kolejowy powstał w 1929 roku w miejscu starego budynku stacji. Pierwotnie jego wygląd znacznie różnił się od obecnego, gdyż posiadał elewację z cegły klinkierowej i architektonicznie posiadał wiele podobieństw do powstałego kilka lat później dworca w Düsseldorfie. W latach powojennych bytomski dworzec został przynajmniej dwukrotnie przebudowany.