Kolej Plus ma ograniczać poziom wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Na realizację programu przeznaczonych jest łącznie 6,6 miliarda złotych, z czego 5,6 mld zł to środki pochodzące z Budżetu Państwa, natomiast ok. 1 mld zł wyłożą jednostki samorządu terytorialnego. Pierwszy etap jest już za nami. PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały oceny formalnej złożonych wniosków i zakwalifikowały do kolejnej części programu 75 projektów z całej Polski, w tym 17 z województwa śląskiego.
Teraz samorządy muszą w ciągu 12 miesięcy przygotować wstępne studium planistyczno-prognostyczne obejmujące m.in. oszacowanie kosztów inwestycji, wykonanie schematów linii, opracowanie rozkładu jazdy oraz opisu infrastruktury kolejowej, bocznic czy posterunków ruchu, a także przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego w przypadku budowy nowych przystanków kolejowych.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraz z poszczególnymi gminami złożyła 13 projektów do programu Kolej Plus, które zakwalifikowały się do drugiego etapu. W maju w drodze przetargu wyłoniono wykonawcę opracowania dokumentacji. Zostanie ona także wykorzystana dla potrzeb Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej.
- Jako Metropolia zobowiązaliśmy się także do sfinansowania wymaganego 15-procentowego wkładu własnego kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów, który będzie realizowany w ramach tego rządowo-samorządowego programu inwestycji kolejowych na terenie GZM. Wyjątek dotyczy jedynie wniosku liniowego dot. linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota-Orzesze Jaśkowice, który został złożony również przy udziale Województwa Śląskiego, deklarującego sfinansowanie odcinka poza GZM - tłumaczy Grzegorz Kwite, członek zarządu GZM.
Wśród projektów zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus znalazła się budowa połączenia połączenia Bytomia z Rudą Śląską oraz powstanie jednego lub dwóch nowych przystanków kolejowych: Bytom Os. Arki Bożka oraz Bytom Rozbark.
- Inwestycje kolejowe w Metropolii są konieczne, aby usprawnić komunikację w naszym regionie i poprawić komfort podróży mieszkańcom dojeżdżającym do szkół, pracy czy na zakupy - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Kluczowy dla naszych mieszkańców jest dojazd do Katowic i Gliwic, nad którym pracujemy wspólnie z PKP PLK i GZM. Bardzo ważne są też pozostałe kierunki, dlatego wraz z Metropolią wnioskujemy o dofinansowanie w ramach programu „Kolej Plus” do budowy dwóch nowych przystanków osobowych i nowego połączenia Bytomia z Rudą Śląską - dodaje.
Pociągi z Bytomia do Katowic cieszą się rosnącym zainteresowaniem pasażerów, jednak wielu z nich wybiera inne środki transportu ze względu na konieczność dotarcia do dworca przy placu Wolskiego. Dzięki powstaniu nowych przystanków połączenie stanie się bardziej dostępne, co z pewnością przyczyni się do rozładowania tłoku w autobusach M3 (dawnych 820) i 830. Obecnie pociągi przejeżdżają przez osiedle Arki Bożka i Rozbark, ale się tam nie zatrzymują.
Z kolei w ramach budowy nowego połączenia z Rudą zaplanowano powstanie nowej łącznicy Kuźnica - Bytom Bobrek Wschód oraz torów pomiędzy Rudą Śląską a Rudą Śląską Orzegów. Pozwolą one też na kursowanie pociągów w kierunku Zabrza i Gliwic.
Realizacja programu Kolej Plus ma potrwać do 2028 roku, lecz niewykluczone, że poszczególne inwestycje zostaną wcześniej oddane do użytku.