Pociągi zatrzymają się na Rozbarku i Arki Bożka?

Rozbark i osiedle Arki Bożka mogą zyskać własne przystanki kolejowe. Metropolia zleciła opracowanie dokumentacji 13 projektów zgłoszonych do programu „Kolej Plus”, wśród których znalazły się dwa przedsięwzięcia dotyczące Bytomia.

Byt pociag zabie doly

Kolej Plus ma ograniczać poziom wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei. Na realizację programu przeznaczonych jest łącznie 6,6 miliarda złotych, z czego 5,6 mld zł to środki pochodzące z Budżetu Państwa, natomiast ok. 1 mld zł wyłożą jednostki samorządu terytorialnego. Pierwszy etap jest już za nami. PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały oceny formalnej złożonych wniosków i zakwalifikowały do kolejnej części programu 75 projektów z całej Polski, w tym 17 z województwa śląskiego.

Teraz samorządy muszą w ciągu 12 miesięcy przygotować wstępne studium planistyczno-prognostyczne obejmujące m.in. oszacowanie kosztów inwestycji, wykonanie schematów linii, opracowanie rozkładu jazdy oraz opisu infrastruktury kolejowej, bocznic czy posterunków ruchu, a także przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego w przypadku budowy nowych przystanków kolejowych.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wraz z poszczególnymi gminami złożyła 13 projektów do programu Kolej Plus, które zakwalifikowały się do drugiego etapu. W maju w drodze przetargu wyłoniono wykonawcę opracowania dokumentacji. Zostanie ona także wykorzystana dla potrzeb Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej.

- Jako Metropolia zobowiązaliśmy się także do sfinansowania wymaganego 15-procentowego wkładu własnego kosztów kwalifikowalnych każdego z projektów, który będzie realizowany w ramach tego rządowo-samorządowego programu inwestycji kolejowych na terenie GZM. Wyjątek dotyczy jedynie wniosku liniowego dot. linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota-Orzesze Jaśkowice, który został złożony również przy udziale Województwa Śląskiego, deklarującego sfinansowanie odcinka poza GZM - tłumaczy Grzegorz Kwite, członek zarządu GZM.

Wśród projektów zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus znalazła się budowa połączenia połączenia Bytomia z Rudą Śląską oraz powstanie jednego lub dwóch nowych przystanków kolejowych: Bytom Os. Arki Bożka oraz Bytom Rozbark.

- Inwestycje kolejowe w Metropolii są konieczne, aby usprawnić komunikację w naszym regionie i poprawić komfort podróży mieszkańcom dojeżdżającym do szkół, pracy czy na zakupy - mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. - Kluczowy dla naszych mieszkańców jest dojazd do Katowic i Gliwic, nad którym pracujemy wspólnie z PKP PLK i GZM. Bardzo ważne są też pozostałe kierunki, dlatego wraz z Metropolią wnioskujemy o dofinansowanie w ramach programu „Kolej Plus” do budowy dwóch nowych przystanków osobowych i nowego połączenia Bytomia z Rudą Śląską - dodaje.

Pociągi z Bytomia do Katowic cieszą się rosnącym zainteresowaniem pasażerów, jednak wielu z nich wybiera inne środki transportu ze względu na konieczność dotarcia do dworca przy placu Wolskiego. Dzięki powstaniu nowych przystanków połączenie stanie się bardziej dostępne, co z pewnością przyczyni się do rozładowania tłoku w autobusach M3 (dawnych 820) i 830. Obecnie pociągi przejeżdżają przez osiedle Arki Bożka i Rozbark, ale się tam nie zatrzymują.

Z kolei w ramach budowy nowego połączenia z Rudą zaplanowano powstanie nowej łącznicy Kuźnica - Bytom Bobrek Wschód oraz torów pomiędzy Rudą Śląską a Rudą Śląską Orzegów. Pozwolą one też na kursowanie pociągów w kierunku Zabrza i Gliwic.

Realizacja programu Kolej Plus ma potrwać do 2028 roku, lecz niewykluczone, że poszczególne inwestycje zostaną wcześniej oddane do użytku.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon