Gliwice są po Katowicach drugim miastem, do którego każdego dnia dojeżdża najwięcej bytomian do pracy lub szkoły. Z tego względu od dawna w Bytomiu mówi się o potrzebie funkcjonowania kolejowego połączenia obu miast. Niestety dotychczasowe próby jego reaktywacji nie były nieudane, co raczej bardziej nieudolne i pomimo atrakcyjnych czasów przejazdu, bądź większego komfortu, przewoźnicy nie potrafili przekonać pasażerów do przesiadania się do pociągów z autobusów lub samochodów.
Ostatni raz pociągi z Bytomia do Gliwic wyjechały na trasę w 2013 roku. Po latach przerwy Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia postanowiła wraz z Kolejami Śląskimi wspólnie reaktywować to połączenie.
- Kontynuujemy nasze działania w ramach podstawowego wariantu „zero” Koncepcji Kolei Metropolitalnej, który zakłada rozwój transportu kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury. Od 2022 roku chcemy dać mieszkańcom Metropolii nowe możliwości podróżowania koleją - tłumaczy Grzegorz Kwitek, członek Zarządu GZM. - Można powiedzieć, że to przełomowy moment. Do tej pory dofinansowywaliśmy połączenia, które zostały zaproponowane przez organizatora kolejowych przewozów pasażerskich, czyli Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. Teraz to my, jako Metropolia, podtrzymując wolę obecnego poziomu finansowania pociągów, zaproponowaliśmy również listę nowych połączeń, które jesteśmy gotowi w całości sfinansować. Przygotowaliśmy również projekt rozkładu jazdy dla nowych, finansowanych przez GZM połączeń. Od początku to w pełni nasza inicjatywa - dodaje.
GZM sfinansuje 15 par pociągów na trasie Bytom - Gliwice. Składy będą kursować co 1h w godzinach szczytu oraz co 2h poza szczytem. Ponadto godziny kursowania pociągów mają być dopasowane m.in. do funkcjonowania podstrefy gliwickiej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, żeby pracownicy mogli wygodnie dojechać do pracy i wrócić do domu.
- Koleje Śląskie mają zamówiony rozkład jazdy i planują uruchomienie połączenia Gliwice - Bytom. Prawdopodobnym terminem uruchomienia połączeń byłby nowy rozkład jazdy, który wchodzi w życie 12.12.2021 - informuje Tomasz Musioł, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Ostateczne szczegóły rozkładu jazdy pociągów Bytom - Gliwice będą znane po opracowaniu rozkładu jazdy przez zarządcę infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Połączenie mają obsługiwać składy wyposażone m.in. w klimatyzację, toalety w obiegu zamkniętym, a także system informacji pasażerskiej.
- Cieszymy się, że możemy rozwijać połączenia na nowych trasach. Współpracujemy z ZTM, aby odpowiednio w miarę możliwości zsynchronizować rozkłady jazdy pociągów z autobusami, zwłaszcza na trasie Gliwice - Bytom, gdzie funkcjonują obecnie połączenia równoległe i powinny one uzupełniać się wzajemnie z ofertą kolejową, a także, by przesiadka w Gliwicach do autobusów zmierzających na tereny KSSE była jak najdogodniejsza. Warto podkreślić, że dzięki pracom modernizacyjnym na sieci PKP PLK SA czas jazdy pomiędzy centrum Gliwic a centrum Bytomia będzie wynosił jedynie 20 minut. Jesteśmy przekonani, że dobry rozkład, możliwość korzystania ze wspólnych rozwiązań biletowych w komunikacji kolejowej i drogowej oraz odpowiednia jakość pojazdów zachęcą pasażerów do korzystania z metropolitalnych rozwiązań kolejowych - wyjaśnia Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu GZM.