Autobusowe linie metropolitalne będę kursować niemal przez całą dobą z regularną, a w godzinach szczytu porannego i popołudniowego – ze zwiększoną częstotliwością.
Sześć pierwszych linii metropolitalnych zacznie działać 8 maja 2021
Będą obowiązywać zwykłe bilety komunikacji miejskiej. To znaczy, że chcąc przejechać nimi np. pomiędzy dwoma miastami, wystarczy, że skasujemy bilet jednorazowy oznaczony jako „2 Miasta lub 40 minut” lub będziemy mieć ze sobą bilet okresowy np. 30-dniowy na 2 miasta.
- Uruchomienie linii metropolitalnych to jedno z naszych działań, którego celem jest usprawnienie funkcjonowania komunikacji miejskiej do czasu budowy Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w którym odpowiada za rozwój transportu publicznego.
Sześć linii autobusowych, które zostaną uruchomione 8 maja, to pierwszy etap wprowadzanych przez GZM zmian. Na cały system nowych połączeń składa się 31 nowych linii, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się między największymi ośrodkami.
- Pierwsze z nich będą przede wszystkim obsługiwać duże miasta, czyli te trasy, na których podróżuje najwięcej pasażerów. Uruchamiane od 8 maja połączenia będą kursować pomiędzy 14 miastami i gminami GZM. W kolejnym etapie na ulice wyjadą autobusy tych linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną te linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM – mówi Aleksander Sobota, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Metropolitalnego ds. przewozów
Trasa przebiegu linii metropolitalnej w Bytomiu i najważniejsze zmiany dla pasażerów:
M3: Katowice, Bytom, Chorzów, Tarnowskie Góry
Powstaje nowa metrolinia M3 przekształcona z linii 820 i 830N oraz kursów nocnych linii 19. M3 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Tarnowskie Góry Dworzec.
- Zwiększona zostanie częstotliwość kursowania w dni robocze.
- Dzięki przejęciu przez linię M3 kursów linii 830N oraz nocnych kursów linii 19 możliwe będzie bezpośrednie połączenie Katowic i Tarnowskich Gór przez całą dobę;
- W celu zapewnienia wysokiej jakości usług przewozowych zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 830, która łącznie z linią M3 w godzinach szczytu zapewni odjazdy na odcinku Katowice – Bytom średnio co 7/8 min;
- Kursy linii 623N zostaną dostosowane do kursów nocnych linii M3 i skomunikowane na przystanku Bytom Dworzec;
Trasa linii w kierunku Tarnowskich Gór: Katowice Piotra Skargi 04* (Katowice Dworzec 07 – Katowice Plac Wolności 03 – Katowice Sokolska 01) – Dąb Huta Baildon 01 – Dąb Kościół 01 – Park Śląski Ogród Zoologiczny 01 – (Chorzów AKS 02) – Chorzów Rynek 01 – (Chorzów Metalowców 01) – Chorzów Stabika 02 – Bytom Arki Bożka 02 – (Bytom Teatr Tańca-Rozbark 02 – Bytom Pogoda 01) – Bytom Plac Sobieskiego 01 – Bytom Dworzec 04 – Stroszek Kopalnia 01 – Stroszek Osiedle 01 – (Sucha Góra Poczta 01 – Bobrowniki Śląskie 02) – Osada Jana 02 – Tarnowskie Góry Bytomska 02 – Tarnowskie Góry Dworzec 07
Trasa linii w kierunku Katowic: Tarnowskie Góry Dworzec 03 – Tarnowskie Góry Bytomska 01 – Osada Jana 01 – (Bobrowniki Śląskie 01 – Sucha Góra Poczta 02) – Stroszek Osiedle 02 – Stroszek Kopalnia 02 – Bytom Dworzec 01 – (Bytom Teatr Tańca-Rozbark 01) – Bytom Arki Bożka 01 – Chorzów Nowa 01 – (Chorzów Plac Powstańców Śl. 01) – Chorzów Estakada 01 – (Chorzów AKS 01) – Park Śląski Ogród Zoologiczny 02 – Dąb Kościół 02 – Dąb Huta Baildon 02 – Katowice Chorzowska 02 - (Katowice Sokolska 05 – Katowice Dworzec 07) Katowice Aleja Korfantego 02* - Katowice Piotra Skargi 04*
* - Przystanki oznaczone gwiazdką nie będą obsługiwane w kursach nocnych;
(…) - Przystanki w nawiasach to przystanki na trasach wariantowych lub przystanki obsługiwane w kursach nocnych;
Pozostałe linie metropolitalne ZTM
M1: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice
M1 będzie kursować na trasie: Katowice Mickiewicza (Katowice Dworzec) – Gliwice Arena Widowiskowo –Sportowa (przejazd po DTŚ).
- Linia ta zwiększy dostępność komunikacyjna pomiędzy Katowicami a Gliwicami.
- Będzie kursowała częściej, przez cały tydzień.
- Dodatkowo uruchomione zostaną kursy nocne oraz nowe przystanki: Ruda Południowa DTŚ i Zabrze Rondo Sybiraków, a także nowe stanowisko przystanku Chebzie Rondo.
M24: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze
M24 będzie kursować na trasie: Katowice Mickiewicza – Zabrze Goethego, zapewni połączenie Katowic i Zabrza.
- Ta linia będzie kursować dłużej.
- W weekendy będzie dostępna dla pasażerów przez cały dzień, z jednolitą częstotliwością.
Linie M1 i M24 zostają przekształcone z dotychczasowej linii 870.
M2: Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza
Utworzona zostaje nowa linia metropolitalna M2 przekształcona z dotychczasowych 801 i 831. M2 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Gołonóg Zajezdnia
- Będzie kursować ze zwiększoną częstotliwością.
- Dodatkowo uruchomione zostaną także kursy nocne.
M4: Sosnowiec, Katowice
Utworzona zostaje nowa linia metropolitalna M4 przekształcona z linii 815 i 908N. M4 będzie kursować na trasie Katowice Piotra Skargi (Katowice Dworzec) – Zagórze Zajezdnia z kursami wydłużonymi do przystanku Ostrowy Górnicze Pomnik.
- Dzięki połączeniu linii 808 i 811 powstanie jedna często kursująca linia 808.
- Ta zmiana zwiększy dostępność komunikacyjną m.in. w okolicy przystanków Sielec Wawel Kościół i Katowice Strefa Kultury NOSPR oraz częstotliwość kursowania w dni wolne.
- Ponadto linie M4 i 808 zapewnią wspólnie równy, 10-minutowy takt kursowania pomiędzy Sosnowcem a Katowicami w godzinach szczytów.
- Wydłużą się godziny kursowania oraz uruchomione zostaną kursy nocne w wydłużonej relacji.
M18: Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy
Z przekształcenia linii E-2 powstaje nowa linia M18, która będzie kursować na trasie Tychy Osiedle „Z1” – Gliwice Plac Piastów.
- To szybka, stała linia, łącząca Tychy z Gliwicami, która będzie kursować przez cały dzień
W system linii metropolitalnych będzie się wpisywał w mechanizm „samodoskonalenia”. Oznacza to, że co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy wykorzystania połączeń z użyciem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów. Jest to mechanizm, który pozwala na znacznie lepsze dopasowanie siatki połączeń do potrzeb. W celu dalszego doskonalenia tych połączeń, Metropolia planuje również zbudować narzędzie online z wykorzystaniem geoankiet. Odbędą się również spotkania z mieszkańcami, podczas których przeanalizowane zostaną zgłoszone sugestie dotyczące zmiany funkcjonowania połączeń metropolitalnych.
Fot. Katarzyna Pachelska