Linie metropolitalne Zarządu Transportu Metropolitalnego to system 31 linii autobusowych, dzięki którym, w zamierzeniu ZTM, będzie można łatwiej przemieszczać się między największymi ośrodkami Śląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pierwsze z nich, które miały zostać uruchomione 5 kwietnia, będą przede wszystkim obsługiwać duże miasta, a co za tym idzie - duże potoki pasażerskie. W kolejnym etapie na ulice wyjadą autobusy tych linii, których główną rolą będzie integracja obszarów Metropolii. W ostatnim z etapów uruchomione zostaną te linie, których celem będzie zwiększenie dostępności komunikacyjnej na obszarze GZM.
Autobusy Metrolinii nie wyjadą na drogi metropolii 5 kwietnia
W czasie III fali pandemii jednak utrzymanie daty 5 kwietnia 2021 r. jako startu nowych linii metropolitalnych okazuje się niemożliwe.
– Uruchamianie nowych połączeń, w czasie trudnego do przewidzenia popytu na przewozy, nie jest działaniem właściwym. W związku z tym nie chcemy wdrażać projektu w okresie, kiedy linie nie będą spełniały swoich zadań. Utrzymanie wcześniej zaplanowanego terminu nie jest obecnie uzasadnione ani potrzebami przewozowymi, ani zasadami ekonomii – wskazuje Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM.
– To była trudna decyzja, tym bardziej, że nasi pracownicy oraz przedstawiciele gmin włożyli już bardzo dużo pracy w realizację tego projektu – przyznaje dyrektor Sobota.
GZM i ZTM na razie nie wskazują precyzyjnego, nowego terminu uruchomienia pierwszych autobusowych linii metropolitalnych. Uzależnione to zostało od rozwoju sytuacji. Zdecydowano jednak, że nowe połączenia powinny ruszyć tydzień po zakończeniu lockdownu. – Takie postawienie sprawy zwiększa naszą elastyczność – dodaje dyrektor Sobota.
Uruchomienie Metrolinii nastąpi w trzech etapach
Pierwszy z nich zakłada pojawienie się na drogach sześciu linii autobusowych:
- M1 (Katowice - Chorzów - Świętochłowice - Ruda Śląska - Zabrze - Gliwice)
- M2 (Katowice - Sosnowiec - Dąbrowa Górnicza)
- M3 (Katowice - Chorzów - Bytom - Tarnowskie Góry)
- M4 (Sosnowiec - Katowice)
- M18 (Gliwice - Gierałtowice - Mikołów - Tychy)
- M24 (Katowice - Chorzów - Świętochłowice - Ruda Śląska - Zabrze)
- oraz zmodyfikowanej linii lotniskowej AP (Katowice - Ożarowice - Port Lotniczy).
System linii metropolitalnych będzie się wpisywał w mechanizm „samodoskonalenia”. Co 6 miesięcy Metropolia będzie dokonywała analizy wykorzystania połączeń z użyciem m.in. nowego systemu liczenia pasażerów. Jest to mechanizm, który pozwala na znacznie lepsze dopasowanie siatki połączeń do potrzeb. W celu dalszego doskonalenia tych połączeń, Metropolia planuje również zbudować narzędzie online z wykorzystaniem geoankiet. Odbędą się również spotkania z mieszkańcami, podczas których przeanalizowane zostaną zgłoszone sugestie dotyczące zmiany funkcjonowania połączeń metropolitalnych.
Fot. ZTM