Nadchodzą spore nowości w rozkładzie jazdy autobusów na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W tym tygodniu Zarząd Transportu Metropolitalnego przedstawił założenia systemu 30 połączeń, które mają usprawnić poruszanie się między miastami naszej konurbacji.
Zgodnie z przedstawionymi planami metrolinie ma cechować zwiększona częstotliwość kursowania (na wybranych odcinkach co 15 minut), skrócony czas przejazdów oraz wysoki standard taboru. Oznaczenia nowych linii zostaną poprzedzone literą „M”, dzięki czemu będzie można je łatwo odnaleźć na rozkładach jazdy.
- W wyniku przeprowadzonych prac przygotowaliśmy projekt sieci linii metropolitalnych, uwzględniający m.in. przebieg linii, lokalizację przystanków, na których będą się zatrzymywać autobusy, proponowany tabor, a także opracowaliśmy rozkłady jazdy - wyjaśnia Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM. - To było prawdziwe wyzwanie i cieszę się, że osiągnęliśmy kompromis z gminami – dodaje Aleksander Sobota.
Wdrożenie metrolinii zostało podzielone na trzy etapy. Pierwszy z nich rozpocznie się 5 kwietnia - wtedy uruchomione zostanie 6 pierwszych połączeń. II i III etap projektu zostaną wdrożone do końca 2021 roku.
Na przedstawionym schemacie linii możemy zauważyć, że w Bytomiu pojawią się następujące połączenia:
- linia M3: Katowice - Chorzów - Bytom - Tarnowskie Góry
- linia M14: Gliwice - Zabrze - Bytom - Tarnowskie Góry - Ożarowice
- linia M16: Gliwice - Zabrze - Bytom
- linia M17: Bytom - Piekary Śl. - Siemianowice Śl. - Czeladź - Sosnowiec
- linia M20: Ożarowice - Piekary Śląskie - Bytom
- linia M21: Bytom - Ruda Śl. - Mikołów
- linia M102: Bytom - Radzionków - Tarnowskie Góry
Najpewniej zastąpią one istniejące połączenia, z którymi by się dublowały. Urząd Miejski potwierdził już na swojej stronie internetowej, że zamiast autobusów 820 i 94 będą kursować metrobusy nr M3 i M102. Szczegóły dotyczące dokładnego rozlokowania przystanków i rozkładu jazdy zostaną udostępnione przez ZTM w późniejszym czasie, gdyż wciąż jeszcze trwają ustalenia z gminami w kwestii przebiegu metrolinii. Ceny biletów będą takie same, jak na zwykłe linie.
Wraz z uruchomieniem metrolinii ZTM zapowiada rozpoczęcie konsultacji społecznych, aby jeszcze lepiej dopasować ofertę przewozową do potrzeb pasażerów.