Przed wojną z Bytomia do Berlina kursował pociąg zwany Latającym Ślązakiem, który rozwijał prędkość 160 km/h. Był to wówczas najszybszy pociąg spalinowy na świecie. Patrząc na stan torowisk w Bytomiu i całej infrastruktury pasażerskiej aż trudno w to dziś uwierzyć. Pociągi wloką się tu z prędkością zaledwie kilkudziesięciu kilometrów na godzinę i zaledwie na kilku odcinkach wyremontowanych w ostatnich latach mogą bardziej się rozpędzić.
Mimo to kolej w Bytomiu powoli odzyskuje pasażerów. Rosnąca liczba kursów, niska cena biletów, przepełnione autobusy i zakorkowane drogi skłaniają coraz więcej mieszkańców do korzystania z oferty przewozowej Kolei Śląskich. O ile kilka lat temu pasażerowie doczekali się remontu dworcowego holu i tunelu pod peronami, to same platformy na naszej głównej stacji prezentują się fatalnie. Podobnie jest też na innych bytomskich przystankach, ale na szczęście ma się to wkróce zmienić.
Po wielu perypetiach przetargowych (unieważnienia postępowań, odwołania oferentów itp.) PKP PLK wreszcie podpisały kontrakt na realizację inwestycji pod nazwą „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie”. Wykonawcą została firma PORR S.A., która za zaprojektowanie i zmodernizowanie 80 km torów i sieci trakcyjnej otrzyma 1,2 mld zł. W ramach prac odnowione zostaną także perony na stacjach znajdujących się przy trasie, w tym m.in. Bytom, Bytom Karb i Bytom Północny, który zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami zostanie przesunięty w pobliże ul. Strzelców Bytomskich, co sprawi, że przystanek stanie się bardziej dostępny dla mieszkańców Vitoru. Ponadto stacje zostaną wyposażone w nowe nagłośnienie, oświetlenie, oznakowanie, ławki oraz wiaty, natomiast na bytomskim dworcu zostanie wyremontowana zabytkowa hala peronowa - jedna z zaledwie trzech takich w Polsce.
- Modernizacja linii kolejowej nr 131 będzie milowym krokiem do nowoczesnej i przyjaznej kolei w województwie śląskim. Prace, które obejmą m.in. wymianę sieci trakcyjnej, budowę i przebudowę peronów, pozwolą osiągnąć większe prędkości pociągów, przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Transport szynowy stanie się bardziej przystępny również dla osób niepełnosprawnych. Inwestycja znacząco poprawi stan infrastruktury w regionie, a co za tym idzie - jakości życia jego mieszkańców - powiedział Robert Magdziarz, wicewojewoda śląski.
Inwestycja będzie mieć wielką skalę. Oprócz wymiany samego torowiska i trakcji kolej wybuduje lub przebuduje łącznie 29 obiektów inżynieryjnych na trasie. W celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i sprawności ruchu pociągów na Węglówce w Bytomiu zostanie wybudowane Lokalne Centrum Sterowania, które zostanie wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
Zanim to nastąpi, wykonawca musi przygotować niezbędną dokumentację projektową, która będzie powstawać przez cały przyszły rok. Prace budowlane zaplanowano na lata 2022 - 2024. Po ich przeprowadzeniu pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 120 km/h. Dzięki temu niebagatelnie skróci się czas ich przejazdu, który teraz np. na trasie z Bytomia do Katowic wynosi już tylko 26 minut. Warto podkreślić, że powyższa inwestycja będzie miała duży wpływ na komfort podróżowania do Pyrzowic, ponieważ to właśnie po tej linii będą kursować pociągi na lotnisko.