Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza czynna bez przerwy kolej wąskotorowa na świecie. Powstała w roku 1853 i przez lat służyła przemysłowi. Teraz jest jedną z najciekawszych atrakcji turystycznych naszego regionu, ale by mogła regularnie kursować konieczne są remonty kolejowej infrastruktury. Tym razem modernizowane jest torowisko wąskotorówki w rejonie stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w okolicy Dąbrowy Miejskiej.
Co obejmuje remont Górnośląskich Kolei Wąskotorowych?
- Prace łącznie obejmują około 1,5 km torów. Wymieniane są podkłady i przytwierdzenia szyn. Dzięki temu jakość infrastruktury w naszym mieście znacznie się poprawi – podkreśla Kamil Czarnecki z Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Prace przeprowadza spółka „Dekadex” z Dąbrowy Górniczej, a ich koszt to 770 tys. zł. Inwestycja na bytomskim odcinku Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej jest możliwa dzięki dotacji z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którą pozyskało miasto.
- To wciąż jedna z największych i najbardziej popularnych atrakcji turystycznych w Bytomiu. To również najstarsza, stale funkcjonująca kolej wąskotorowa na świecie i staramy się o nią dbać – zapewnia Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.
Czy bytomska wąskotorówka nadal kursuje?
Modernizacja torowiska wąskotorówki w Bytomiu powinna się zakończyć na przełomie października i listopada. Remont nie zatrzymał jednak pociągów, a sezon w Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych został w tym roku wydłużony.
- Wykonawca pracuje od poniedziałku do piątku, tak aby w weekend pociągi mogły przejechać po trasie. Kursujemy do 20 września do Miasteczka Śląskiego, a 26 września zapraszamy na Industriadę, która w tym roku obywa się w trochę późniejszym terminie – mówi Kamil Czarnecki.
Wąskotorówką będzie można jeździć także później. Od października do grudnia do rozkładu wraca oferta „Srebrny pociąg” i na jednym bilecie będzie można przejechać z Katowic do Bytomia Kolejami Śląskimi, a dalej do Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi.
https://www.youtube.com/watch?v=vETVB_BPobQ
fot. UM Bytom