Kolej wąskotorowa doczeka się modernizacji. Pomoże metropolia

Kolejka wąskotorowa to jedna z najciekawszych atrakcji na Górnym Śląsku. Niestety przez lata była zaniedbywana przez władze mast i tylko dzięki ludziom ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych nadal jeździ. To ma się zmienić. Na cel odbudowy przeznaczona ma zostać niemała kwota.

Byt kolej waskotorowa w bytomiu

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały w 1853 roku i liczyły wówczas 34 km długości. W 1856 roku długość ta zwiększyła się do 75 km. GKW w 1884 stały sie własnością państwa z siedzibą w Bytomiu. Na początku XX wieku linia wynosiła 130 km długości, a przewozy pasażerskie odbywały się na trasie Gliwice - Trynek - Rudy - Markowice - Racibórz. Przewozy turystyczne wprowadzono dopiero w 1990 roku na odcinku Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie. W sezonie letnim czynna jest rownież kolej parkowa w Parku Śląskim (Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku) w Chorzowie.

Miasto zadba o bytomską perełkę

Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło cieszy się ogromną popularnością, szczgólnie w okresie letnim. By mogła odpowiednio funkcjonować, zabytkowa infrastruktura potrzebuje remontu. - Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza atrakcja turystyczna, która w okresie wakacyjnym cieszy się ogromną popularnością - podkreśla prezydent Bytomia, Mariusz Wołosz. Na modernizację linii kolejowej nasze miasto pozyskało 770 tys. zł, a remont zrealizuje Przedsiębiorstwo Budownictwa i Handlu "DEKADEX" Sp. z o. o. z Dąbrowy Górniczej.

- Cieszę się, że udało się nam pozyskać środki z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dzięki którym wykonana zostanie modernizacja dużego odcinka torowiska kolejowego – mówi Mariusz Wołosz.

Jak będzie wyglądać remont?

Wykonawca, według zaplanowanych prac, ma zmodernizowac torowisko wąskotorowe w rejonie Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w okolicach Dąbrowy Miejskiej. Projekt zawiera również zdementowanie starych podkładów i torów kolejowych, by następnie wykonać świeżą podbudowę z kruszywa i położyć nowe podkłady wraz z torami. Realizator na wykonanie prac ma 90 dni, co oznacza, że modernizacja powinna skończyć się na przełomie paździenika i listopada tego roku.

- Mimo realizowanych prac przy torowisku kolejowym weekendowe kursy odbędą się zgodnie z planem. Kolej wąskotorowa będzie kursować w każdy weekend do 30 sierpnia - mówi Kamil Czarnecki ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon