Duże sieci sklepów na różne sposoby starają się dostosować do funkcjonowania w warunkach obowiązującego stanu epidemicznego. Jedne z nich umożliwiają zamawianie zakupów wprost do domu, a inne pozwalają skompletować je przez internet i odebrać w wyznaczonym punkcie. Wielu ludzi jednak wciąż woli samodzielnie kupować potrzebne im produkty, dlatego pomimo tych rozwiązań (które niestety nie zawsze działają tak, jak można by tego oczekiwać) wolą osobiście przychodzić do sklepów.
Ograniczona ilość osób, jakie mogą jednocześnie przebywać w sali sprzedaży powoduje, że przed sklepami często tworzą się długie kolejki. Aby je rozładować poszczególne sklepy m.in. wydłużają godziny otwarcia. Z kolei supermarkety Carrefour i Netto uruchomiły na swoich stronach internetowych mierniki ruchu. Za ich pomocą można sprawdzić ile ludzi robi zakupy w danym sklepie w poszczególnych godzinach i na tej podstawie przewidzieć, jak duże będą kolejki.
- Możliwość monitorowania ruchu w sklepach Netto to kolejne narzędzie, dzięki któremu chcemy zwiększyć komfort zakupów w naszych placówkach, szczególnie w tym wymagającym czasie - powiedział Janusz Stroka, prezes Netto Polska. Duńska sieć tworzy prognozę ruchu na bazie danych historycznych z transakcji kasowych oraz analizie liczby wystawionych paragonów przez każdą z czynnych kas konkretnego sklepu. Wykorzystane dane są codziennie aktualizowane, dzięki czemu uwzględniają wszystkie bieżące trendy oraz zachowania klientów sieci niemalże w czasie rzeczywistym.
- Udostępnianie klientom danych dotyczących ruchu w naszych sklepach to kolejny element przemyślanych działań, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa oraz wygody klientów sklepów Carrefour - wyjaśnił Michał Sacha, dyrektor marketingu, digital, IT, e-commerce i usług finansowych Carrefour Polska. Francuskie markety do tworzenia prognoz ruchu wykorzystują narzędzie o nazwie Traffic Meter zbierające w czasie rzeczywistym dane przez platformę Synerise z ponad 900 sklepów sieci. Podobnie jak w Netto, wskaźniki są tworzone w wyniku analizy danych historycznych z każdego punktu sprzedaży.
W celu sprawdzenia prognozy ruchu należy wejść w zakładkę "Znajdź sklep" na stronie Netto.pl, natomiast w serwisie Carrefour.pl należy kliknąć w baner z napisem "Sprawdź aktualny ruch w sklepie". Markety Netto w Bytomiu znajdują się przy ul. Łużyckiej, Strzelców Bytomskich oraz Wrocławskiej, tymczasem obiekty Carrefour funkcjonują przy al. Nowaka-Jeziorańskiego i ul. Reptowskiej.