Umowę na dostarczenie 10 nowych wagonów jednoczłonowych, spośród których 2 będą tramwajami dwukierunkowymi, podpisano blisko dwa lata temu, bo 8 marca 2018 roku. Wartość zamówienia opiewa na 29 mln zł netto. Budowa pierwszego z tramwajów dobiegła końca. 15 lutego wagon został przewieziony do MPK w Poznaniu. Tam czeka go proces homologacyjny.
Jak zapewniają przedstawiciele firmy Modertrans produkcja kolejnych wagonów przebiega zgodnie z harmonogramem. – Podczas niedawnej wizyty w fabryce w Biskupicach Wielkopolskich Prezes Zarządu naszej Spółki osobiście mógł się przyjrzeć zarówno pierwszemu, już niemal gotowemu wagonowi, jak i procesowi produkcji innych tramwajów. Usłyszał również zapewnienia ze strony Zarządu firmy Modertrans, o zakończeniu produkcji i dostarczeniu na Śląsk wszystkich zamówionych tramwajów w umownym terminie tj. do końca czerwca – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Kiedy pierwszy z 10 zamówionych wagonów zostanie przekazany Tramwajom Śląskim? Prawdopodobnie będzie to miało miejsce już w marcu. – Wagon ten jest już bowiem gotowy i w sobotnie wczesne popołudnie został przewieziony do zajezdni tramwajowej Franowo w Poznaniu, gdzie rozpocznie się proces homologacyjny. Po jego zakończeniu tramwaj przewieziony zostanie do zajezdni tramwajowej w Katowicach, gdzie prowadzona będzie procedura odbiorowa – precyzuje Zowada.
Jak wygląda nowy tramwaj?
Podróżnych korzystających z tramwajów z pewnością ucieszy fakt, że nowe wagony będą klimatyzowane. Znajdziemy tam także ładowarki USB. Zdecydowanym ułatwieniem jest też rampa ułatwiająca wjazd wózków do tramwaju. Wagony zostaną wyposażone również w inteligentne urządzenia wizualnej i fonicznej informacji pasażerskiej czy drzwi odskowo-przesuwne. Jeżeli chodzi o kwestie techniczne, to warto nadmienić, że wagon jest w połowie niskopodłogowy, a osadzono go na nowoczesnych wózkach trakcyjnych. Z kolei konstrukcja i design zewnętrzny serii wagonów dla spółki Tramwaje Śląskie S.A. bazuje na rozwiązaniach z pojazdów Moderus Gamma.
Niewykluczone, że Tramwaje Śląskie zamówią dodatkowo jeszcze 5 wagonów. Jak informuje rzecznik prasowy spółki Tramwaje Śląskie, zakup 10 wagonów jednoczłonowych z poznańskiego Modetransu jest możliwy dzięki realizacji współfinansowanego przez Unię Europejską pierwszego z dwóch zadań taborowych spółki, czyli „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”.
Takie tramwaje pojawią się na Piekarskiej
Jak informowaliśmy przed dwoma laty, wagony dwukierunkowe zamówione przez TŚ w poznańskim Modertransie, mają trafić na ulicę Piekarską. Nie należy jednak się obawiać, że z linii 38 znikną zabytkowe tramwaje typu N. Nowe modele mają bowiem jeździć na zmianę ze starymi. To odpowiedź przewoźnika na prośby starszych pasażerów o wagony niskopodłogowe, do których znacznie łatwiej wsiadać, niż do historycznych "enek".
Docelowo linia 38 ma zostać przedłużona do dworca kolejowego. Tramwaje będą kursować od zakładu pogrzebowego na ul. Piekarskiej, przez ul. Sądową, Powstańców Warszawskich, pl. Wolskiego, ul. Jagiellońską, Moniuszki, pl. Sikorskiego, ul. Katowicką, pl. Kościuszki, skąd powrócą na ulicę Piekarską. Nowy tabor pozwoli lepiej obsłużyć wydłużoną trasę.
https://www.youtube.com/watch?v=WIWeyqKaeIs
fot. Tramwaje Śląskie