150 dni pracy po 16 godzin na dobę, 400 mln zł, 1000 pracowników, 330 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego, 200 tys. mkw. nawierzchni bitumicznych i 500 tys. m sześciennych wykopów i nasypów…. To tylko niektóre statystyki z dziejów powstawania 20-kilometrowego odcinka A1.
Warto zaznaczyć, że autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Co ciekawe, jej trasa pokrywa się z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.
Termin otwarcia nowego odcinka wybrano nieprzypadkowo. Kierowcy podróżujący na święta Bożego Narodzenia na północ, będą mogli skorzystać z autostrady A1 i ominąć korkującą się zawsze Częstochowę. - Niewiele osób w to wierzyło, ale ciężka praca i olbrzymie zaangażowanie wszystkich stron biorących udział w realizacji 20-kilometrowego odcinka A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia przyniosło zakładany efekt – zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
To, jak zmieniał się krajobraz w związku z budową trasy można zobaczyć na zdjęciach opublikowanych w mediach społecznościowych GDDKiA.
Przypomnijmy, że w październiku 2015 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka F autostrady A1 z firmą Salini, a 27 czerwca 2016 r. złożono podpisy na umowie dotyczącej dofinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej. W międzyczasie doszło jednak do pewnych perturbacji i 29 kwietnia 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umowy na realizację inwestycji z firmą Salini z winy wykonawcy. - Z końcem kwietnia br., po wielokrotnych wezwaniach generalnego wykonawcy, firmy Sallini Polska, do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia – poinformowała GDDKiA.
Na początku maja GDDKiA postanowiła wyłonić wykonawcę robót zabezpieczających spośród wykonawców realizujących inne odcinki A1, do których wysłano stosowne zaproszenia. Chęć realizacji przedsięwzięcia zgłosiły trzy firmy. Wygrała oferta złożona przez konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe, BUDIMEX oraz BUDPOL. Błyskawicznie, bo już 24 lipca 2019 r. zawarto umowę na kontynuację robót związanych z budową autostrady A1 na odcinku węzeł Częstochowa Północ - węzeł Częstochowa Blachownia w zakresie robót zabezpieczających. Natomiast prace przy układaniu nawierzchni trasy głównej z betonu cementowego ruszyły już tydzień później. Kolejne miesiące to czas wytężonej pracy. Wykonano ogrodzenie, oznakowanie poziome i pionowe, zamontowano bariery energochłonne, a 23 grudnia 2019 r. udostępniono ciąg główny do ruchu.