Najnowsza produkcja bytomskiego teatru to opera komiczna, której akcja osadzona została w czasach sarmackich. Na deskach Opery Śląskiej można ją było oglądać już w 2015 roku. Reżyseruje Henryk Konwicki, kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk, a przygotowaniem chóru składającego się z młodych adeptów sztyki wokalnej zajęła się Krystyna Krzyżanowska-Łoboda. Efekty pracy będziemy mogli podziwiać 16 i 17 listopada.
Opera „Verbum nobile”, co tłumaczy się jako „słowo szlacheckie”, prezentowana jest pod hasłem „Studenckie słowo urodzinowo”. Inspiracją do jej wystawienia były trzy urodzinowe wydarzenia: 200.rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki, 90-leciem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz 75. sezonem artystycznym Opery Śląskiej w Bytomiu.
Sielska Rzeczpospolita sarmacka
Akcja opery rozgrywa się w XVIII wieku. Dwaj przyjaciele, szlachcic Serwacy i szlachcic Marcin, obiecali sobie nawzajem, że ich dzieci, a więc Zuzia i Michał, pobiorą się, gdy tylko dorosną. Jednakże młodzi mają inne plany na życie. Spotykają się po raz pierwszy przypadkiem, gdy Michał ulega wypadkowi. Wówczas Zuzia podejmuje się opieki nad nim. Chłopak nie zdradza jednak swej prawdziwej tożsamości, ukrywając się pod imieniem Stanisława… Po pewnym czasie młodzi zakochują się w sobie, lecz miłosną sielankę przerywa ojciec Zuzi, który dał słowo przyjacielowi, że jego córka poślubi jego syna… tak zawiązuje się zabawna intryga prowadząca do happy endu. – To historia miłości, która pokonuje wszystkie przeszkody i w finale zwycięża. Nawet poniekąd zwycięża tytułowe słowo szlacheckie, jednocześnie… nie łamiąc go. Jak to się udaje? To już rola płci nadobnej, która zawsze roztropnie znajdzie wyjście z sytuacji – wyjaśnia Henryk Konwiński, reżyser spektaklu.
Najnowsza produkcja Opery Śląskiej powstała w koprodukcji z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a w rolach solistów i chórzystów zobaczymy studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego. - W siatce godzin Wydziału Wokalno-Aktorskiego mamy przedmiot sceniczny oraz muzyczne opracowanie partii operowych. Do tej pory przedmiot ten odbywał się w systemie cotygodniowych zajęć. W tym roku podjęłam decyzję, że będzie on realizowany w systemie projektowym. Oznacza to, że zapewniamy studentom takie warunki, jakie będą mieć w późniejszej pracy na scenie. I tak też się to odbyło przy produkcji opery „Verbum Nobile” – zdradza dr hab. Ewa Biegas, dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach.
Czytaj dalej!
Najpierw casting wśród studentów
Casting odbył się w czerwcu, a 1 października rozpoczęła się praca nad operą. Realizatorzy przyznają, że młodzi adepci sztuki operowej świetnie się spisują. - Nie po raz pierwszy pracuję z młodymi solistami, bo mam już takie doświadczenia z Krakowa. Traktuję tę pracę ze szczególną odpowiedzialnością. Mam świadomość, że moje uwagi, to w jaki sposób prowadzę adeptów wokalistyki, muszą być kwintesencją całej mojej wiedzy – przyznaje Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny spektaklu. - Mamy tu do czynienia z językiem staropolskim, archaicznym. Samo śpiewanie po polsku nie jest łatwe, a moim zadaniem jest też zadbanie, aby tekst nie zakłócał frazy muzycznej. Cieszy mnie fakt, że mimo tych trudności, młodzi artyści z uwagą i zaangażowaniem przyjmują moje wskazówki i co oczywiście jest najważniejsze, realizują zalecenia. To dobrze świadczy o ich nastawieniu do tego zawodu, który tak naprawdę należy traktować jako artystyczne powołanie – dodaje.
Wysoki poziom artystyczny wykonawców „Verbum nobile” potwierdza też Krystyna Krzyżanowska-Łoboda, kierownik chóru. – W spektaklu biorą udział pierwsze roczniki Akademii Muzycznej, a więc ludzie najmniej doświadczeni, ale mają mnóstwo zapału i piękne głosy. Mam nadzieję, że spełnią oczekiwania widzów – mówi. Zaznacza też, że młodzi wykonawcy są utalentowani. – Większość z nich przyjęłabym od razu do naszego chóru – zdradza.
Premierę „Verbum nobile” zaplanowano na sobotę, 16 listopada, o godzinie 18.00. Kolejne spektakle odbędą się w niedzielę, 17 listopada, oraz w czwartek, 21 listopada.
Natomiast dzień po pierwszej prezentacji spektaklu, w ramach cyklu „Porozmawiajmy o Operze: Opera blisko Ciebie”, w sali koncertowej im. Adama Didura Opery Śląskiej o pracy nad operą opowiedzą realizatorzy, czyli dr hab. Ewa Biegas - dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Henryk Konwiński – reżyser oraz Tomasz Tokarczyk – kierownik muzyczny i studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.