Przez ostatnie trzy miesiące dziesiątki robotników pracowały od rana do wieczora przez 7 dni w tygodniu, aby dotrzymać ostatecznego terminu przywrócenia ruchu tramwajowego. W poniedziałek, 23 września, miał miejsce odbiór częściowy robót budowlanych (w zakresie torów, sieci i przystanków) oraz techniczne dopuszczenie do ruchu tramwajowego. I choć po torach mkną już składy wiozące pasażerów, to prace na ulicy Katowickiej wciąż trwają. Te zakończą się dopiero pod koniec listopada.
- Zabiegi podjęte przez Zarząd Spółki wspierany przez władze Bytomia przyniosły efekt i faktycznie okres wakacyjny i wrzesień to czas, gdy na placu budowy działo się wiele i postępy widoczne były niemal z dnia na dzień. Dzięki temu wreszcie możemy przywrócić pełne połączenie tramwajowe między Bytomiem a Chorzowem i Katowicami – mówi Andrzej Zowada rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.
Przypomnijmy, że ruch tramwajowy został przerwany 24 września 2018 roku, a ulica Katowicka przemieniła się w olbrzymi plac budowy. Prace modernizacyjne realizowane były od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej oraz od ul. Siemianowickiej do pl. Sikorskiego, a odpowiadało za nie konsorcjum firm NDI i Balzola. Roboty nieznośnie się przeciągały, kolejne terminy oddania realizacji mijały, a efektów nie było. Niedawno władze Bytomia postawiły spółce Tramwaje Śląskie ultimatum. Prezydent Mariusz Wołosz zapowiadał, że jeżeli tramwaje nie wrócą do końca września, złoży on wniosek o odwołanie Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie. Nie było to konieczne, ponieważ tempo prac przyspieszyło i przed końcem września pierwszy tramwaj wyruszył na tory.
Jak wyjaśnia rzecznik Tramwajów Śląskich, modernizacja ul. Katowickiej realizowana jest wspólnie z jednostkami miejskimi i obejmuje – poza torowiskiem – również infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną oraz nawierzchnię ulicy, chodników, miejsca postojowe i oświetlenie. – Trzeba zaznaczyć, że wznowienie ruchu nie jest jednoznaczne z zakończeniem robót. Wykonawca nadal będzie prowadził prace przy wykończeniu torowiska a także w zakresie drogowym zlecanym przez MZDiM. Priorytetem było jednak wznowienie ruchu tramwajów i cieszymy się, że to stało się realne – podkreśla Andrzej Zowada.
Tramwaje linii 6 obsługuje relację Bytom Szkoła Medyczna – Katowice pl. Miarki, z kolei tramwaje linii nr 19 kursują na trasie: Bytom Stroszek zajezdnia – Katowice pl. Wolności. Pojawiły się też pewne zmiany, ponieważ na oddanym do ruchu odcinku obowiązuje dodatkowe ograniczenie prędkości, a przystanek Bytom Głęboka w stronę pl. Sikorskiego na razie nie będzie obsługiwany.