Umowę na dostawę jednośladów podpisano w poniedziałek, 15 lipca. Jak wyjaśniła Karolina Wadowska, członek zarządu GZM i zarazem osoba odpowiedzialna m.in. za politykę rowerową Metropolii, działanie to ma promować zrównoważoną mobilność miejską oraz udowodnić, że służbowe podróże można obywać także na rowerze. Inicjatywa ma na celu także zmianę nawyków mieszkańców, a korzystanie z rowerów zamiast z samochodów niewątpliwie będzie miało też korzystny wpływ na stan środowiska. To jednak nie wszystko. - Naszym celem jest uruchomienie największej w Europie wypożyczalni elektrycznych rowerów miejskich. Do 2022 roku na pilotaż Elektrycznego Roweru Metropolitalnego przeznaczymy ok. 20 mln zł - dodaje Karolina Wadowska.
Przykład idzie z góry, zatem jako pierwsi na rowery przesiądą się urzędnicy i funkcjonariusze służb mundurowych. Ma to zachęcić innych do wybierania ekologicznego środka transportu do przemieszczania się po mieście. W rejonach, w których występują korki, rower pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy obliczył, że pokonanie pieszo 1 km zajmuje średnio ok. 15 minut, tymczasem rowerem bez wspomagania ok. 4 minuty, a rowerem elektrycznym przejedziemy ten dystans jeszcze szybciej.
Kiedy rowery pojawią się w gminach należących do GZM? Zgodnie z zapowiedziami 40 jednośladów zostanie rozdysponowanych w ciągu najbliższych 30 dni. Każdy członek Metropolii na dobry start otrzyma po jednym z nich, a kilka trafi do pracowników Urzędu Metropolitalnego. Na kolejne 190 trzeba będzie trochę poczekać, ponieważ zostaną dostarczone w czwartym kwartale tego roku. Finalnie najwięcej rowerów, bo aż 11 trafi do Katowic. Z kolei do Bytomia przyjedzie ich niewiele mniej, bo 10. Taka sama flota jednośladów będzie do dyspozycji urzędników i funkcjonariuszy w Sosnowcu, Zabrzu i Gliwicach. Chorzów i Ruda Śląska otrzymają po 9 rowerów, natomiast Piekary Śląskie – 8, a Radzionków - 3. Rowery te będą mogły pokonać do 60 km na jednym ładowaniu. Przez najbliższe trzy lata za ich serwisowanie będzie odpowiedzialna firma, która wygrała przetarg.
Realizacja programu „Rowerem lub na kole” to jedno z wielu działań podejmowanych przez Metropolię w zakresie polityki rowerowej. Przypomnijmy, że m.in. opracowano już „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Dokument ten został oficjalnie przyjęty przez Zarząd Województwa Śląskiego, a w czerwcu tego roku wpisano go w wojewódzki plan rozwoju infrastruktury rowerowej. Dodatkowo, stworzono również „Studium tras rowerowych”, w którym zaprezentowano „rowerowy układ krwionośny” Metropolii, zawierający propozycję przebiegu ponad 1500 km dróg rowerowych.