Stacja Bobrek do przebudowy. Ale bez dworca

Kilkanaście milionów złotych będzie kosztować przebudowa stacji kolejowej Bytom Bobrek. Prace jednak nie obejmą zabytkowego budynku dworca.

Byt dworzec bytom bobrek hol

XIX-wieczny dworzec jest jedynym takim obiektem znajdującym się w dzielnicach Bytomia, a zarazem jednym z najstarszych budynków w całym mieście. Niestety od lat nie pełni swojej funkcji, bowiem nie zatrzymują się już przy nim żadne pociągi pasażerskie. Trzy lata temu Polskie Koleje Państwowe planowały go wyburzyć, ale pomysł ten wywołał taką aferę w mediach, że zdecydowano się z niego wycofać.

Choć ruch pasażerski w tym miejscu nie istnieje, to Bobrek jest jedną z ważniejszych stacji węzłowych Górnego Śląska. Zbiega się tu kilka linii m.in. w kierunku Magistrali Węglowej, Katowic, Chorzowa i Wrocławia. Tu odbywa się też obsługa bocznic, w tym bocznicy kopalni węgla kamiennego Bobrek-Piekary.

PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zainwestować 13,5 mln zł w modernizację urządzeń sterujących i zabezpieczających ruch kolejowy na stacji Bytom Bobrek oraz przyległych szlakach. Dzięki temu ma zostać zapewniony sprawny i bezpieczny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych przez stację oraz wyjazd składów z węglem z bocznic.

Stacja zostanie wyposażona w nowe urządzenia łączności przewodowej i radiowej. System Wspomagania Dyżurnego Ruchu, zapewni dyżurnemu bieżące dane o ruchu pociągów oraz ich parametrach, m.in. długości i ciężarze składów, zmianach w kursowaniu. Zostaną też zamontowane urządzenia do antykradzieżowego monitoringu. Roboty budowlane obejmą m.in. budowę nowego masztu antenowego oraz nastawni kontenerowej, która zastąpi obecne nastawnie dysponującą i wykonawczą.

Dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem pociągów na węźle w Bytomiu Bobrek pochodzą z lat 40. i 60. ubiegłego wieku i są w dużym stopniu wyeksploatowane. Niestety w ramach inwestycji nie zostanie odnowiony budynek dworca.

Umowę na realizację inwestycji podpisano w styczniu. Dobiegł już końca etap projektowy. W połowie września wykonawca rozpocznie prace budowlane. Wartość zadania wynosi 13,475 mln zł. Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie planowane jest w pierwszym kwartale 2019 r. Wykonawcą jest konsorcjum firm, której liderem są Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.

Subskrybuj bytomski.pl

google news icon